בדרך להטלת המנדט: נציגי המפלגות שנבחרו לכנסת ה-25, החלו להגיע היום (רביעי) אל נשיא המדינה יצחק הרצוג, זאת במסגרת ההמלצות המסורתיות בנוגע להטלת המנדט להקמת הממשלה.

לאחר שהסבב יגמר, הנשיא יטיל ביום ראשון את המנדט על ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו. לאחר מכן, יעמדו לנתניהו 28 ימים להקמת הממשלה, ובמידת הצורך ארכה של 14 ימים נוספים. בתוך כך, חברי מפלגות גוש נתניהו הדגישו כי פסקת ההתגברות תיכנס להסכמים החתומים בשלב הראשון, לפני השבעת הממשלה.

"לא אניח לנושא": הרצוג נכנס לוואקום הממשלתי בנושא משבר האקלים
ברקע תוצאות הבחירות: "הרצוג העביר מסר מרגיע למנהיגי ערב"

הליכוד: "ניישם את האג'נדות עליהן נבחרנו"

ראשונים הגיעו אל הנשיא נציגי הליכוד, חברי הכנסת מירי רגב, יריב לוין ואלי כהן שהמליצו על יו"ר המפלגה. במהלך השיחה הדגיש הרצוג כי "מחלוקת לשם שמים זה דבר חשוב אבל אם כל אחד עולה לרדיו ומאיים על שאר הרשויות. זה לא ראוי". רגב השיבה: "באנו לישם את האג'נדות שעליהן נבחרנו. מעולם לא נהגנו כמו שהשפילו אותנו בכנסת האחרונה. מנה חמה לוקח להכין פחות זמן מלמנות שופט בישראל".

נציגי הליכוד בבית הנשיא (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נציגי הליכוד בבית הנשיא (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"תם עידן החרמות. רצון העם הוא מהות הדמוקרטיה והעם קבע, הסיפור הציוני הוא המהות שלנו. יציבות ומשילות אינן מילים מגונות. הגיע הזמן וצריך להמשיך ולכתוב פרקים נוספים בסיפור שלנו. חיזוק הרוח, חיזוק הזהות היהודית, חיזוק מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית, עם רוב יהודי, עם עלייה, קליטה, התיישבות", אמרה רגב.

יש עתיד: "לא נשב עם מי שנאשם בעבירות חמורות. נלך לאופוזציה"

לאחר מכן, סיעת יש עתיד הגיעה להתייעצויות בבית הנשיא היום והמליצה לנשיא המדינה יצחק הרצוג על ח"כ יאיר לפיד להרכבת הממשלה. משלחת יש עתיד לבית הנשיא כללה את השרה אורנה ברביבאי, השרה קארין אלהרר וח"כ בועז טופורובסקי. במהלך השיחה נשאלו על ידי הנשיא האם יפעלו להקמת ממשלת אחדות, והשרה ברביבאי הבהירה כי "לא נשב עם מי שנאשם בעבירות חמורות. נלך לאופוזציה".

נציגי סיעת יש עתיד בבית הנשיא (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
נציגי סיעת יש עתיד בבית הנשיא (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)

השרה קארין אלהרר: "אנחנו לא מתכוונים להיות אופוזיציה למדינה אלא אופוזיציה לממשלה. כל עוד היא תביא רעיונות טובים אנחנו נתמוך בהם. במידה ותביא רעיונות גרועים אנחנו נילחם בהם". ברביבאי הוסיפה: "נלך לאופוזיציה בראש מורם, לפיד יוביל את האופוזיציה וייצג את המצביעים שהצביעו עבורנו נאמנה". 

המחנה הממלכתי: "לא נכנס לממשלה בראשות נתניהו"

נציגי המחנה הממלכתי היו הבאים בתור להיפגש עם הנשיא, כאשר הצהירו: "ניסינו את האחדות כבר, ולצערנו לא מצאנו יד אחות מושטת ולכן אנחנו לא יכולים לעשות זאת שוב", והבהירו כי "אנחנו לא נכנס לממשלה בראשות נתניהו".

בפגישה נכחו פנינה תמנו-שטה, זאב אלקין ואיתן גינזבורג, שהודיעו על החלטתם שלא לתמוך באף מועמד להרכבת הממשלה. אלקין הסביר את החלטה זו ואמר: "התמונה ברורה מי המועמד המוביל ומי המפלגות שתומכות בו. לא נהיה פתטים ונמליץ על מי שאין לו סיכוי, ולכן בחרנו באפשרות של כיבוד הכללים". תמנו-שטה אמרה כי הם בחרו ללכת "בראש מורם ובהבנה שנאבק על מה שצריך מהאופוזיציה, אבל נדע לשתף פעולה אם צריך". 

נציגי המחנה הממלכתי בהתייעצות אצל הנשיא  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
נציגי המחנה הממלכתי בהתייעצות אצל הנשיא (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

האחרונים ליום זה, הם חברי מפלגת ש"ס, שהמליצו על נתניהו לראשות הממשלה. במהלך הפגישה, השיבו על שאלתו של הרצוג בדבר איזה סוג ממשלה הם תומכים, "הלכנו לפני שנה וחצי לאופוזיציה, חזרנו מחוזקים. רוצים לקחת את המדינה למקום של זהות יהודית ושמירה על יוקר המחייה. הגוש הזה שהיה מאוחד גם באופוזיציה - רוצה לחזור בצורה מאוחדת לקואליציה", ענה מיכאל מלכיאלי.

סבב הפגישות ימשך בחמישי, עם הגעתם של נציגי יהדות התורה אל הרצוג בשעה 10:00. כשעה לאחר מכן, נשיא המדינה יפגש עם נציגי הציונות הדתית, ומאוחר יותר גם עם חברי ישראל ביתנו, עוצמה יהודית, חד"ש-תע"ל ורע"מ. 

נציגי ש''ס בהתייעצות בבית הנשיא  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
נציגי ש''ס בהתייעצות בבית הנשיא (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

ביומו השלישי והאחרון של הסבב, יפגש הנשיא בשישי גם עם נציגי העבודה וסיעת נעם. כאמור, נתניהו צפוי לקבל מ"גוש הימין" 64 ממליצים, כאשר על פי ההערכות, בכוונתו לפעול להקמת הממשלה במהירות האפשרית. כמו בפעם הקודמת, סבב ההמלצות יועבר בשידור חי, בעמודים הרשמיים של הנשיא ברשתות החברתיות. 

הרצוג: "מאמין באחדות, אך לא פועל בדחיפה להקמת ממשלה כזו או אחרת"

קודם לכן, נשיא המדינה קיבל לידיו היום את התוצאות הרשמיות של הבחירות לכנסת ה-25, והבהיר בקולו כי הוא "מבקש להתייחס לניסיון לגרור אותי לתוך המאבקים הפוליטיים של הרכבת הממשלה, ולהדגיש: תוצאות הבחירות ברורות ועל כולנו לכבד אותן. אין זה סוד שתמיד האמנתי ועודני מאמין באחדות; אך בניגוד לפרסומים, לא פעלתי ואינני פועל בדחיפה להקמתה של ממשלה כזו או אחרת, ואינני עוסק בהרכבה או בגודלה. אני משאיר את המלאכה הזו למערכת הפוליטית, ולה בלבד".

"לנבחרי הציבור אני פונה ואומר: לצד ויכוח פוליטי תוסס והכרחי, לצד הכרעות וקבלת החלטות, לצד אי ויתור על תפיסת העולם – אסור לוותר בשום פנים ואופן על ה-יחד שלנו. האחריות לכך מוטלת על כולנו, אך במרחב הפוליטי היא מוטלת בראש ובראשונה על כל צדדיו של בית המחוקקים על סיעותיו השונות", הוסיף.