מפלה לליכוד: הוועדה המסדרת הפילה היום (שני) את חוק המצלמות, כאשר לא קיבלה את בקשת הממשלה להקדמת הדיון בהצעה לאחר שהושג שוויון 12 בהצבעה בנושא. מוקדם יותר הודיע במפתיע יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כי מפלגתו החליטה להתנגד לנוסח הנוכחי של החוק שקידמה מפלגת הליכוד, זאת לאחר שהנוסח אושר בישיבת הממשלה אתמול.



עם זאת, למרות החלטת הוועדה המסדרת הממשלה הניחה את חוק המצלמות על שולחן הכנסת בכל זאת, בכוונה להעלות אותו להצבעה בקריאה ראשונה ביום רביעי. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בעקבות ההחלטה כי "אין שום סיבה למי שרוצה באמת טוהר בחירות להתנגד לחוק המצלמות שמונע זיופים בבחירות. אבל בעצם זה לא מפתיע שלפיד וגנץ חברו לאחמד טיבי ולאיימן עודה כדי לקבור את חוק המצלמות, כי הם הולכים יחד לממשלת שמאל שבה אחמד טיבי ואיימן עודה יהיו שרים בממשלה של לפיד וגנץ".

לדברי נתניהו, "מה שמאכזב במיוחד זה שליברמן שוב חבר לשמאל ולמפלגות הערביות. פעם הוא אמר שתוך 48 שעות הוא יחסל את הנייה ועכשיו תוך 48 שעות הוא עשה זיגזג והלך עם אחמד טיבי ואיימן עודה. לכן יש לי רק תשובה אחת לכל אלה שרוצים לזייף את הבחירות, לגנוב את הבחירות, יש רק תשובה אחת מוחצת: לבוא בהמונים לקלפי ולהצביע רק בפתק אחד, כי אין פריבילגיה אחרת. להצביע רק לליכוד".

בתגובה, כתב ליברמן בחשבון הפייסבוק שלו כי "ישראל ביתנו״ תמכה ותומכת באופן מוחלט בפיקוח על הבחירות ובהצבת מצלמות בקלפיות. אבל אנחנו תומכים בפיקוח אחיד בכל המקומות, גם אצל הערבים, גם אצל החרדים, גם בגוש דן וגם בגוש עציון ע״י גורם ממלכתי. לא יכול להיות, שהפיקוח יתבצע ע"י מיליציות של נתניהו, שכל מטרתן היא לשבש ולגנוב את הבחירות ולא לפקח עליהן. מה שנתניהו עושה עכשיו זה לפזר מסך עשן על מנת להסיט את הדיון ממדיניות הכניעה לחמאס והפקרת תושבי הדרום, ומחלומו להקים ממשלת הלכה יחד עם דרעי, ליצמן, סמוטריץ' ורפי פרץ. אבל לא יעזור לו, הציבור מספיק חכם ומפוקח וייתן את תשובתו בקלפי ב-17 בספטמבר".
 


"לוזר סדרתי"


מספר 2 בכחול לבן, ח"כ יאיר לפיד, תקף את נתניהו: "שוב ביבי הפסיד. הוא הפך ללוזר סדרתי שכולם סוחטים אותו". לדבריו, האיש שאמר 'מה שאני רוצה אני משיג', לא משיג. לא השיג נצחון בבחירות. לא השיג רוב בכנסת. לא השיג ממשלה. רצה להיות ראש ממשלה חזק, הפך לראש ממשלה היסטרי, רדוף. סביבו חבורה של סחטנים וקיצונים, שעושה עליו סיבוב. הם יתנו לו חסינות, הוא יתן להם מיליארדים. יתן להם כפיה דתית. יתן להם מדינת הלכה. הכל על חשבוננו. הכל על חשבון עתיד הילדים שלנו. הוא יתן, אנחנו לא ניתן".



בסיום הדיון הסוער בוועדה, אמר יועמ"ש הכנסת, אייל ינון, כי "לאור ההתפתחויות אין טעם שאכנס לפרטי הצעת החוק. אני מצר מאוד שהצעת החוק עמדה להיות מונחת על שולחן הכנסת. לדעתי ההצעה לא הייתה חוקתית, בוודאי לא בעיתוי הנוכחי. אני שמח שכל התהליך הזה נחסך מאתנו".



ליברמן במהלך מסיבת העיתונאים. צילום: מרק ישראל סלם
ליברמן במהלך מסיבת העיתונאים. צילום: מרק ישראל סלם



"זו הצעה לשיבוש הבחירות, נדהמנו כשקראנו אותה בפעם הראשונה", אמר ליברמן בפתח מסיבת העיתונאים שכינס, והוסיף: "לא ייתכן שהפיקוח על הבחירות ינוהל על ידי מיליציה פרטית של נתניהו. ברמה עקרונית ישראל ביתנו תומכת בפיקוח על הבחירות, אבל זה צריך להיות אך ורק על ידי גורם מוסכם אחד ממלכתי", הסביר ליברמן. "אחרי שקראנו את נוסח החוק, הבאנו כי מדובר בניסיון גניבת בחירות".


לדבריו, "נתניהו והליכוד לגמרי מתואמים עם הרשימה המשותפת, שתי המפלגות האלה ירוויחו מהצבת המצלמות במגזר הערבי. מפלגת ישראל ביתנו דורשת להציב מצלמות בכל מקום ובכל מגזר באופן שוויוני. מי שצריך לפקח זו ועדת הבחירות המרכזית. נתניהו רוצה לפקח על הבחירות, הוא רוצה לשלוח פקחים. מדובר כאן בחוסר שוויון משווע, נתניהו גם יאסוף את הראיות וגם יערוך אותן, ובסוף אין להן שום תוקף משפטי. מובן מאליו שכוונת נתניהו היא לפגוע במהלך התקין. כוונתו היא להסיט את הדעת. אם יו"ר סיעת הליכוד יתחייב לפרוטוקול בוועדה המסדרת ויתמוך בהסתייגות של ישראל ביתנו, נצביע נגד גם בוועדה וגם בקריאה ראשונה, ונעשה הכל כדי למנוע את זה". 

ישיבת הממשלה בנושא חוק המצלמות. צילום: מרק ישראל סלם
ישיבת הממשלה בנושא חוק המצלמות. צילום: מרק ישראל סלם


כשנשאל מדוע שינה את דעתו, אמר ליברמן: "מה שהשתנה הוא שאתמול ראינו כביכול הצעת חוק. זו הצעה לשיבוש הבחירות. כשהחוק הוגש למזכירות הממשלה נדהמנו. אתמול בפעם הראשונה ראינו את הנוסח, זה לא במקרה שלא חשפו אותו עד אתמול בבוקר. כל מי שקורא אותו רואה שמדובר בכוונה לגנוב את הבחירות".

בהתייחס למתקפת הליכוד הצפויה נגדו בעקבות החלטתו, אמר יו"ר ישראל ביתנו: "מי שהעביר את חברון לערפאת, מי שהצביע בעד גירוש יהודים מגוש קטיף, מי שטרפד את חוק עונש מוות למחבלים ומי שמשלם פרוטקשן לארגון טרור - אין לו שום קשר למחנה הלאומי. מי שלפי ראיון של מיקי זוהר בגלי צה"ל, שיתף פעולה עם איימן עודה והרשימה המשותפת אחרי הבחירות זה הליכוד. שיפסיקו לבלבל את המח, אנשים לא מטומטמים והם מבינים מה שקורה. את נתניהו לא מעניין שמאל או ימין, הוא מוכן למנות את איימן עודה לשר החוץ של מדינת ישראל אם זה יביא לו את השלטון".

את דבריו חתם באומרו כי "כל הליכוד עסוק ביום שאחרי נתניהו, אין יום שבו בכירי הליכוד לא מדברים על כך בינם לבין עצמם וגם עם נציגי המפלגות האחרות".

מיו"ר כחול-לבן, בני גנץ, נמסר בתגובה: "אני מברך את ישראל ביתנו על ההחלטה להצביע נגד חוק המצלמות. הבלוף של נתניהו בניסיון להסתיר את אובדן ההרתעה בדרום לא יעבוד על אזרחי ישראל. הזייפן היחיד שיש במערכת הפוליטית הוא נתניהו".