ימים בודדים לאחר ניצחון גוש הימין בבחירות, וכשנראה שיו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בדרך לחזור לשלטון, ב"גוש השינוי" מתחילים להסיק את המסקנות ומנסים להטיל את האחריות האחד על השני. לאחר שהאשימה אתמול את ראש הממשלה במפלה, יו"ר העבודה מרב מיכאלי תקפה היום את חברי הקואליציה העתידית: "היום לפני 27 שנים נרצח יצחק רבין. ראש ממשלה שהביא לישראל שגשוג, רווחה ושלום, נרצח במסע הסתה ואלימות של המשיחיות, הלאומנות והחושך"

היום שאחרי: אלו חברי הכנסת שעשוים להתמנות לשרים בממשלת נתניהו
לאחר התוצאות הסופיות: כך תיראה הכנסת ה-25  

"בבחירות האלה, ניצחו אותן אלימות, משיחיות ולאומנות. אלה תוצאות קשות ומסוכנות למדינת ישראל ומכה למחנה שלנו, למחנה האמת, התקווה, השוויון והשלום", הוסיפה.

מרב מיכאלי בהצהרה לאחר ספירת הקולות בבחירות לכנסת. צילום: אבשלום ששוני

היא הדגישה כי אין בכוונתה לפרוש מהנהגת המפלגה: "את המאבק על דמותה של המדינה אנחנו ננהל מכל מקום. מול הדורסנות והרפורמות ההרסניות, אנחנו חייבות וחייבים לשלב ידיים כדי להיאבק יחד עם כל השותפים שלנו כדי לשמור על שלטון החוק, על עצמאות מערכת המשפט ועל הנסיגה לאחור שמתכננים לנו בן גביר, סמוטריץ' וחבריהם".

חברת הכנסת אפרת רייטן (העבודה) התארחה הערב (שישי) ב"חדשות 12", והודתה בכישלון של המפלגה: "יש פה כישלון גם של מפלגת העבודה, צריך להסתכל למציאות בעיניים. אנחנו לוקחים את האחריות גם על חלקנו באירוע".

"קל לערוף ראשים, ממני לא תשמעו שמיכאלי צריכה להתפנות מתפקידה", השיבה בנוגע לדבריה אתמול של יו"ר המפלגה, והוסיפה: "הכישלון הוא גם שלנו. אנחנו ירדנו מ-7 מנדטים ל-4, ואפשר להסביר את זה בהרבה הסברים אבל זה לא רלוונטי. התוצאות מדברות בעד עצמן. אבל הכישלון הוא הרבה יותר גדול: הוא גושי ומנהלי".

אפרת רייטן מרום (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
אפרת רייטן מרום (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

עוד היא הוסיפה כי "למרב יש את האחריות על המפלגה וללפיד את האחריות על ניהול הגוש. הוא לקח את האחריות. אנחנו ניהלנו מערכת וקמפיין לא נגד מרצ, אלא בעד לפיד – אנחנו אפילו לא עשינו גוועאלד, לא רצינו לפגוע ולקחת ממרצ את הקולות. עשינו את הקמפיין שלנו".

שר התיירות יואל רזבוזוב התארח בתוכנית "אופירה וברקוביץ", והתייחס לתחשותיו לאחר ההפסד: "אני לא מרוסק. כאחד שהגיע מהספורט אני יודע שצריך לקבל את התוצאות". הוא פנה במסר לקואליציה העתידית: "יש לי הרבה חברים בקואליציה העתידית, ואני פונה אליהם לשמור על המדינה שלנו. לא להתעסק בכפייה, לשמור על הנשים והלהט"בים. המדינה לא אמורה לפגוע באנשים, שינהגו באופן אחראי, כי בסוף יש חשש אצל האנשים". 

הוא תקף את שותפיו ל"גוש השינוי": "גנץ התעסק בלירות בתוך הנגמ"ש, למה הוא לא הביא קולות מהצד השני? שני רמטכ"לים ושר בכיר הביאו מספר נמוך של מנדטים, הם צריכים לבחון את עצמם. למיכאלי נתנו על מגש של זהב שתתחבר למרצ. זה שקראנו להצביע ליש עתיד, זו מהותה של מפלגה, הייתה לנו סחורה למכור". 

כשנשאל בנוגע לסיבת ההפסד בבחירות, ענה רזבוזוב: "בסוף לא היו לנו את החיבורים שרצינו, נתניהו הלך לרבנים אצלו בשביל לחבר אצלו בגוש. לאיזה רב היינו צריכים ללכת בשביל לחבר בין מרצ לעבודה?". 

יואל רזבוזוב בפסגת העסקים של קבוצת הג'רוזלם פוסט (צילום: מרק ישראל סלם)
יואל רזבוזוב בפסגת העסקים של קבוצת הג'רוזלם פוסט (צילום: מרק ישראל סלם)

"נמשיך להילחם למען המדינה. באתי לשמור על שלטון החוק, לברליות וקידמה ונצטרך לעשות את זה באופוזיציה. צמחנו ב-40 אחוזים ומאמינים בנו. אנחנו נהיה אופוזיציה אחראית, ונלך עם הקואליציה בכל מה שיהיה לטובת המדינה. בכל פעם שהם יעשו משהו נגד טובת המדינה אנחנו נילחם בהם. אנחנו מפחדים מפגיעה בנשים ובלהט"בים", הוסיף.

חבר הכנסת היוצא יאיר גולן (מרצ) התארח גם הוא בתוכנית, וסיפר כי לא הופתע מנפילתה של מפלגתו: "ברגע שראיתי שהסקרים שלנו הם סביב 4-5 מנדטים, הבנתי שהכול יכול לקרות. זה היה ברור לי שאנחנו נמצאים בסכנה שלא לעבור את אחוז החסימה".

"המפלגה נמצאת במשבר כבר מעל לעשור, זה ברור לחלוטין ובכל מערכת בחירות זה שוב מאבק של לשרוד לכנסת הבאה. חייבים להשתנות ולדבר לקהל הישראלי אחרת, לבוא עם רעיונות אחרים", הוסיף.

סגן שרת הכלכלה יאיר גולן במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
סגן שרת הכלכלה יאיר גולן במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

הוא התייחס לניסיון שיש לעשות לטעמו, כדי למשוך בעתיד מצביעים צעירים למרצ: "כדי שהחברה הצעירים יבואו אנחנו חייבים להשתנות. הכישלון הפוליטי הוא ברור, הרעיונות שלנו לא מתים. יש פער עצום בין העמדות של הציבור הישראלי לבין דפוס ההצבעה. אנחנו הפכנו לעבדים של פוליטיקת זהויות נוראית".

כנשאל בנוגע למפלתה של יריבתו עד לא מזמן על ראשות המפלגה, השיב: "אין בי שמחה לאיד בהקשר של גלאון, אני חושב שזה מסוכן לישראל. הולכת להיות פה קואליציה שמורכבת מאדם שמואשם בפלילים יחד עם לאומנים קיצוניים כהנסטיים וחרדים. היורש של מי שרצח את רבין הוא שותף בכיר בממשלה הבאה. הם מסוכנים מאין כמותם".