עו"ד טלי גוטליב, שעתידה להפוך בקרוב לחברת כנסת מן המניין מטעם מפלגת הליכוד, טענה כי אין צורך בפסקת ההתגברות או בכיבוד פסקת בג"ץ שמבטלת חוקים - ועוררה סערה במערכת המשפט. הבוקר (חמישי) היא שוחחה עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM והתייחסה לדברים.

אלקין הודיע על התנגדותו לפסקת ההתגברות - אך זה מה שכתב בעבר
נתניהו ומערכת המשפט: מביטול משפטו ועד פסקת ההתגברות

"אני לא קוראת לבטל את בג"ץ, הוא לא יכול לבטל חוק. צריך להוריד את סמכות בג"ץ ולהרחיב אותה לבתי המשפט המנהליים", אמרה, "הרוב קובע את החוק, זוהי דמוקרטיה". 

על פסקת ההתגברות ציינה: "החוק היחיד שמתווה סמכויות לשופטים זה חוק יסוד השפיטה. גם אם תהפוך את החוק הישראלי מקצה לקצה לא תמצא סמכות לביטול חוקים. אם אתם חושבים שהעובדה שמישהו שפועל בלי סמכות יש תוקף למעשים שלו - שלכם". בתגובה טען משעל כי היא קוראת לאנרכיה, גוטליב השיבה: "לא, ממש לא. אני לא קוראת לבטל את בג"ץ". 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

בהמשך, הדגישה כי רוב חברי הכנסת בליכוד מעדיפים את פסקת ההתגברות, "הם חוששים לדוגמה מגיא פלג, שיקרא להם בשמות. מה שמייחד אותנו, גם אני וגם אוחנה, אנחנו משפטניים שלא מגיעים ממקום שאין לנו הבנה או ידע, יש לנו הבנה וידע נרחב. ביקורת היא תפארת הדמוקרטיה, אני מזמינה אתכם לבקר אותי, להתעמת איתי".

"זה מונע מונרכיה שיפוטית. זה שומר על הפרדת הרשויות, מזכיר לשופטים שהם אינם מורמים מהעם, זה מזכיר לשופטים שכל מה שיש בבסיס העבודה שלהם זה החוק. מי קובע את החוק? הרוב, והרוב קובע - זוהי דמוקרטיה", סיכמה.

"חקיקה כזו היא די מסוכנת"

בהמשך, עלה לשידור השופט בדימוס צבי סגל, לשעבר סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, ופרש את משנתו בנושא. כאשר התבקש השופט סגל להתייחס לפסקת ההתגברות ברוב של 61, הודה: "זה מוזר כי נדמה לי שלפחות לפי היממה או שתיים האחרונות, נדמה כי אף אחד לא רוצה את זה".

"עד עכשיו חשבנו שרק השופטים לא רוצים את זה. ביממה האחרונה אנחנו שומעים אנשים שאומרים שלא צריכה להיות פסקת ההתגברות כי היא נותנת סמכות לשופטים לבטל חוקים בנסיבות מסוימות ובכלל אין להם סמכות, ולכן אין מקום לפסקת התגברות", הסביר.

"כביש עוקף בג"ץ?", תהה משעל, והשופט סגל חידד: "פסקת התגברות זה מצב נכון וטוב לסיטואציה הקיימת, להסדיר את מערכת היחסים סוף סוף אם אפשר בין הרשות השופטת למחוקקת, ואני חושב שהמתח הזה שמדובר עליו הוא חיובי".

עוד הבהיר השופט סגל כי הוא בעד פסקת ההתגברות, אך סייג ואמר כי ברוב של 61 חברי כנסת היא דיי מסוכנת. "היום הקואליציה היא 64, זה אומר שכל חוק שבית המשפט העליון יבטל תחת סמכותו, אם פסקת ההתגברות תהיה של 61, אז למחרת בבוקר זה עלול להתהפך. זה בעייתי בנסיבות הקיימות. לכן אני חושב שצריך להגדיל את זה ל־65 לפחות, אבל זה לא מספיק".

"אם כבר מדברים על פסקת ההתגברות אז אולי לדבר על הרכב שופטים, או רוב של שופטים, לעשות משהו יותר רחב ולאו דווקא להתמקד במספרים שכולנו מבינים מה עומד מאחוריהם", טען.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM