ראש מפלגת תל"ם, שר הביטחון לשעבר משה יעלון, התייחס הבוקר (שלישי) לכניסתו לתפקיד הרמטכ"ל של אבי כוכבי, לאפשרות של איחוד עם מפלגתו של בני גנץ ולשאיפותיו לקראת הבחירות הקרובות. בראיון בתכניתה של אילה חסון ב-103FM אמר יעלון: "אני מדבר על חבירות כבר זמן רב, לליכוד קרה משהו רע ונתניהו אחראי לכך".

"מדובר חילופי משמרות משמעותי בתפקיד שהוא אחד מהחשובים ביותר במדינה", אמר יעלון בהתייחס לחילופי הרמטכ"לים. "זו הזדמנות לומר תודה לגדי אייזנקוט שעמד במשימה והוביל את הצבא ביד שקולה ואחראית תוך שמירה על צבא מנצח ומוסרי. אני מאחל הצלחה רבה לאביב כוכבי, אני מכיר אותו עוד מגיוסו, אני בטוח שהוא בא בשל ומנוסה לעמוד באתגר".


אתה לא חש כאב על כך שאתה לא נמצא שם כשר ביטחון?

"הפרישה שלי מהממשלה כבר הייתה מזמן. אני מתייחס לכל הדברים בראייה לאומית ולא לוקח הדברים אישית. בסך הכל יאמר לשבחו של הרמטכ"ל אייזנקוט שלמרות הסערות והלחצים הפוליטיים הוא היה מצפן שהביא אותנו למצב ביטחוני טוב".

כשנשאל היכן הוא ממוקם על המפה הפוליטית, אמר השר לשעבר כי "עמדתי אמורה להיות מוכרת כמי שהיה ראש אמ"ן ששאל שאלות בתקופת הסכם אוסלו, כמי ששאל שאלות לקראת קמפ דיוויד. עמדתי ידועה גם בנוגע להתנתקות. אני נץ מבחינה מדינית-ביטחונית. היום שאלת הימין והשמאל היא מעוותת. פעם היא עמדה על נושא כלכלי. היום מי שתומך בביבי הוא ימין ומי שמתנגד לו הפך לשמאל. לא שאני מזלזל בנושאים המדיניים-ביטחוניים, אבל מה שמדאיג אותי יותר הוא המצב הפנימי. במקום שההנהגה תתאחד יש שיסוי ושנאה. אלו דברים מסוכנים".

בהתייחס לחיבור אפשרי עם מפלגתו של גנץ, הוסיף יעלון:
 "אני לא רוצה להתייחס לחיבור כזה או אחר. אנחנו נמצאים בתקופת חירום מבחינת הכיוון שאנחנו הולכים אליו כחברה. אפשר להמשיך להתווכח על הנושא הפלסטיני, בינתיים אין כאן סיכוי להסדר קבע, אך אסור שנגיע למצב של מדינה דו לאומית. אפשר להגיע להבנה רחבה בין ימין ממלכתי לשמאל ציוני. אני מכנה זאת הרוב הרציונאלי במדינת ישראל. בואו נתמקד בעיקר".

אז אתה קורא לדחוק את הנושא המדיני-ביטחוני הצידה ולהתמקד בהחלפת שלטון נתניהו?
"אני לא אומר לקבור אותו אך גם לא להשלות את עצמנו במושגים כמו 'ארץ ישראל השלמה' או 'שלום עכשיו'. אפשר להתמקד בנושאים הפנימיים שהם לטעמי החשובים ביותר היום לעתידה של מדינת ישראל".

מי הדמויות שהן בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להחליף את נתניהו? גנץ ראוי יותר מלפיד?
"בסוף זו הבחירה של הציבור. זו מהותה של דמוקרטיה. אני יכול להעיד על עצמי שאי אפשר להתווכח איתי בנוגע לניסיון שלי".

לא מתסכל אותך איפה אתה עומד בסקרים למרות הניסיון שלך?
"אני מדבר על חבירות כבר תקופה ארוכה. אני חושב שגם לתקשורת יש השפעה על המצב בסקרים".

אם לתקשורת הייתה השפעה נתניהו כבר מזמן לא היה ראש הממשלה. לעיתים זה דווקא פועל להיפך.
"חשובה לי המדינה ועתיד ילדינו, בשביל זה התגייסתי לפני חמישים שנה. בשביל זה קיבלתי החלטות שמשרתות את טובת הכלל ולא אותי באופן פרטי. אני מקווה שכשזה יעמוד למבחן בבחירות התוצאות יהיו בהתאם. כבר אמרתי בצורה ברורה שאני מכיר את נתניהו שנים רבות, הוא אפילו היה פקוד שלי. הייתי חוזר מיד לליכוד של שנת 2009, אך משהו רע מאוד קרה לליכוד אחרי בחירות 2015 והאחריות היא של בנימין נתניהו. בעיני הנושאים העיקריים שצריך להתמודד מולם כעת הם היטשטשות הגבולות בטוהר מידות, העדפת בצע כסף על פני טובת המדינה, פגיעה באיזונים והבלמים בדמוקרטיה ועוד. יש קווים אדומים שלא חוצים אותם. בצער רב אני יכול לומר שבנימין נתניהו חצה קווים אדומים ולכן אמרתי שלא אשב איתו".