בעוד תוצאות הבחירות לכנסת ה־25 יוגשו לנשיא המדינה רק במהלך השבוע, מאחורי הקלעים מלאכת הקמת הקואליציה, המלווה בקרבות סביב חלוקת התפקידים, נמצאת בעיצומה. המשא ומתן הקואליציוני יחל היום, כאשר בנימין נתניהו ייפגש עם כל ראשי המפלגות בגוש, חוץ מאשר עם יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר, שנופש באילת עם משפחתו וייפגש עם יו"ר הליכוד מחר.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>


בקרב חלק מבכירי הליכוד גוברת ההתנגדות לחוק הנורווגי, בטענה כי מדובר בחוק בזבזני ומיותר, וכי לא צריך לאמץ את כל העיוותים והבזבוזים של ממשלת לפיד. לא מדובר בקריאות לביטול החוק הנורווגי, אלא בהקפאתו עד שהממשלה תייצב את המצב הכלכלי.


בכירים בליכוד אמרו ל"מעריב": "קיימת סבירות מאוד לא נמוכה כי נתניהו מתכוון להחזיק לעצמו חבילת תיקים, כולל תיק הביטחון וכן שניים־שלושה תיקים בינוניים, שלפי ההערכות אלה תיקי התיירות, החקלאות/כלכלה והמדע, במטרה ליצור אופציות להרחבת הממשלה בהמשך הדרך". הגורמים בליכוד הדגישו כי מדובר בהרחבה אפשרית של הקואליציה שלא על חשבון חברי המפלגה או השותפים לגוש, אלא בנוסף.


בתוך כך, כמה מבכירי הליכוד כבר העבירו מסרים ברורים לגבי ההעדפות שלהם בחלוקת התפקידים הקרובה. מקורבי ח"כ ישראל כ"ץ העבירו מסר שלפיו הוא המועמד הטבעי והמקובל לתפקיד שר האוצר. ח"כ דוד אמסלם הבהיר מספר פעמים כי אינו רואה את עצמו בכל תפקיד, פרט לתפקיד שר המשפטים, ואף יש לו תוכנית פעולה סדורה ומגובשת בנושא. אם נתניהו יעדיף למסור את משרד המשפטים לידי חבר אחר ברשימה, אמסלם יהפוך למועמד המוביל לתפקיד יו"ר הכנסת.

תמונת התפקידים, על בסיס הערכות בליכוד נראית לעת עתה כך: ביטחון - נתניהו (ובנוסף, תיירות, חקלאות/כלכלה ומדע באופן זמני); האוצר - ישראל כ"ץ; ביטחון הפנים - איתמר בן גביר או יואב גלנט, שבמקרה שלא ימונה יקבל את תיק כלכלה או החקלאות; תחבורה - מירי רגב; חוץ - יריב לוין; משפטים - אמיר אוחנה; יו"ר הכנסת – דוד אמסלם; איכות הסביבה - גילה גמליאל; תרבות וספורט - מיקי זוהר.


כמו כן, לתפקיד שר הבינוי והשיכון מיועד אלי כהן, אם ראש יהדות התורה יצחק גולדקנופף יעדיף את תיק הבריאות שמייעדים לו בליכוד. תקשורת/מודיעין ואסטרטגיה - דני דנון או אופיר אקוניס. יצוין כי דנון הכריז על כוונתו להתמנות לתפקיד יושב ראש הכנסת. בנוסף, אנרגיה - ניר ברקת; עבודה ורווחה - חיים כץ; השכלה גבוהה - יואב קיש; עלייה וקליטה – יולי אדלשטיין; ושוויון חברתי - שלמה קרעי. בליכוד מדברים על ח"כ דוד ביטן כמועמד לראשות ועדת החוץ והביטחון או ועדת הכלכלה של הכנסת. שני מועמדים לתפקיד סגן יו"ר הכנסת הם ניסים ואטורי (הליכוד) ויואב בן צור (ש"ס).


בקרב השותפים לגוש, ההערכה היא שש"ס בראשות דרעי תקבל את תיקי הפנים, הדתות והנגב והגליל. במקביל, נתניהו מתכוון להציע ליו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' את תיק החינוך, אף שהאחרון הכריז על רצונו להתמנות לתפקיד שר הביטחון. שותפו למפלגה מעוניין לכהן כשר לביטחון הפנים, אך הכיוון מבחינת נתניהו הוא כלכלה או חקלאות. בכיר נוסף ברשימה, יצחק וסרלאוף, צפוי לקבל תפקיד שר, כאשר בציונות הדתית מדברים על תיק הרווחה, אך צפוי שהליכוד יציע לו את תיק ההתיישבות. אורית סטרוק מיועדת לתפקיד השרה לענייני ירושלים והמורשת.


בדגל התורה הליטאית, אחת משתי סיעות יהדות התורה, מעוניינים להחזיר את ח"כ משה גפני לראשות ועדת הכספים של הכנסת. בליכוד אומרים כי בסביבת נתניהו רומזים על הרצון "להעניש" את גפני בגלל הפלירטוטים עם גנץ במהלך הבחירות, אך גפני צפוי לקבל בסופו של דבר את דרישתו. על התפקיד השני יש מאבק בין חברי הכנסת יעקב אשר ואורי מקלב, כשהפתרון צפוי להיות שמקלב יכהן כסגן שר ואשר יקבל ראשות ועדה בכנסת. בסיעה החסידית אגודת ישראל מכוון יצחק גולדקנוף, במצוות האדמו"ר גור, לתיק השיכון, בעוד בליכוד מעריכים כי נתניהו יציע לו את משרד הבריאות, כמו לקודמו יעקב ליצמן. התפקיד השני יהיה של מאיר פרוש - ככל הנראה, הוא שוב יכהן כסגן שר החינוך.


ראש הממשלה המיועד ניסה להרגיע את הרוחות בקהילה הלהט"בית המודאגת, ושחרר באמצעות אנשיו אמירה שיוחסה לו "בשיחות סגורות", ולפיה לא תהיה כל פגיעה בזכויות הציבור הלהט"בי, ובכלל זה חופש ההפגנה והביטוי במצעדי הגאווה, וכי הסטטוס קוו האזרחי בנושא יישמר. בתגובה דורשים ממנו באגודה למען הלהט"ב בישראל להתנער בקולו מעמדות שותפיו מרשימת הציונות הדתית נגד קהילתם.