"אני בטוח שנהיה המפלגה הכי גדולה", כך אמר הבוקר (שני) יו"ר מפלגת כחול-לבן, בני גנץ, בראיון בגלי צה"ל, יממה לפני הבחירות. הרמטכ"ל לשעבר הצהיר כי "נקים קבינט של פיוס, שיכלול אנשים מהקואליציה והאופוזיציה", והוסיף: "הימין לא בסכנה, נתניהו בסכנה, כי הוא צריך לתת הסברים על מה שעשה". 



"ניגשו אליי הבוקר שלושה אנשים, כל אחד ממפלגה אחרת, ואמרו לי שהפעם זו תהיה הפעם הראשונה שבה הם יצביעו למפלגה אחרת - לנו", אמר גנץ בפתח דבריו. "יש לנו סקרי עומק, ואנחנו רואים שהציבור נבון ומבין את זה. הימין לא בסכנה, נתניהו בסכנה, כי הוא צריך לתת הסברים על מה שעשה, כולל התייחסות לדוח המבקר, לפיו הוא מחזיק במניות שלא על פי חוק. אנחנו נקים ברית של תקווה, ללא קיצוניים". 

הייתה רק פעם אחת שבה מפלגה גדולה קיבלה הזדמנות להרכיב את הממשלה. 

"אנחנו מבינים שמדובר בבחירות אסטרטגיות. ישראל צריכה לבחור כיוון של אחדות וחיבור ותקווה או חיבור של קיצוניות. מבינים את זה משמאל ומימין, אנשים שחרדים למה שיקרה כאן, כאלה שרוצים להיות מחוברים אחד לשני ולא רוצים לראות את אנשי כהנא בכנסת. אנחנו לא נלחמים נגד גבאי וזנדברג, אנחנו חושבים שגבאי לא צריך להפריע למהפך. אנחנו נהיה הכי גדולים, כי זה מה שקורה לשינוי להתרחש. אנחנו רוצים לתת לנתניהו להמשיך לחגוג עכשיו? חוק צרפתי? נהיה הכי גדולים והנשיא יטיל עלינו את הרכבת הממשלה. אנחנו נקים את הממשלה".
על סמך מה אתה אומר את זה?
"אני בטוח שהנשיא יבחר על פי חוק, האיש ממלכתי. אינני מפקפק בשיקוליו, אני פשוט רואה לנגד עיניי את התוצאה".
אם תפסיד, האם תישאר להיות יו"ר האופוזיציה?
"יש אופציה אחת בלבד, וממנה תגזור את כל ההתפתחויות האפשריות. שירתי את ישראל 20 שנה, ואני בא לשרת אותה עוד 10 שנים". 
האופציה השלישית היא שתהיה שר בממשלת נתניהו.
"אמרנו את זה אינספור פעמים, אנחנו לא יושבים עם נתניהו, אנחנו מחליפים אותו".
נתניהו מדבר על סיפוח יישובים יהודים ביו"ש. זוהי גם עמדתך?
"אני מבדיל בין תהליך אסטרטגי משמעותי שיש לקיים אותו... קריטי שניאבק על השלום ונחתור למהלכים משמעותיים, אבל אני יודע שאי אפשר להתלהב ממשהו שמישהו משחרר דקה לפני הבחירות, כשהיו לו 13 שנים לעשות זאת זה. הרי ברור שזה בלון בחירות בלבד".
 
"לא הימין בסכנה, נתניהו בסכנה". צילום: מרק ישראל סלם
"לא הימין בסכנה, נתניהו בסכנה". צילום: מרק ישראל סלם

אתה מעומעם.
"אני זהיר, כי צריך בנושא הזה להתנהל באחריות. אין סיבה לשים את התוצאה של המו"מ בהתחלה. מה שבטוח הוא שכולנו רוצים ישראל יהודית ודמוקרטית, ואלו הקווים שמנחים אותנו". 
האם ראוי שתהיה לצדנו מדינה פלסטינית?
"ראוי שישראל תהיה מדינה דמוקרטית, יהודית ובטוחה עם גושי ההתיישבות. אני בטוח שאם אגיע לשם אם גיבוי אזורי, ואם יהיה עם מי לדבר אתן לך עוד ראיון. אני מבטיח שישראל תהיה יהודית ודמוקרטית. אני לא הולך למדינה דו לאומית, לשם אני לא הולך". 
הרוטציה היא טעות?
"לא. בסוף, שיח פוליטי מחבר בין מה שכולם חולמים עליו למה שאפשרי. אנחנו ייצרנו את האפשרי, יש פה אלטרנטיבה שלטונית שלא הייתה קיימת ב-10 השנים האחרונות. יש פה חבורת אנשים שיכולה לעבוד ביחד. יאיר לפיד איש עם ניסיון, שימשיך לצבור ניסיון, ויהיה שותף להנהגת המדינה. נוביל את ישראל ביושר, בבטחה ובניקייון כפיים. היא כל כך צריכה את זה". 
היית שמח אם הוא היה מוותר על הרוטציה.
"הוא איש ראוי, יש לי אמון מוחלט בו, מעולם לא ביקשתי שמישהו יחלץ עבורי תפוח אדמה מהאש. הכל בסדר, אנחנו הולכים לנצח. אני מתכוון להיות ראש הממשלה, להקים קבינט פיוס של אנשים מהקואליציה והאופוזיציה, ולהתחיל לחיות ביחד, עם השני, ולא אחד נגד השני". 
דיברת בחודש האחרון עם נתניהו?
"לא יצא לי".