מתקדמים במשא ומתן הקואליציוני: יושב ראש הליכוד בנימין נתניהו נפגש היום (שלישי) עם יושב ראש מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. השניים נועדו לאחר השבעת הכנסת ה-25 ובכך שמו סוף לנתק ששרר ביניהם בימים האחרונים. הפגישה ארכה כחצי שעה בלבד. אחרי הפגישה עם סמוטריץ נתניהו נפגש עם איתמר בן גביר, ומסתמנת התקדמות במגעים לקראת הרכבת ממשלה. 

גורמים בליכוד מסרו כי "בפגישה עם סמוטריץ׳ נתניהו הציע להקים ממשלה באופן מיידי כדי לנצל את חלון ההזדמנויות לאישור ההתיישבות הצעירה. והוסיפו ״נוכח המצב המדיני והביטחוני אין שום סיבה לבזבז אף רגע על ג׳ובים במקום לנצל את ההזדמנות״.

בהמשך, הגיע השגריר ישראל בארה"ב לשעבר רון דרמר לפגישה עם נתניהו. זאת, ברקע הדיווחים לפיהם נתניהו מתכוון למנות את דרמר לתפקיד שר החוץ. 

בכירה במחנה הממלכתי: "גנץ מודאג ממינוי אפשרי של סמוטריץ' לשר ביטחון"
בדיחה בלבד? ביסמוט העלה תמונה ומחק כעבור דקות - בגלל עמית סגל

לפי דיווח בערוץ 13, נתניהו הבין כי יהיה קשה לשכנע את סמוטריץ' לוותר על אחד משני התיקים הבכירים, האוצר או הביטחון, ולכן יש להזיז את הלחץ מכיוונו של סמוטריץ' ליו"ר ש"ס אריה דרעי, ולנסות לבקש ממנו להתפשר ולוותר על תיק האוצר, ולחזור עמו למתווה של הפנים והדתות, אך דרעי לפי שעה לא מסכים לכך וגם איננו מעוניין בתיק הביטחון. יחד עם זאת, בליכוד מקווים לפריצת דרך בהמשך המשא ומתן. עוד צוין בערוץ 13 כי בפגישה שהתקיימה בין סמוטריץ' לנתניהו, נתניהו לא הציע לסמוטריץ' את תיק האוצר. 

ברקע המשא ומתן הקואליציוני, גורמים במפלגת הציונות הדתית מסרו כי הם "מוטרדים מהדיווחים על כך שבנימין נתניהו מתנגד למינוי של בצלאל סמוטריץ׳ בשל הלחץ של ממשל ביידן, והחשש שיוביל מדיניות תקיפה כנגד הטרור והרשות הפלסטינית ויפעל להסדרת ההתיישבות, למניעת ההשתלטות של הרשות על השטחים הפתוחים ולתנופת בניה ביו״ש. לא נסכים לכניעה לתכתיבים זרים ולחזרה למדיניות של 'הקפאת הבניה' בהתיישבות של נתניהו ב-2010-2009". 

כידוע, לאחר הבחירות וההישג של מפלגתו, סמוטריץ' דרש לקבל לידיו את אחד המשרדים הגדולים בממשלה - משרד הביטחון או משרד האוצר. לעומת זאת, על פי דיווחים שונים, נתניהו ניסה למנוע מסמוטריץ' תפקיד בכיר, כשבין היתר פורסם כי אריה דרעי יקבל את תיק הביטחון ועוד קודם לכן את האוצר.

כך למשל, מקורות המעורים מספרים על היוזמה הלא בלתי מעניינת, אותה מנסים לקדם בימים האחרונים מתחת לרדאר גורמים בסביבת יו"ר ש"ס דרעי ובסביבת יו"ר המחנה הממלכתי גנץ. היוזמה מדברת על ההצעה לגנץ להצטרף לקואליציה, להישאר במשרד הביטחון ובכך גם "למתן" את הממשלה שעומדת לקום וכן - להוריד את סמוטריץ' מדרישתו לתיק. יצוין כי לעת עתה הרעיון לא זכה לאישור של גנץ עצמו ועל כן, ממשיך להסתובב בציר שבין המקורבים.

"סמוטריץ' עקשן, במקום נתניהו לא הייתי משחקת את משחק הצ'יקן הזה"

בתוך כך, העיתונאית טל שלו שוחחה עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על מנת לשפוך אור על המשא ומתן בין שתי המפלגות. בין דבריה אמרה שלו כי "הליכוד מנסים לדחוף את סמוטריץ' לכיוון תיק המשפטים".

"יש פער גדול בין החגיגות לקיפאון במו"מ. אנחנו נמצאים באותה נקודה, פלונטר של סמוטריץ עם תיקי האוצר והביטחון, בליכוד מנסים לדחוף את סמוטריץ' לכיוון המשפטים, כרגע זה לא נראה שהולך לשם. מחר יש פגישה של הציונות הדתית והליכוד, הם לא מדברים שם על חלוקת התפקידים אלה יותר על הקווי יסוד, מה יהיה מפורט בהסכמים הקואליציוניים ולכן בשלב זה יש קיפאון", טענה.

על עקשנותו של יו"ר הציונות הדתית, אשר התעקש לפני שנה וחצי שלא לשבת יחד עם רע"מ, מה שהוביל להקמת ממשלה בראשותם של נפתלי בנט ויאיר לפיד: "סמוטריץ' לקוח עקשן, במובן הטוב מבחינתנו ובמובן הרע מבחינת נתניהו. כמו שאנחנו זוכרים לסמוטריץ' לא הייתה בעיה שלנתניהו לא תהיה ממשלה בפעם הקודמת, בדיוק לפני שנה וחצי, אמנם הנסיבות קצת שונות אבל אני במקום נתניהו לא הייתי לוקחת את משחק הצ'יקן הזה עד הסוף כי סמוטריץ' נראה דיי רציני".

"יש לו גיבוי מוחלט מהרבנים שהם מנחי הבייס שלו לכן בינתיים הוא ימשיך. התרחיש הסביר יותר שסמוטריץ' כן יקבל את האוצר, הדיבור שלו עכשיו על הביטחון הוא רק כדי להשיג את האוצר או שהוא יצטרך להסתפק בחבילה שהיא פחות בכירה מבחינת שלושת התיקים הבכירים אבל אפשר ליצור חבילת תיקים מאוד משמעותית. אם דרעי באוצר אפשר לדבר על הפנים, החינוך, המשפטים. משרד הפנים קצת לא מדברים עליו מספיק, אנחנו לפני בחירות מקומיות בשנה הבאה, משרד הפנים זה משרד שאפשר להגביר בו את הכוח הפוליטי. בעיניי אם נתניהו ולוין יצליחו לדחוף אותו לשם זה יכול להיות פתרון שיספק אותו", אמרה שלו.

לסיכום היא התייחסה למפלגות האופוזיציה: "הולכת להיות להם אופוזיציה ימנית קשה, תהיה להם אופוזיציה ימנית גם מצד ישראל ביתנו שלדעתי מתכוונים להטריל כל הקדנציה, וגם מבחינת תקווה חדשה, מה שנשאר מתקווה חדשה, גם שם אסור לשכוח שהם אידיאולוגיים ימניים ולהערכתי כל מקום שנתניהו ינסה למתן את הממשלה שלו הם יהיו שם כדי להקצין אותה בחזרה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm