בדרך להטלת המנדט: סבב ההתייעצויות עם נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיע הבוקר (שישי) לסיומו, כאשר 64 חברי כנסת המליצו על יו"ר סיעת הליכוד בנימין נתניהו, לעומת 28 בלבד שהמליצו על יו"ר סיעת יש עתיד יאיר לפיד. בנוסף, 28 ח"כים נוספים בחרו שלא להמליץ על אף מועמד.

על נתניהו המליצו סיעות הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, הציונות הדתית, עוצמה יהודית ונעם, בעוד שעל לפיד המליצו סיעות יש עתיד והעבודה. במקביל, המחנה הממלכתי, ישראל ביתנו, רע"מ וחד"ש-תע"ל נמנעו מלהמליץ על מועמד מסוים.

בעקבות ההתייעצויות, מנכ״ל בית הנשיא אייל שויקי התקשר לראש הסגל של נתניהו, צחי ברוורמן, וביקש לזמנו לקבל את תפקיד הרכבת הממשלה מנשיא המדינה ביום ראשון בשעה 12:00. כאמור, מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר יעמדו לרשותו, על פי חוק יסוד הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב בו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה של עד 14 יום נוספים על פי החוק.

כאמור, האחרונים להגיע לבית הנשיא היו נציגי העבודה, ח"כ נעמה לזימי, ח"כ גלעד קריב ומנכ"ל מפלגת העבודה, ניר רוזן, אשר המליצו על לפיד כמועמד להרכבת הממשלה. לזימי ציינה: "נהיה אופוזיציה חזקה. סיעת העבודה תוביל אלטרנטיבה חברתית ונמשיך ביחד את המסע לתיקון מה שהרסו ממשלות נתניהו. נעמוד כחומה בצורה נגד כל ניסיון לפגוע בסולידריות החברתית, בביטחון, בדמוקרטיה ובחופש של אזרחי ישראל".

אנחנו מצפים מכל מפלגות האופוזיציה להתלכד למשימת חיינו: לשרת את האזרחיות והאזרחים שבחרו בנו, את הדמוקרטיה הישראלית ולהילחם בממשלה הכי גזענית, שונאת נשים ומיעוטים שהייתה בישראל", הוסיפה.

ח"כ גלעד קריב אמר: "מול פסקת ההתגברות והפגיעות החמורות המסתמנות במערכות אכיפת החוק, המשפט וחידוש החקיקה הדתית, יש חשיבות מכרעת לפעולה מתואמת ואפקטיבית של האופוזיציה. אנחנו נהיה אופוזיציה לוחמת. לוחמת נגד הגזענות וחקיקה סקטוריאלית, נגד חיסול הדמוקרטיה ופגיעה במערכת המשפט, לוחמת על זכויות מיעוטים ונגד הפגיעה ביחסים עם יהדות התפוצות. החל מיום שלישי הקרוב אנחנו במלחמה בלתי פוסקת על דמותה של מדינת ישראל, ואנו נחושים לנהל את המאבק הציבורי יחד עם ארגוני החברה האזרחית וארגוני המחאה, איגודי עובדים וגורמים נוספים".

מנכ"ל מפלגת העבודה, ניר רוזן סיכם: "המלצנו לנשיא המדינה, כפי שהתחייבנו לבוחרים לפני הבחירות, על יאיר לפיד לראשות הממשלה. הדגשנו כי אנו מחוייבים כמייצגי השמאל הציוני בכנסת להילחם למען כלל הציבור הישראלי על ערכים של מדק חברתי, שלום והגנה על הדמוקרטיה הישראלית. מפלגת העבודה הייתה ותישאר בית לערכי הציונות האמיתית ותילחם בכל הזירות להגשמת ערכים אלה: בכנסת, ברשויות המקומיות ובכל זירה בציבוריות הישראלית".

נציגי מפלגת העבודה בבית הנשיא (צילום: עמית שאבי, פול)
נציגי מפלגת העבודה בבית הנשיא (צילום: עמית שאבי, פול)

לפני נציגי העבודה, הגיעו לבית הנשיא נציגי חד"ש-תע"ל. במהלך השיחה, תקף הנשיא הרצוג את ח״כ עאידה תומא סלימאן: "את יצאת בפרסומים שתמכו במחבלים נפשעים שאנחנו בצבא הגנה לישראל נלחם בהם. ואת יודעת שזה היה בשיאה של מערכת הבחירות, הייתה לך תמיכה במחבלים וזה דבר שלא מתקבל על הדעת בציבור הישראלי".

סיעת חד''ש-תע''ל בבית הנשיא (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
סיעת חד''ש-תע''ל בבית הנשיא (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

בתום השיחה הודיעו חברי הסיעה הודיעו כי חד"ש-תע"ל לא תמליץ על אף מועמד להרכבת ממשלה.