שבר שתיקה: יו"ר חוסן לישראל, הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, נשא הערב (שלישי), לקול תשואות של מאות פעילי המפלגה, את נאומו הראשון במערכת הבחירות הנוכחית, והכריז על איחוד בין רשימתו למפלגת תל"ם, בראשות משה משה יעלון. במסגרת דבריו, תקף גנץ את הממשלה, שלדבריו, "עסוקה בעצמה", הכריז כי "ירושלים תישאר בירתנו לעד" וכי "לא נזוז מהגולן", הבטיח כי ממשלה בראשותו "לא תחמיץ הזדמנות לחולל שינוי אזורי", וביקר בחריפות את נתניהו: "עצם המחשבה שיכול לכהן בישראל ראש ממשלה שהוגש נגדו כתב אישום – מגוחכת בעיניי. לא יקום ולא יהיה".



"באתי לכאן הערב כי פרט למשפחתי אין לי דבר יקר יותר בעולם ממדינת ישראל", אמר גנץ בפתח דבריו, והוסיף:  "אני אוהב את ישראל גאה בה ומחויב לה, בשבילי ישראל היא באמת לפני הכל. אזרחי ישראל, מכם אני בא, אליכם אני חוזר, ורק אליכם אני מחויב. העם היהודי והמדינה הציונית הם סיפור גדול שאין כמותו, גדול מכל יחיד, גדול מכל מנהיג. אנחנו עם אחד, לכולנו דגל אחד, המנון אחד וצבא אחד. באתי לכאן הערב גם מפני שאני חרד לישראל, העם חזק, העם נפלא, אבל בארץ נושבת רוח רעה. המאבק בין שמאל לימין קורע אותנו, המתיחות בין דתיים לחילוניים קורעת אותנו, הפוליטיקה מכוערת והזירה הציבורית מורעלת".



"בעיניים כלות אני מביט במנהיגות שעסוקה בעצמה", הוסיף הרמטכ"ל לשעבר, "אני גאה במדינה שלנו ולעולם לא אתבייש בה. אבל לאחרונה יותר אנשים וגם אני חשים מבוכה רבה בשל האופן בו המנהיגים נוהגים. ממשלה פועלת כדי לחבר ולא כדי להפריד. כמוכם בדיוק אני מרגיש שהגיעה העת למנהיגות מאחדת ומלכדת שתנהג אחרת ותנהיג אחרת, מנהיגות שלא תעמיד את עצמה לפני טובת המדינה ולא תחליש אותנו מבפנים. השלטון הנוכחי מעודד פלגנות ושיסוי. את ערכי היסוד של ממלכתיות הוא המיר בגינונים של בית מלוכה צרפתי, העם משעמם אותו, הוא לא רואה את המשפחות הנאנקות על יוקר המחיה, ואת הצעירים שלא יכולים לקנות דירה".
 

פעילי חוסן לישראל בגני התערוכה. צילום: אבשלום ששוני
פעילי חוסן לישראל בגני התערוכה. צילום: אבשלום ששוני

"היה מלך שאמר המדינה היא אני אבל לא אצלנו", ירה גנץ, "אף מנהיג ישראלי הוא לא מלך - המדינה היא דווקא אתם, דווקא אנחנו. לכן, אני עומד כאן לפניכם, ארבע שנים אחרי שסיימתי את כהונתי כרמטכ"ל, ומבקש את אמונכם כדי שאוכל להנהיג את מדינת ישראל. בתשעה באפריל אקים ממשלה ממלכתית של עוצמה שתפעל בנחישות. ממשלה חזקה שדואגת לביטחון כדי להרגיע חרדות ולא מזינה חרדות כדי לבטח את עצמה".
לדבריו, "במשך 38 שנים הייתי חייל לוחם ומפקד, קיבלתי החלטות אמיצות ועניתי לטלפונים באישון הלילה כמי שצעד כל הדרך ממושב קטן ועד לקודש הקודשים בקומה 14. אוכל לומר לכם שביטחון עושים במעשים ולא במילים. במזרח התיכון לא מרחמים על החלשים ורק החזק מנצח. הנשיא רוחאני, אני יודע שאתה זומם על ישראל, אני אסכל את המזימה שלך, בכל מקום אפעל נגדך - בזירה המדינית הכלכלית והמעשית. אם לא יובן המסר המדיני, הוא יובן במכות. איננו מאיימים על ריבונות איראן אבל לא נסבול איום על ריבונות ישראל. לסינוואר אני מציע לא לבחון אותי שוב. בנוסף, אאפשר כל סיוע הומניטרי לתושבי עזה, אך לא אאפשר תשלומי פרוטקשן במזוודות כסף". 
 
יעלון וגנץ על הבמה. צילום: אבשלום ששוני
יעלון וגנץ על הבמה. צילום: אבשלום ששוני

עוד אמר יו"ר חוסן ישראל כי "על ראשי ארגוני הטרור לדעת שאחמד ג'עברי לא היה הראשון וגם לא חייב להיות האחרון. מאז קום המדינה ידעו אויבינו את קוד החשאיות הישראלית. בשנים האחרונות התהפכו היוצרות. אפסיק את המנהג שהמדיניות הצבאית שלנו הופכת לחפלת רייטינג. נגמרו הימים של מסיבות העיתונאים על מבצעים ביטחוניים. הממשלה שנקים תהיה ממלכתית ולא מלכותית. זו תהיה ממשלה ללא אדונים ומשרתים, ללא מתנות מגונות וללא ליצני חצר. הממשלה תפגין עוצמה מול אויבים ותחבר בין ישראלים, ותציב את ישראל ואת הישראלים לפני הכל. בממשלה הממלכתית שלנו לא יהיו התקפות פרועות נגד המפכ"ל, הרמטכ"ל והיועמ"ש. בנינו כאן מדינה מופלאה, אני רואה כאן את כל הטוב שיש ודוחה על הסף את המרירות ואת הייאוש. אני מאמין בכל לבי שבאמץ משותף נוכל להוביל את ישראל למהלך גדול של תיקון".

בתוך כך, גנץ התייחס גם לאפשרות של מו"מ עתידי עם הפלסטינים, ואמר: "הממשלה הממלכתית בראשותי תחתור לשלום ולא תחמיץ הזדמנות לחולל שינוי אזורי. כך עשה הפטריוט הישראלי, מנחם בגין זכרו לברכה, אשר חתם על הסכם שלום עם מצרים. כך עשה הפטריוט הישראלי, יצחק רבין זכרו לברכה, אשר כרת הסכם שלום עם ירדן.  כך עשה גם בנימין נתניהו – כן, גם הוא פטריוט ישראלי – אשר נשא את 'נאום בר-אילן' וחתם על הסכם פינוי חברון והסכם וואי עם רב המרצחים יאסר ערפאת. ואולם אם יתברר כי אין דרך להגיע לשלום בעת הזו – נעצב מציאות חדשה. נבצר את מעמדה של ישראל כמדינה חזקה, יהודית ודמוקרטית. נחזק את גושי ההתיישבות ואת רמת הגולן, אשר ממנה לא נרד לעולם". 
 
מאות הגיעו לשמוע את גנץ. צילום: אבשלום ששוני
מאות הגיעו לשמוע את גנץ. צילום: אבשלום ששוני

"בקעת הירדן תישאר גבול הביטחון המזרחי שלנו", הוסיף יו"ר חוסן לישראל. "נשמור את הביטחון בידינו בארץ ישראל כולה, אך לא נניח למיליוני הפלסטינים המתגוררים מעבר לגדר ההפרדה לסכן את ביטחוננו ואת זהותנו כמדינה יהודית. ירושלים המאוחדת תיבנה, תצמח – ותישאר לעד בירת העם היהודי ובירתה של מדינת ישראל. הממשלה הממלכתית שנקים תגלה אפס סובלנות לשחיתות מכל סוג שהוא. כספי המדינה שייכים לאזרחיה ולא לשכבה קטנה ומסואבת. לא זו הדוגמה האישית שעלינו לתת לדור הצעיר המתבונן בנו. ממשלה ערכית היא דוגמה ומופת לנו – ולילדינו".
 
"כל חיי דיברתי אמת. שמרתי תמיד על ניקיון כפיים. איני חב דבר לאף אדם זולת לעמי. לא אתן יד לפגיעה בטוהר המידות ולא אעצום עין אם אזהה פגיעה כזו. עצם המחשבה שיכול לכהן בישראל ראש ממשלה שהוגש נגדו כתב אישום – מגוחכת בעיניי. לא יקום ולא יהיה. הדוגמה האישית והערבות ההדדית הן אלו שיבטיחו את המפעל הציוני. ברוח זו אסדיר את היחסים שהתערערו בין הרשות המחוקקת, הרשות המבצעת והרשות השופטת". 
 
מלבד זאת, אמר גנץ כי "אעמיק את השותפות עם החרדים, עם הערבים ועם הדרוזים. נוסף על שירות צבאי, אקים מסגרת של שירות אזרחי-ממלכתי של כולם למען הכלל. שותפיי כולם – גם אם לא נצליח להגיע לשלום עם שכנינו, נעמול קשה ונגיע לשלום בתוכנו".

את דבריו סיים עם הזמנתו של יעלון, שאיתו סיכם על ריצה משותפת בבחירות, לשאת דברים: "כפי שהבטחתי, אפעל ככל יכולתי לייצר כמה שיותר חיבורים פוליטים לטובת המדינה, ולכן אני מתכבד להזמין שותף ואיש אמת, לוחם גדול ושר אחראי, הרמטכ"ל ה-17 של ישראל - משה בוגי יעלון. יעלון הוא איש ביטחון, אדם ערכי וישר דרך, היה מפקדי בעבר, היה הבוס שלי, ומעכשיו שותף מרכזי ומוביל לדרך. כי צריך אחרת, אפשר אחרת ונעשה אחרת".

יעלון: "יש אלטרנטיבה לאזרחי ישראל"
 

הרמטכ"ל לשעבר, משה בוגי יעלון, הוזמן, כאמור, לבמה ואמר אף הוא מספר מילים. לדברי יעלון, "אנחנו כאן כדי לנצח. טובת המדינה ורק היא לנגד עינינו. אנחנו שותפים בהנהגת אלטרנטיבה שלטונית מנצחת כדי להחזיר לאזרחי ישראל את התקווה. יחד אנו לוקחים אחריות כפי שעשינו כל חיינו והפעם למעון המטרה הנעלה ביותר - עתיד המדינה, ביטחונה, דמותה וערכיה. זו מלחמה על הבית, ואין לנו ברירה אלא לנצח".



ראש מועצת ירוחם לשעבר, מיכאל ביטון, שדיבר לפני גנץ, אמר: "בירוחם נצחנו את הסוציו- אקונומי. הגענו ל-90 אחוזי זכאות לבגרות. העיר מוכפלת במספר תושביה והפכה למוקד יזמות תירות והיטק. גדלתי בבית פשוט וצנוע אבל עשיר ברוח וערכים שהביאו אותי לפרוץ גבולות ולהשקיע מעצמי לחברה ולקהילה. בירוחם פגשתי את הרמטכ"ל היוצא בני גנץ לראשונה. הוא ישב לשיחות נפש עם נגמלים ואסירים משוחררים. בני קשר את גורלו עם ירוחם. גייס מליוני שקלים והשקיע אותם ביחד אתנו בעתיד ילדינו. בני הוכיח שהוא מחויב עמוקות לחברה לחינוך ולפריפריה, ולכן אני כאן היום".



לדבריו, "אנחנו כאן למען הצעירים בישראל, אלה שהתייאשו קצת מהפוליטיקה, ואלה שנושאים עיניהם אל המנהיגות בציפייה דרוכה. הצעירים הם העתיד שלנו. יש לנו אחריות לתת הזדמנות שווה לכל הצעירים בישראל, למען הקהילות שלהם ולמען מדינת ישראל. החברה הישראלית הצליחה לבנות מפעלים של צעירים שנבנו למען החוסן הישראלי שלנו. חניכי התנועות, מפעל המכינות ושנות השירות, החיילים והמשרתים בשירות הלאומי והקהילות הצעירות המתיישבות. אתם החלוצים שהולכים לפני המחנה. אין אדם מתאים יותר להוביל אותנו בקרב חיינו על החברה הישראלית מבני גנץ".



יעלון וגנץ מתאחדים


לפני הנאום סיכם גנץ עם יעלון על איחוד בין המפלגות. ההסכמות כוללות שריון של שלושה מקומות בעשירייה הראשונה לחברי מפלגתו של יעלון, אך במקרה של איחוד עם מפלגה נוספת, התמונה צפויה להשתנות. השניים סיכמו, אם כן, על כך שיעלון יהיה במקום השני ברשימה, בעוד ששני שיריונים נוספים ישמרו לחברי מפלגתו במקומות 5 ו-8 בעשירייה הראשונה. 



חה"כ לשעבר משה מוץ מטלון, מרשימת תל"ם בראשות יעלון, אמר למעריב כי הוא "מברך על האיחוד המביא בשורה חדשה לעם ישראל, עם תמהיל אנושי מעולה, של אנשי ביטחון, חינוך, כלכלה וחברה. יש כאן מומנטום של אחדות ולא של פילוג".



מפגינים מחוץ לגני התערוכה. צילום: יח"צ
מפגינים מחוץ לגני התערוכה. צילום: יח"צ



בימין יצאו למתקפה נגד גנץ לפני תחילת האירוע של מפלגת "חוסן ישראל". במסגרת זו, הפיצה הערב מפלגת הליכוד סרטון חדש, תחת הכותרת: "בני גנץ זה שמאל חלש".


 

יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ', התייחס לדברי גנץ, עוד בטרם נאמרו: "בני גנץ הוא איש מוערך שעד עכשיו שתק והיום ידבר ולא יאמר כלום. העם שבע ממילים ריקות וסיסמאות. הציבור רוצה נציגים שידברו אמת ויובילו חזון ודרך. מפלגות אווירה כמו זו של בוגי וגנץ סופן להיעלם ולא להשפיע. אצלנו בציונות הדתית יש אמת, יש דרך ויש על מי לסמוך".