סוף סוף מדבר: יו"ר מפלגת חוסן לישראל, הרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ התבטא היום (שני) לראשונה בנושא שעל סדר היום. גנץ קיבל בפתח ביתו שבראש העין, את פעילי המטה לתיקון חוק הלאום ואמר להם כי "יש לנו ברית דמים, אבל לא פחות מכך, יש לנו ברית חיים ואנו צריכים לוודא שביחד אנחנו בונים את השותפות הזו ואת הברית הזו כברית חיים כמו שראוי שיהיה. אעשה הכל כדי להוביל לתיקון של החקיקה של חוק הלאום, באופן שיביא לידי ביטוי את הקשר העמוק ובלתי ניתן לניתוק, לא רק בקרב, אלא גם בחיים, לא רק בקושי אלא גם בטוב". 



כאמור, זוהי התבטאות ראשונה של גנץ, שמאז שהודיע על כניסתו למערכת הפוליטית, לא דיבר בעצמו ואילו הדברים היחידים שנשמעו מסביבתו היו תגובות לדברי ביקורת נגדו. 



ב"ימין החדש" מיהרו להגיב לדברים: אמירתו הראשונה של גנץ בפוליטיקה מבהירה - גנץ חבר לשמאל. חוק הלאום הינו הישג היסטורי אשר מחזיר למדינה את אופיה הלאומי, היהודי והציוני מול השחיקה המתמשכת שגרם בג"ץ".

גם חבר תנועת הליכוד, גדעון סער, הגיב לדברים. "‏אם המשפט הראשון שאומר בני גנץ הוא נגד ההישג הכי חשוב של המחנה הלאומי בכנסת היוצאת זה ממקם אותו בדיוק מוחלט: מולו", טען סער. "אני מכבד את עברו הצבאי של גנץ וקצת פחות מתרשם מהבנתו במשפט חוקתי. אין כל סיבה לתקן או לשנות את חוק הלאום".
 


יו"ר ועדת חוק יסוד: הלאום, ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), הגיב גם הוא לדברים: "חוק הלאום לא דורש תיקון. חבל שבפעם הראשונה שבה גנץ בוחר לשבור שתיקה, הוא עושה זאת כדי לתקוף את חוק היסוד שמעניק למדינת ישראל את תעודת הזהות שלה ומעגן את ערכיה". 
"בדבריו, גנץ למעשה מבקש למוטט את הערכים היסודיים ביותר עליהם מושתת הציונות. אסור לשכוח: רוב מכריע בכנסת (62 ח"כים) ובציבור (58%) תומכים בחוק בצורה גורפת. גנץ שבר שתיקה ופגע בחוסן ישראל".

יו״ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג, אמרה כי "את חוק הלאום לא צריך לתקן, צריך לבטל. עצם הדיון על נוסח החוק הוא הניצחון האמיתי של הימין שזרק לפח את מגילת העצמאות עבור דיון מפולפל על סעיפי חוק גזעני ומפלה שאין לו מקום בספר החוקים הישראלי".

ח"כ מרב מיכאלי אמרה כי "לישראל יש חוק לאום, קוראים לו חוק השבות. ולישראל יש מגילת עצמאות, שצריכה לקבל מעמד של חוקה. החוק המפלה שנתניהו קורא לו חוק הלאום הוא ההפך משני אלה והוא רק פוגע במדינת ישראל".

מהתנועה בראשות ציפי לבני נמסר כי נם "מברכים על דברי בני גנץ. התנועה מובילה את המאבק לישראל יהודית וגם דמוקרטית ונחוקק במשותף את חוק יסוד מגילת העצמאות - ישראל היא מדינת העם היהודי שיש בה שוויון. משימה ראשונה לאחר הבחירות".

נתניהו יסכים להיפגש?

החל מהיום ובמהלך השבוע הקרוב יקיימו חברי ופעילי "המטה לתיקון חוק הלאום" צעדות לבתיהם ומטותיהם של ראשי המפלגות ומועמדים שונים בבחירות הקרובות לכנסת, בדרישה שאלה יתחייבו לתיקון חוק הלאום מיד לאחר הבחירות.



לטענתם חוק הלאום במתכונתו הנוכחית מחזק את הלאומנות, הגזענות, האיבה והפלגנות בקרב החברה הישראלית ופוגע קשות במיעוטים ובחוסן הלאומי והם דורשים להכניס לתוכו את ערך השוויון.



בהמשך השבוע יתקיימו צעדות דומות לעבר בתיהם של נפתי בנט, איילת שקד, יאיר לפיד, אורלי לוי-אבקסיס ומשה כחלון. פעילי המטה אמרו כי ראשי "הימין החדש", נפתלי בנט ואיילת שקד, מסרבים לפגוש אותם. בסוף השבוע מתוכננת צעדה גם לעבר בית ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים ופעילי המטה מקווים שנתניהו יסכים להיפגש אתם.