הליכוד, מפלגת השלטון והמפלגה הגדולה בישראל, הולכת היום אל הקלפיות כדי לבחור את מועמדיה לרשימת הליכוד לכנסת ה-21. בבחירות הקודמות קיבלה המפלגה  30 מנדטים והפעם מקווים לשחזר שם את ההישג כשממול ניצב נעלם גדול בדמות בני גנץ וחיבור מאיים אפשרי של מפלגות המרכז-שמאל.
 
עבור 26 ח"כים ושרים מכהנים, הפריימריז הם לא רק מאבק רווי יצרים על הבכירות במפלגה, אלא גם על הישרדות לשמה. שכן, הם צריכים להתמודד בקרב אכזרי על 18 המקומות שמוקצים להם ברשימה הארצית. שאר הח"כים כיום הם ראש הממשלה בנימין נתניהו, המשוריין במקום הראשון, בני בגין שלא מתמודד, אסנת מארק שמתמודדת על משבצת האישה החדשה, ואברהם נגוסה שמתמודד על משבצת העולים. נציגי המחוזות, ועוד שלושה מהרשימה הארצית, יבחרו מהמקום ה-19 והלאה. כתוצאה מכך עלולים לפחות 8 ח"כים למצוא עצמם מחר בערב נפלטים למקומות לא ריאליים.
אחת השאלות המעניינות היא מי מבין בכירי הליכוד יצליח להתברג לחמישיה הראשונה. ההערכות הן כי יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ושרת התרבות והספורט מירי רגב יסיימו במקום גבוה. רגב נחשבת ל"מלכת השטח" של הליכוד. היא פופולרית מאוד והצהירה על כוונתה להיבחר בחמישייה הראשונה. אבל השאלה המסקרנת יותר היא באיזה מקום ייבחר שר הפנים לשעבר, גדעון סער, המכוון אף הוא לצמרת הגבוהה. אלא שנתניהו פועל לחסל אותו פוליטית והנחה את אנשיו להביא לכך שסער ימצא עצמו מחוץ לעשירייה הראשונה.


גדעון סער. צילום: מאיר וקנין
גדעון סער. צילום: מאיר וקנין

 
לצמרת מכוונים גם השרים ישראל כץ, יריב לוין, גלעד ארדן, גילה גמליאל וזאב אלקין, לאחר ניסיון כושל להיבחר לראשות עיריית ירושלים. שאלה מסקרנת נוספת היא היכן ייבחר אלוף במיל' יואב גלנט, שהצטרף לליכוד משורות "כולנו". גלנט, הנהנה מתמיכת נתניהו, שואף לתפקיד שר הביטחון. גם ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים לשעבר, המתמודד לראשונה בפריימריז של הליכוד, מבקש להימנות עם הצמרת הבכירה כדי להבטיח לעצמו תפקיד שר בממשלה הבאה.
 
על מיקום ראוי ברשימה נאבקים גם השר צחי הנגבי והשר יובל שטייניץ, שעל פי מקורות בליכוד, נתניהו פועל בכדי לסייע להם. השניים נתמכים גם על ידי קבוצת הליכודניקים החדשים, שמריצים לראשונה מועמד עצמאי משלהם, ניר הירשמן, המתמודד ברשימה הארצית. הליכודניקים החדשים טוענים כי פקדו 7,000 מאנשיהם בליכוד והיום מבחן ההוכחה יהיה עליהם.
 
"סיכויים קלושים"

ג
ורמים בליכוד טוענים כי נתניהו אינו רוצה לראות בשורות המפלגה את ח"כ אורן חזן חוזר לתקופת כהונה שנייה, לאחר קדנציה רוויה שערוריות והרחקות. חזן מצדו, שנבחר בבחירות הקודמות במקום ה-30 והאחרון, בונה על הפופולריות שלו בשטח וניהל קמפיין מתוקשר כשהוא מסתייע באביו, ח"כ לשעבר יחיאל חזן, ובאמו אביבה, חברת מרכז ליכוד.
 
מי שעוד עלול למצוא עצמו בחוץ הוא השר איוב קרא. בעבר נבחר לכנסת במשבצת המשוריינת לבני מיעוטים, אולם הפעם הוא נאלץ להתמודד ברשימה הארצית. בליכוד יודעים לומר שסר חינו בעיני נתניהו ושסיכוייו להיבחר שוב קלושים. העיניים מחר מופנות גם לקרבות במקומות ה–19, 21, 22, 26 ו–29 , השמורים לנציגי המחוזות. המקום ה-19 מוקצה למחוז השפלה, שם מתמודד בין היתר אלוף במיל' עוזי דיין.
 
הקרב הגדול הוא על מחוז תל אביב (29). שם מתמודדים 8 מועמדים, בהם דוד שרן, ראש לשכתו לשעבר של ראש הממשלה. שרן,  אחד החשודים בפרשת הצוללות, נתמך על ידי ראש הממשלה ועל ידי מקורבו נתן אשל. מולו מתמודדת מיכל שיר, המקורבת לגדעון סער. במחוז הנגב (26), מתנהל קרב מסקרן בין עו"ד ליאור קצב, אחיו של הנשיא לשעבר משה קצב, לבין שלמה קרעי, הנתמך על ידי נתניהו, ושישה מועמדים נוספים. מועמדותו של גלעד שרון, שביקש להתמודד במחוז הנגב, נפסלה.
 
על משבצת האישה החדשה בליכוד, שריון במקומות 25 ו-31, נאבקות בין היתר קטי שטרית, פעילת ליכוד ותיקה מבית שמש, שעבדה בעבר עם ישראל כ"ץ וגדעון סער, היידי מוזס, לסבית מוצהרת, בתו של ח"כ מנחם מוזס (יהדות התורה), וכן מאי גולן, פעילה בולטת בשכונות דרום תל אביב, והלוביסטית קרן ברק.

איוב קרא. צילום: מרק ישראל סלם
איוב קרא. צילום: מרק ישראל סלם

 
הפריימריז, שבהם תבחר מחר רשימת הליכוד לכנסת ה-21, יערכו בכ-600 קלפיות ב-131 אתרי הצבעה ברחבי הארץ.  הקלפיות יהיו פתוחות מ-10:00  עד  22:00. בעבר הוארכו שעות ההצבעה במקרים של תורים ארוכים או אחוזי הצבעה נמוכים במיוחד. בליכוד 120 אלף בעלי זכות הצבעה. המצביעים יתבקשו לבחור את מועמדי רשימת הליכוד לכנסת ברשימה הארצית, שבה מתמודדים כל הח"כים המכהנים. את מועמדי הליכוד במחוזות השונים, כמו תל אביב, שפלה, נגב וכדומה, ייבחרו 3,800 חברי מרכז הליכוד.
 
בהצבעה ברשימה הארצית חייבים להצביע אך ורק ל-12 מועמדים. הצבעה עבור יותר או פחות מ-12 מועמדים תוביל לפסילת ההצבעה כולה. בהצבעה במחוזות חייבים להצביע אך ורק ל-5 מועמדים ב-5 מחוזות שונים. הצבעה עבור יותר או פחות או לכמה מועמדים באותו המחוז תוביל לפסילת ההצבעה כולה.
 
ברשימה הארצית מתמודדים 173 מועמדים על מה שנראה, לפחות על פי הסקרים, כ-30 מקומות ריאלים. במחוזות מתמודדים 81 מועמדים. אתר ההצבעה המרכזי יפעל בגני התערוכה. זיהוי המצביעים בקלפיות באתרים הפרוסים ברחבי הארץ יהיה ממוחשב. טופסי ההצבעה יהיו ידניים. חמ"ל הליכוד, שממנו תתבצע השליטה והבקרה על תהליך ההצבעה,  ימוקם בכפר המכביה. הליכוד יעדכן על אחוזי הצבעה והתוצאות באופן שוטף במהלך הלילה ובתום ספירת הקולות. פרסום תוצאות סופיות - רק בשעות הלילה המאוחרות או ביום רביעי בבוקר. 

 יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין קרא בעת האחרונה מספר פעמים למתפקדי הליכוד ולחברי המרכז לבחור "רשימה טובה" שתייצג את הליכוד בכבוד. התוצאות שיתפרסמו לקראת ברביעי בבוקר יוכיחו האם בוחרי הליכוד שמעו בעצתו ובחרו את הנבחרת הטובה ביותר שיכלו להעמיד.