למרות התנגדותו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וכן ההתנגדות הנחרצת מצד מפלגות האופוזיציה, אישרה היום (ראשון) הממשלה בפה אחד את חוק המצלמות בקלפיות. מליאת הכנסת צפויה להתכנס מחר בשעה 13:00 לדיון בקריאה ראשונה בחוק המצלמות. גורמים רבים בפוליטיקה, ובעיקר מן האופוזיציה, תקפו את ההחלטה וציינו את השלכותיה על הבחירות הקרובות. 



נשיא המדינה, ראובן ריבלין, התייחס לנושא ותחילה הצהיר כי אינו מתכוון להתייחס לשינוי בסדרי הפיקוח על תהליך הבחירות, אך לאחר מכן הוסיף: "לאורך כל שנות קיומה התברכה מדינת ישראל בועדת בחירות מרכזית מקצועית ונקיית כפיים אשר עושה את עבודתה נאמנה וללא פניות והפעם, בתנאים קשים מתמיד, במערכת בחירות שנייה, שנכפתה עלינו תוך זמן קצר כל כך אל לנו להטיל דופי בטובי משרתינו, העומדים על משמר הדמוקרטיה הישראלית ומבטיחים, ככל הניתן, את טוהר הבחירות, למען כולנו, אזרחי מדינת ישראל". 



"אני מבקש לדחות בשאט נפש את הנסיונות לערער את אמון הציבור בגופים אלה ובמקצועיות המובילה אותם בתהליך ההערכות לבחירות הקרובות", הדגיש הנשיא, והוסיף: "אני מחזק את ידיהם של חברי ועדת הבחירות המרכזית ובראשם את ידיו של המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט חנן מלצר ואת ידיו של היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט, מול המתקפות הפוליטיות נטולות הבסיס ואף חסרות האחריות, אותן הם חווים בימים אלה. אין מקום למתקפות שכאלה ואם אנו נותנים להן יד, אפילו רק בשתיקה, אנא אנו באים?". 



גנץ: "מכין את הקרקע לכאוס"


יו"ר מפלגת כחול לבן, המתמודדת על ראשות הממשלה מול מפלגת הליכוד, בני גנץ, אמר בתגובה להחלטת הממשלה כי "מי שמערער על הדמוקרטי הבסיסי ביותר, לא ראוי להנהיג את המדינה. נתניהו רוצה לפגוע בלגיטימציה של תוצאות הבחירות העתידיות, ומכין את הקרקע לכאוס ביום הבחירות ואחריהן. כחול לבן תגבה כל החלטה של ועדת הבחירות המרכזית והיועץ המשפטי לממשלה, ותילחם למען טוהר הבחירות". 



מנדלבליט בישיבת הממשלה. צילום: מרק ישראל סלם



יו"ר מפלגת העבודה-גשר, ח"כ עמיר פרץ, אמר בתגובה: "לא ניתן לביבי לחטוף את הבחירות. אם החוק יעבור בשלוש קריאות נגיש עתירה לבג"צ. חוק המצלמות הוא חוק פסול שדגל אדום מתנוסס מעליו. העבודה-גשר מתחייבת להציב ביום הבחירות מאות פעילים שימנעו מהצלמים של ביבי להפריע לאזרחים לממש את זכותם הדמוקרטית". 



רה״מ לשעבר אהוד ברק מהמחנה הדמוקרטי, אמר על אישור החוק: "החשוד מבלפור שוב שם את עצמו לפני הדמוקרטיה ולפני המדינה. מפלגת הליכוד הפכה לבית מקלט לחשודים בפלילים ואסור לאפשר לה לעסוק בפיקוח סלקטיבי של טוהר הבחירות. זו מלאכה לוועדת הבחירות המרכזית ולה בלבד. על החשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים ומפלגתו להסיר ידם מחיסול הדמוקרטיה".



ח"כ תמר זנדברג, אמרה: "אין מה להיות מופתעים כשעבור מי שמשמשים כשכפ"צים אנושיים של חשוד בשלושה תיקים פליליים, גם מנסים לחוקק מעל ראשם של ועדת הבחירות והיועמ"ש. לממשלה הזאת אין קווים אדומים, זה הזמן להראות לה שלציבור דווקא יש".
 
"שימוש לרעה בכוח הפוליטי של ממשלת המעבר"

מהמכון הישראלי לדמוקרטיה מסרו בתגובה להחלטה הממשלה כי מדובר ב"החלטה שאין לה תקדים בתולדות המדינה. שכן, מעולם לא נחקק חוק בענייני בחירות, מראשיתו ועד סופו, בימים הבודדים האחרונים שלפני הבחירות, ביוזמתה של ממשלה שהיא גם ממשלת מעבר. חוקים שנחקקו בזמן ממשלות מעבר קודמות היו רק חוקים שהושלמו לאחר תהליך חקיקה ממושך קודם, תוך הסכמה בין האופוזיציה והקואליציה.



"ממשלת המעבר הנוכחית, עושה שימוש לרעה בכוח הפוליטי ופוגעת בעקרונות היסוד של השיטה המשטרית. דווקא ממשלה הטוענת לחשיבות עקרון המשילות, נדרשת לשמירה על המנגנונים הפנימיים ובראשם היועץ המשפטי לממשלה, כדי להבטיח את תקינות פעולותיה ולמנוע העברת סוגיות חוקתיות לפתחו של בית המשפט העליון, תוך החרפת העימות בין הרשויות ללא צורך".