מפלגות גוש הימין ממשיכות להיערך לקבלת המנדט להקמת הממשלה החדשה בראשותו של בנימין נתניהו, כשאתמול יו"ר הליכוד נועד עם ח"כ ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר

בכיר ביהדות התורה: אלו התפקידים שנדרוש בדרך להקמת הקואליציה
התכנון: ממשלת נתניהו עוד שבועיים - זו חלוקת התיקים המסתמנת

ח"כ יעקב אשר שוחח עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס בפתח דבריו למיסוי המשקאות הממותקים: "את הדברים האלו שמלכתחילה כוונתם לא הייתה כוונה של מישהו שניסה להסביר אותם. גם אם צריך לעשות ניסוי כזה או אחר, לא בצורה התזו שנעשתה. במהלך הדיונים דיברנו על זה כמה פעמים, יש משקאות שיש בהם פחות מחמישה אחוזים סוכר. הם לא היו צריכים להיות באותה עלייה ולא היו צריכים להיות בעלייה בכלל. משקאות הדיאט. הכול היה רצון של האוצר לכסף ורצון של ליברמן להכות בנו. גם אם נצטרך, וצריך לעשות, הרבה פעולות כדי למנוע סכרת, השמנה, אנחנו מחוייבים לצו של נשמרתם לנפשותיכם, אבל לא זו הדרך, לא זו הצורה ולא אלה העוצמות".

"אנחנו לא בבונים, תפסיקו עם כל הדברים האלה. אל תעזרו לנו, אנחנו יודעים לטפל בנו. מה זה העליונות הזו? מה זה? דיי עם זה. לא נמאס לכם כבר? אם הייתי עולה אצלך לשידור וממליץ לכל בני הנוער שלך שבימי חמישי ושישי שדופקים את הראש בפאבים כמה זה מסוכן לכבד, מה היית אומר לי?", אמר.

בהמשך, התייחס לסוגית פסקת ההתגברות והבהיר כי "אנחנו לא מתעקשים, זה מה שנקבע, זה מה שכל הקואליציה, כל 64 החברים, אין אחד שלא חושב שצריך לעשות את זה. פסקת ההתגברות, יש הרבה מאוד אנשים בעולם המשפט שחושבים שזה נכון, כולל אנשים שמכהנים היום במשרד המשפטים ואומרים 'כן אנחנו רוצים, לא ב-61, ב-65',  כל מיני דברים כאלה. פסקת ההתגברות אמורה לעשות דבר אחד - לא ישתמשו בה הרבה כי לא יצטרכו. ברגע שאתה שם את הדבר הזה על השולחן אתה גורם לאיזון בין המערכות והמערכות יבינו יותר אחד את השניה", טען.

לדבריו, "אף אחד לא מדבר על צעדים דרקוניים. אתה מדבר על מספר שהוא יהיה אלסטי, כל פעם שתהיה קואליציה יצטרכו לעדכן את המספר לפי הקואליציה. לכן הדבר הקבוע שנחשב כרוב במדינת ישראל הוא 61 מאז ומעולם. שאתה אומר כמה ידיים זה תלוי איזו קואליציה יש לך באותה תקופה, אם יש לך 80 אתה צריך 81 לפי מה שאתה מסביר. לכן, ההצעה שלך לא נכונה. לכן כמו שנחתכים הרבה דברים במדינת ישראל ברוב של 61 גם הדבר הזה צריך להיות באותה צורה, אתה לא יכול כל פעם לשחק איתו".

בנימין נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)
בנימין נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)

על דרושתיהם כתנאי לכניסה לממשלה, אמר ח"כ אשר כי "יש לנו את הנושאים שחשובים לכלל המדינה, יוקר המחיה מפריע לכולם, לנו יש גם עוד דברים שמפריעים רק לנו כי פוגעים רק בנו. למשל נושא הגיל הרך בחינוך. ילד חרדי מתוקצב בשישים אחוזים מילד אחר, ולא שהייתה החלטה כזו מעולם. גם התירוץ הזה של הליבה, איזה ליבה יש בגני ילדים? למה? אנחנו נדרוש השוואות של הדברים הללו. יש הרבה מאוד דברים שיעלו במסגרת המו"מ, ועליהם נקבל החלטות משותפות".

"אנחנו צריכים למצוא משהו באמצע שבא ואומר שהנקודות הקריטיות כן יעלו על הכתב ובצורה ברורה כדי שכולם ידעו מה הבסיס של החתונה הזו, שהיא חתונה טבעית. ויכול להיות שיהיו דברים שיהיה אפשר להשאיר אותם לאחר כך. אנחנו בסוף נכנס לממשלה ואנחנו רוצים שיהיה כמה שיותר מהר, אם יעזבו את כל הספינים ופשוט ישבו יום ולילה למו"מ אפשר יהיה לגמור על בסיס הדברים העיקריים, לאחר מכן יתקיימו השלמות", אמר.

בסיום הבהיר כי מבחינה עקרונית חברי הכנסת מטעם סייעת יהדות התורה לא מכהנים כשרים. "אנחנו מסתפקים בסגני שרים. סגני שרים לצערי הרב לפעמים הופכים למשהו אבל לא משהו עם סמכויות. אני מדבר על הצעת חוק שקיימת ברשויות מקומיות, ראש עיר יכול להאציל סמכויות לסגניו, במה שהוא מחליט איתו יחד. אם הוא נותן לו לטפל בתכנון ובנייה יש לו סמכויות מהתחלה עד הסוף. נושאים מסוימים השר מחלק את הסמכויות וכמובן עובדים יחד בשיתוף פעולה מבלי לפגוע במעמדו של השר", סיכם. 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm