יו"ר מפלגת כחול-לבן, בני גנץ, התייחס הערב (שלישי) בכאן ב' למערכת הבחירות הקרובה, לסקרים האחרונים וחיבורים בגוש הימין ובגוש השמאל-מרכז, ואמר כי "נשאיר את האופציה להפתעה ברשימה עד הרגע האחרון".



"כחול לבן תפעל בניקיון כפיים", הבהיר גנץ בפתח דבריו. "כמו שאני מכיר את המציאות הפוליטית כרגע, לא מרצ ולא פרץ יהוו את האלטרנטיבה, אלא כחול לבן. אנחנו נעבוד ביחד". 

הרשימה שלכם נעולה או שיהיו הפתעות?
"נשאיר את האופציה להפתיע עד הרגע האחרון, אני חייב להשאיר טיפה במתח באוויר. אין באמת סיבה לשנות את ההרכב של הרשימה שלנו. ובכל זאת, אנחנו מסתכלים מה נכון לעשות, כי אנחנו מבינים שצריך למצות את הזמן הזה. מה אנחנו לא נעשה? לא נעשה את מה שעושה נתניהו. אני שומע את הקריאות שלו לאיחוד בימין, בסופו של דבר לוקחים אנשים קיצוניים לתוך הכנסת. לצערי המצב הוא שנתניהו עסוק כרגע בחסינות אישית והוא משלם במחיר כבד מאוד. אנחנו עתידים לראות בתוך הכנסת כהניסטים. והנה הליכוד של היום מוכן לעשות הכל כדי שהקיצוניים האלה יהיו בפנים. זה לא סביר". 

את מי אתה מגדיר קיצוני?
"עוצמה יהודית". 
 
בנט ושקד. "לא פסולים". צילום: אבשלום ששוני
בנט ושקד. "לא פסולים". צילום: אבשלום ששוני

בהתייחס לאפשרות של הרכבת ממשלה, שתכלול את "הימין החדש", אמר גנץ: "כשאני ארכיב את הממשלה ואיילת שקד ובנט ירצו להשתלב איתי - זה לא דבר שיהיה פסול. כשסמוטריץ' מביע דעות גזעניות כמו שהוא הביע, ומטיף למדינת הלכה, שם מתחילה בעיה של כפייה וגזענות, ואלה דברים שאנחנו לא רוצים. אפילו הרב פרץ התנצל בפומבי וחזר בו. אנחנו מסכימים עם רוב רובה של המפה הפוליטית, אבל כאשר יש קיצוניים שבמהותם הם נגד החברה והמדינה הדמוקרטית - בחלק הזה ניצבת חומה ברורה. נתניהו לא רוצה אותם בממשלה, אבל יכניס אותם כי הוא צריך אותם לצרכיו האישיים, וחבל". 

אם לפיד יפריע לבנות ממשלה עם החרדים, יש אפשרות להיפרדות?
"כחול-לבן היא רעיון שלם שמחבר את חלקי העם הישראלי, אם מישהו חרדי רוצה שאני אשב איתו, ואני אקבל את דעותיו - אני לא יכול לפסול מישהו אחר שמאמין בדברים אחרים. ב-17 בספטמבר כחול לבן תנצח, ואז נשב כולנו ונזכור כי יהודים וישראלים אנחנו, ונמצא את המשותף".
אתה בונה על ההמלצה של ליברמן?
"אני בוודאי בונה עליו, הוא גם אמר שהוא ימליץ על המפלגה הגדולה. הוא לא פוסל אותי ואני לא פוסל אותו". 

כשנשאל האם יישב אם הליכוד בראשות נתניהו בממשלה, אמר גנץ: "לנתניהו יש שימוע באוקטובר. כאדם אני מאחל לו את כל הטוב, אם נתניהו לא יואשם בשום דבר אין בעיה, ואם הוא יואשם אז הוא ממילא לא יוכל לשרת. נחכה לתוצאות. אתם תראו שהמנדט יוטל עלינו. אנחנו לא נשב עם ראש ממשלה מכהן עם כתבי אישום. לצערי הרב, לראש הממשלה יש חקירות ועוד דברים שלא נחקרו בכלל, אני אומר את זה בכאב לב. אני לא נגדו ברמה האישית ולא רודף אותו או את משפחתו".

נתניהו. "אם הוא לא יואשם בשום דבר - אין בעיה". צילום: רויטרס
נתניהו. "אם הוא לא יואשם בשום דבר - אין בעיה". צילום: רויטרס


מה יותר מדאיג אותך - איראן או בעיות חברתיות פנימה?
"יש לנו אתגרים ביטחוניים, תמיד יהיו לנו ותמיד אהיה מוטרד לגביהם, אבל אני יודע שנוכל להסתדר. אני יודע שאפשר לטפל בהם ואדע להתמודד איתם. אלה נושאים שיש מענה להם. אני מוטרד מהמצב הפנימי בחברה הישראלית. אם לא נדע לקדם את החינוך והבריאות אנחנו לא נתקדם קדימה. אנשים שפוחדים לשלוח את הילדים לגני הילדים, האחיות שצריכות לשבות, המורים שמוטרדים, רופאים מצוינים במערכת קלוקלת. ים של דברים שצריך לטפל בהם".
 
קולכם לא ממש נשמע.
"אנחנו מופיעים בכל מקום ובכל מיני כנסים והופעות בתקשורת. זה שיח אחר - מכבד, חיובי, לא מתלהם, מסתכל בגובה העיניים, מקשיב ולא רק נוהם". 
 
אבל זה לא הספיק כדי לנצח.
"בבחירות האחרונות קרה דבר שלא קרה מעולם. 35 מנדטים לליכוד ולכחול לבן. זאת אומרת שאנחנו בהחלט נמצאים ונשמעים. אתמול כחול לבן היו וכיסו את כל הצפון, איפה לא היינו? אנחנו כל הזמן בשטח". 
 
איבדתם את היתרון של להיות המפלגה החדשה.
"בסוף נתניהו לקח אותנו לבחירות נוספות, כי הוא צריך להבטיח שמבחינתו הוא מסודר. אחרת הייתי מרכיב ממשלה".