69,719 מתפקדי ליכוד, שהנם 58% מסך חברי המפלגה, מימשו את זכות הצבעתם הערב (שלישי) בפריימריז של רשימת הליכוד לכנסת ה־21. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהצביע אף הוא עם רעייתו בקלפי מיוחדת ליד ביתם, הצהיר מוקדם יותר כי הוא לא חוזר בו מביקורתו נגד סער. בפריימריז הקודמים הצביעו 53,247 איש ו-55% בסך הכל. כעת נערכת ספירת הקולות האמורה להימשך עד לשעות הבוקר אז אמורות להגיע תוצאות האמת.
גדעון סער

בשעות הערב סער פנה בחשבון הטוויטר שלו למתפקדי הליכוד, ואמר: "חבריי לליכוד, רוב החברים עדיין לא הצביעו. נותרו קצת יותר משעתיים, אם חשוב לכם שאחזור לנבחרת הלאומית של הליכוד צאו להצביע. אני סומך עליכם כמו שאתם סמכתם עליי ברגעים הכי קשים". 


אחוזי ההצבעה בפריימריז בליכוד. קרדיט: דוברות הליכוד



22:00: הקלפיות נסגרו, 58% הצביעו.

21:41:
57.2% מהמתפקדים הצביעו. 

21:00: אחוז ההצבעה הוא 54.3%.

20:44: בפריימריז הקודמים הצביעו 53,247 איש ו-55% בסך הכל. עד עכשיו הצביעו בפריימריז 62,009 שהם 52% הצבעה.

20:05: 49% מהמתפקדים הצביעו בבחירות.

19:32: 45% מהמתפקדים הצביעו בבחירות לרשימת הליכוד לכנסת ה-21 עד כה.


18:4639.8% ממתפקדי הליכוד הצביעו בפריימריז. 
18:23: ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה הגיעו להצביע בפריימריז בליכוד. השניים הצביעו בקלפי מיוחדת, סמוך לביתם.

16:5228.3% מהמתפקדים מימשו את זכות הצבעתם.
16:10: מאות מצביעים נוהרים גם בשעה זאת לקלפיות הפריימריז של הליכוד. בגני התערוכה, למרות השעה המוקדמת יחסית, גודשים חברי הליכוד את סביבתו של ביתן 14. מזג האוויר החמים היום מאפשר להם להשתהות עוד רגע במקום, לחבק חבר, לשוחח עם הפעילים וגם עם נציגי התקשורת שנמצאים כאן. יש מי שאפילו הזמין מגשי פיצה למקום.
15:41: עד כה הצביעו 28,401 מתפקדי ליכוד מתוך 119,630, ובמילים אחרות - 23.74% מהמתפקדים.

15:05: נכון לשעה זו, הצביעו 21.5% ממתפקדי הליכוד ברחבי הארץ.

14:30: הדובר של איוב קרא טוען כי הופצה תמונת מסך של הודעת SMS שנשלחה לכאורה למתפקדי הליכוד, בה כתוב כי "ראש הממשלה בקריאה למתפקדי הליכוד: לא להפקיר את השר קרא, לתמוך בו בכל רשימה". עם זאת, דובר הליכוד מיהר להדגיש כי ההודעה לא יצאה מטעם המפלגה. 

הודעת ה-SMS שקוראת למתפקדים לתמוך בשר קרא. צילום מסך

פריימריז בליכוד. צילום: אבשלום ששוני
פריימריז בליכוד. צילום: אבשלום ששוני


13:30 - 
נכון לשעה זו, הצביעו 14.8% ממתפקדי הליכוד ברחבי הארץ.
 11:30 - נכון לשעה זו, הצביעו 6.6% ממתפקדי הליכוד ברחבי הארץ.

10:45 - גדעון סער הגיע להצביע ואמר בפתח הקלפי של הפריימריז בליכוד במתחם אקספו בגני התערוכה: "היום הזה הוא יום חשוב לליכוד ועבורי ואני ממליץ לכולם לא להתרשם יותר מדי מפרשנויות ומדברים שנאמרים בתקשורת. אני פונה לכל חברי הליכוד - אתם תכריעו היום האם הליכוד יציג נבחרת מצוינות ומנצחת לקראת הבחירות ב-9 באפריל עם עמדת יתרון ברורה. זאת המשימה הגדולה שלנו של חברי הליכוד".
 
10:00 - הקלפיות נפתחו ברחבי הארץ.

 

 


יולי אדלשטיין מצביע בפריימריז
יולי אדלשטיין מצביע בפריימריז



עבור 26 ח”כים ושרים מכהנים, הפריימריז הם לא רק מאבק רווי יצרים על הבכירות במפלגה אלא גם על הישרדות לשמה. שכן, הם צריכים להתמודד בקרב אכזרי על 18 המקומות המוקצים להם ברשימה הארצית. שאר הח”כים כיום הם ראש הממשלה בנימין נתניהו, המשוריין במקום הראשון, בני בגין שאינו מתמודד, אסנת מארק שמתמודדת על משבצת האישה החדשה, ואברהם נגוסה שמתמודד על משבצת העולים. נציגי המחוזות, ועוד שלושה מהרשימה הארצית, ייבחרו מהמקום ה־19 והלאה. כתוצאה מכך עשויים לפחות שמונה ח”כים מכהנים להיפלט למקומות לא ריאליים.

הפריימריז לבחירת רשימת הליכוד לכנסת ה־21 נערכים היום בכ־600 קלפיות ב־131 אתרי הצבעה ברחבי הארץ. הקלפיות נפתחו ב-10:00 ונסגרו ב-22:00. בעבר הוארכו שעות ההצבעה במקרים שהיו תורים ארוכים או אחוזי הצבעה נמוכים במיוחד.

המצביעים התבקשו לבחור את מועמדי רשימת הליכוד לכנסת ברשימה הארצית, שבה מתמודדים כל הח”כים המכהנים. את מועמדי הליכוד במחוזות השונים, כמו תל אביב, שפלה, נגב ועוד יבחרו 3,800 חברי מרכז הליכוד. 

בהצבעה במחוזות התחייבו המתפקדים להצביע אך ורק לחמישה מועמדים - בחמישה מחוזות שונים. הצבעה עבור יותר או פחות או לכמה מועמדים באותו המחוז תוביל לפסילת ההצבעה כולה. ברשימה הארצית התמודדו 173 מועמדים על מה שנראה, לפחות על פי הסקרים, כ־30 מקומות ריאליים. במחוזות מתמודדים 81 מועמדים.

אתר ההצבעה המרכזי פעל, כאמור, בגני התערוכה. זיהוי המצביעים בקלפיות באתרים הפרוסים ברחבי הארץ הנו ממוחשב, וטופסי ההצבעה ידניים. חמ”ל הליכוד, שממנו התבצעה השליטה והבקרה על תהליך ההצבעה, התמקם בכפר המכביה. הליכוד יעדכן על שיעורי ההצבעה והתוצאות באופן שוטף במהלך הלילה ובתום ספירת הקולות. פרסום התוצאות סופיות צפוי בשעות הלילה המאוחרות או מחר בבוקר.



אחת השאלות המעניינות היא מי מבין בכירי הליכוד יצליח להתברג לחמישייה הראשונה. ההערכות הן כי יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין ושרת התרבות והספורט מירי רגב יסיימו במקום גבוה. רגב נחשבת ל”מלכת השטח” של הליכוד. היא פופולרית מאוד והצהירה על כוונתה להיבחר בחמישייה הראשונה. אבל השאלה המסקרנת יותר היא באיזה מקום ייבחר שר הפנים לשעבר, גדעון סער, המכוון אף הוא לצמרת הגבוהה. אלא שנתניהו פועל לחסל אותו פוליטית והנחה את אנשיו להביא להוצאתו אל מחוץ לעשירייה הראשונה .





גורמים בליכוד טוענים כי נתניהו אינו רוצה לראות את ח”כ אורן חזן חוזר לתקופת כהונה שנייה בשורות המפלגה, לאחר קדנציה רוויה שערוריות והרחקות. ואילו חזן, שנבחר בבחירות הקודמות למקום ה־30 והאחרון, מסתמך על הפופולריות שלו בשטח. הוא ניהל קמפיין מתוקשר בעזרת אביו, ח”כ לשעבר יחיאל חזן, ואמו אביבה, חברת מרכז ליכוד.
מי שעוד עלול למצוא את עצמו בחוץ הוא השר איוב קרא. בעבר נבחר לכנסת במשבצת המשוריינת לבני מיעוטים, אולם הפעם הוא נאלץ להתמודד ברשימה הארצית. בליכוד מספרים שסר חנו בעיני נתניהו ושסיכוייו להיבחר שוב קלושים.