ראש הממשלה לשעבר ומקום 10 ברשימת המחנה הדמוקרטי, אהוד ברק, תקף היום (שלישי) בחריפות את מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, זאת על רקע השינויים בהרכב ועדת ההיתרים. בראיון בגלי צה"ל כינה אותו ברק "המשרת העלוב של נתניהו", ו"סמרטוט רצפה".

"אני מצר מאוד שלא עמד הכוח של כחול לבן להיאבק על פרופ' יפעת ביטון או על אלוף במילואים גיורא רום, שאחד מהם יהיה מבקר המדינה ולא הסמרטוט הזה שמשרת את נתניהו כמו סמרטוט רצפה", אמר ראש הממשלה לשעבר כשנשאל על התנהלותו של המבקר החדש, והוסיף: "המינויים לוועדת ההיתרים נגועים בניגוד עניינים. זה ביזיון למשרד מבקר המדינה שאיש כזה מונה. הדמוקרטיה נהרסת לנגד עינינו ולכן צריך לשלוח את נתניהו הביתה". 
בהתייחס לכחול-לבן, הוסיף: "במקום אומץ יש שם הססנות, במקום אמת יש עמימות וערפול, ובמקום שינוי יש שיתוק ויראת כבוד לנתניהו שאין לה שום הצדקה".

 
נתניהו. "כמו חיה שנמלטת מאימת הדין". צילום: רויטרס
נתניהו. "כמו חיה שנמלטת מאימת הדין". צילום: רויטרס

לדבריו, "לבני גנץ לא הייתה את החדות כדי לנצח בבחירות, במיוחד מול חיה נואשת שעושה מאמצים נואשים כדי להימלט מאימת הדין, שהיא ראש הממשלה".
המשלת את רה"מ לחיה עכשיו?
"הוא מתנהג כמו חיה, כמי שכל תכלית מעשיו היא להינצל מאימת הדין".

בליכוד הגיבו לדבריו של ברק וקראו לחקור אותו: "אהוד ברק השתלח היום בצורה פרועה במבקר המדינה, אחד משומרי הסף. להיכן נעלמו כל אלה שמזדעקים על העלבת עובדי ציבור? עכשיו ברור שבעיני הצבועים בשמאל, ״שומר סף״ הוא רק מי שמשרת את השמאל. מי שמעז להביע דעה עצמאית - דמו מותר. צריך לחקור את אהוד ברק מיד".

כזכור מבקר המדינה אנגלמן מינה אתמול ועדת היתרים חדשה, ובהרכב מורחב של שמונה חברים. הוועדה החדשה, שלפי הטענות לפחות ארבעה מחבריה מזוהים כתומכי הימין והליכוד, תוכל לדון בבקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל הלוואות ממקורביו לצורך מימון הגנתו המשפטית - ולאשרה. הרכב הוועדה, המחליפה את הוועדה הקודמת - ששלושה מחבריה התפטרו בטריקת דלת ביום חמישי - עורר סערה במערכת הפוליטית.
 
"נתניהו הצליח במזימתו לחסל ועדת היתרים אחת. נקווה שוועדת ההיתרים החדשה תפגין בכל זאת חוט שדרה ולא סמרטוטיות כלפי המנהיג, ששוב רוצה לקבל כסף מחבריו הטייקונים", אמרה ראש צוות התגובות של מפלגת העבודה־גשר, רויטל סויד. הרכב הוועדה יכלול שמונה חברים - ובהם שתי שופטות בדימוס, שלושה מנכ"לים לשעבר שכיהנו בעבר בתפקידים בכירים במשק, וכן מומחים במדיניות ציבורית. בוועדה תהיה גם נציגות לפריפריה, למגזר החרדי וליוצאי אתיופיה.
 
יושבת ראש הוועדה תהיה השופטת בדימוס נחמה מוניץ, שכיהנה בעברה כשופטת בבית המשפט המחוזי בנצרת וכיום היא בוררת ומגשרת במסגרת המשכן לבוררות ופתרון סכסוכים. זה לא כבר היא מונתה על ידי שרת התרבות והספורט מירי רגב (הליכוד) לעמוד בראש הוועדה לקביעת קריטריונים לחלוקת כרטיסים לאירועים ממלכתיים. לצדה תכהן השופטת בדימוס שרה פריש, שכיהנה בעבר כשופטת בית משפט השלום בפתח תקווה וכיום בעלת משרד עו"ד ונשיאת בית הדין של ההסתדרות הלאומית. על פי ההערכות, שתיהן נחשבות למקורבות לחוגי הימין.
חבר אחר המזוהה עם הימין והליכוד הוא שמואל סלבין, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר וכיום יו"ר קרן להשקעות במקרקעין. סלבין התמודד בעבר במסגרת הפריימריז בליכוד על מקום ברשימה לכנסת. עוד חבר שמונה לוועדה החדשה הוא עו"ד עדן בר טל, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר. בעבר ניסה בר טל להתמודד על מקום ברשימת מולדת לכנסת, והוא מיודד עם גדעון סער (הליכוד). חברה אחרת היא ד"ר אסתר לוצאטו, מומחית בתחומי עריכת פטנטים וחברת המועצה המקומית עומר ויו"ר עמותת "יחדיו" מיסודה של קרן רש"י, העוסקת בקידום השירותים החברתיים ובהרחבתם בכל אזור הדרום. לפני הבחירות היא יצאה בקריאה להצביע לליכוד.
 
שאר החברים: מרדכי כהן, מנכ"ל אוניברסיטת תל אביב לשעבר, המשמש נציג הציבור בבית הדין הארצי לעבודה; ישראל תיק, חבר המועצה להשכלה גבוהה ועמית במכון חרדי למחקרי מדיניות ומנהל פיתוח עסקי וקשרי חוץ (לראשונה נציג חרדי בוועדה); והרב ד"ר שלום שרון, ראש הקתדרה לחקר יהדות אתיופיה במרכז האקדמי אונו ומרצה באוניברסיטת בר־אילן (לראשונה נציגות ליוצאי אתיופיה בוועדה).