ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק ממשיך לתקוף את בנימין נתניהו וקורא לחיבורים נוספים בגוש המרכז-שמאל. בראיון הבוקר (שישי) לתוכניתו של ניסים משעל ב-103FM, התייחס ברק גם לתקרית בה במהלך מסיבת עיתונאים של מפלגת העבודה הצליח צלם של חברת החדשות לתעד התלחשות בין יו"ר המפלגה אבי גבאי לח"כ איציק שמולי - סביב שאלת צירופו של ברק לרשימת המפלגה בה נאמר: "למה לנו? התאבדות קולקטיבית".
"אני לא שמעתי את זה. לעומת זה אני שמעתי באוזניי את אבי גבאי במשך השנה וחצי האחרונות מבקש ממני פעם אחר פעם להצטרף והשבתי בשלילה כל הזמן. מבחינתי הנושא עלה והוא נדחה, אבל הוא נדחה על ידי ולא כמו שעולה מהתיאור הזה", אמר ברק בנוגע לדברי יו"ר העבודה.

אבל המחשבה של גבאי היא שאתה עלול לגרום להתאבדות פוליטית של המפלגה אם יצרפו אותך. הם עד כדי כך לא מעריכים אותך?

"אני לא זקוק להערכה היות שכבר הייתי בכל המקומות. אני הבנאדם החי היחידי שהביס את נתניהו בבחירות, ואני לא צריך אישורים מאף אחד אני רק אומר שהיות והמציאות הממשית היא שאני פעם אחר פעם דחיתי וגם אפילו אם תציע לי להיות ראשון ברשימה שלך כנראה אדחה את זה. אני עסוק מאוד אחרי ה-9 באפריל אתה יכול למצוא עדות לזה בעיתונות הכלכלית". הטענה היא שמה ששמולי לחש הוא לא בדיוק מה שאמרו".

אני מכיר אותך הרבה שנים, בד"כ אתה משיג את מה שאתה רוצה והנה במקרה הזה של חיבור מרכז שמאל לא מצליח לך. מה קרה?
"אני משיג את הדברים כאשר יש תנאים שמאפשרים את השגתם. אני לא פרשן או שופט שמדוע לא נוצרו התנאים, אבל לפי דעתי מי שמשלם את המחיר זה אזרחי המדינה. בסופו של דבר החיבור הזה הרחב הוא התנאי היחידי למהפך. אתה תיארת מצב מאוזן קודם בממוצע הסקרים, אבל 61 59 שתיארת נוצר כתוצאה מזה שבימין נאבדים הרבה יותר מנדטים כתוצאה מאי מעבר בסקרים של אחוז החסימה. המצב האמיתי הוא יותר קשה. המצב האמיתי הוא שצריך להעביר מצד לצד 8 או 10 מנדטים, דבר כזה לא קורה ע"י התחפשות לימין. הוא לא קורה ע"י קשת של מועמדים נחמדים. הוא יכול לקרות רק מוואוו גדול ממומנטום שנוצר בציבור, מחיבור של חבורה רחבה שיש בה גם אלמנט של חדשות ושל טריות, מגניבות וקוליות וגם אלמנטים של ניסיון שלטוני מדיני כלכלי". 


איפה זה נתקע?
"זה נתקע לפי הערכתי על האגו של חלק מהאנשים. חל מהאנשים הודיעו בפירוש שישימו הצידה כל שיקול אישי. אמרה את זה ציפי לבני בבהירות, אמר את זה בוגי בבהירות וחלק אחר לא אמר ובעיקר לא פעל ככה והיות וזה זכותם והכל לגיטימי, זה אנשים שעומדים לבחירות ומותר להם לבחור - הבחירה עלולה להסתבר כשגיאה קשה כי מהפך יכול להיות רק אם נוצרים שני דברים יחד: גם גוש חוסם מעל 61 ובו זמנית מפלגה שהיא גדולה יותר או דומה בגודלה למפלגה של ביבי, והדבר הזה לא מתקיים ובמצב הקיים נראה שגם לא יתקיים". 

בגלל אגו. מסתבר שיותר קל לפרק ולהרכיב שעונים מאשר לחבר בין בעלי אגו.
"יש הרבה דברים. כל מה שקשור בבני אדם הוא מסובך יותר, אבל מי שמשלם את המחיר פעם אחר פעם זה באמת המדינה, הרי אני לא התעוררתי סתם איזה יום ואמרתי לא מוצאת חן בעיני הממשלה הזאת. הממשלה הזאת מוליכה מזה 3 שנים את ישראל בברית לא קדושה של אופורטוניסטים שעסוקים בלהציל את עצמם - בעיקר נתניהו עצמו. אם קנאים, אפלים, גזענים שבשם איזה חזון משיחי הזוי מוכנים לגרור את ישראל לתהום כפי שכבר קרה פעמיים בתולדותינו, הברית חסרת המעצורים הזאת שלא רואה שום דבר מול העיניים, מסתערת בכל הכוח על כל היסודות והמוסדות של הדמוקרטיה שלנו, ביהמ"ש העליון, תקשורת חופשית, ארגוני זכויות אדם ועל הקוד האתי, וגם על הסמכות המוסרית של מפקדיו".
 
גיא פלג דיווח שהיועמ"ש צפוי להגיש כתב אישום נגדו גם בתיק 2000 על ניסיון לקבלת שוחד. אבל עושה רושם - למרות שני תיקי שוחד, זה לא משפיע על בוחריו והוא ממשיך.
"אני חושב שהידיעה ששמענו אתמול היא חשובה מאוד כי פירושה שכאשר כל החוקרים של המשטרה- מהמפכ"ל שהוא מינה, כל הפרקליטים ועד היועמ"ש שהוא מינה - הם מבינים בסוף, למעשה היו 2 שהתנגדו אני חושב שנזרי ואייסמן היו שני היחידים בכל ה-15 - 20 פרקליטים שעוסקים בזה שהתנגדו, טוב מאוד אם הידיעה נכונה וגם מנדלביט יתעשת. אני לא בטוח שהזעזוע לא יהיה יותר גדול ממה שנדמה כאשר הוא יודיע על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע. אין מדינה נורמלית שבה אדם שהפרקליטות והמשטרה קבעו לגביו שצריך להגיש כתבי אישום בשלוש פרשיות של שוחד, מרמה והפרת אמונים והוא עומד לבחירות. קל וחומר הוא תוקף את כל שומרי החוק ובן בנו של קל וחומר שהוא מתפרע נגד כל המוסדות".
 
אז אנחנו מדברים על כתב אישום שצפוי להיות מוגש, אבל ע"פ כל הסקרים הוא עדיין יציב סביב 30 המנדטים.
"בסדר, זה חלקו פרי העובדה שהצד שכנגד לא מסוגל לזהות או לפעול ע"פ הזיהוי שכרגע תיארתי שצריך לתקוף אותו בין העיניים. לתקוף אותו, לקעקע, להוריד את המסכות מעל הסתירה העצומה בין מה שהוא טוען שהוביל לבין מה שהוא עושה בפועל. הרי נתניהו מתהדר בזה שהוא מסייע לביטחון המדינה. כשאין אופוזיציה שקורעת את המסכה הזאת פעם אחר פעם ורואה שהוא מחבל בביטחון המדינה. אם אתה רוצה הדוגמאות האחרונות זה הרהב שבו פעם אחר פעם הוא פורס את סודות המודיעין ואמ"ן בדרך לפרסומת אישית, או הצורה שהוא מסיר את העמימות הוא אומר אני לא מדבר על דברים שהם לא יודעים – האויב יודע זה כמובן, אבל האויב יכול להרשות לעצמו לדחות את התגובה או לא להגיב כשזה לא משרת את האינטרסים שלו אם הוא לא מושפל בפומבי. כשהוא מושפל בפומבי אנחנו יכולים למצוא תגובות שלא משרתות לא את האויב ולא אותנו, אבל לאויב לא נותרה ברירה".

"נתניהו מחבל בביטחון, נתניהו ממשיך לשאת לשווא את שם שלמות העם כשהוא עוסק בשלמות הארץ וסיפוח. ונתניהו יכול להמשיך להציג דמות של שומר על בטחון ישראל כשהוא נכנע יום אחרי יום תחת אש לחמאס ומשלם להם דמי חסות, הוא נכנע לסמוטריץ' ויוגב, הוא נכנע לקול רחש ורק היעדר אופוזיציה אגרסיבית מאפשר לו להמשיך לצוף".

אתה כבר שנתיים וחצי תוקף אותו ללא רחם. מה לא אמרת עליו. ולמרות זאת הוא ממשיך לשלוט ומסתכל עליך מלמעלה. כנראה שהמסרים שלך כבר לא חודרים לציבור.
"אני גאה על תרומתי להתעוררות ולהארה של המחדלים של הממשלה הזאת. זה במידה לא מבוטלת תרם לזה שיש הבנה של המציאות".

כן, אבל לא מיצית את תפקיד האופוזיציונר?
"יש לנתניהו כלים להתמודד מול אדם בודד מכובד ככל שיהיה שמודיע את חרפתו יום אחרי יום, הרי הוא מפעיל מערכת משומנת שבנויה על הנדיבות של בעל חינמון שמשקיע מאות מיליונים בלהפיץ לכל בית תעמולה, והוא נהנה ומעורב בניסיונות עבריינים שהם הנשוא של משפטי השוחד להשתלט על אמצעי תקשורת – חלקן בלתי חוקיות".
 
אבל מול זה יש לו הצלחה גדולה בעולם. הנה עכשיו האו חוזר מוועידת ורשה ושם - כך הודלף מנהיגים ערבים אומרים שאיראן חשובה יותר מהפלסטינים.
"אני נפגש עם מנהיגים ערבים מהאזור כבר שנים, מעולם לא עלה במוחי לערוך סלט ולהקליט את זה ולפרסם את הדבר הזה. ברור שגם כשזה משרת אותו רגעית בבחירות זה פוגע עמוקות באמון. סה"כ נתניהו יירשם כמי שהחמיץ באופן חמור מאוד הזדמנות היסטורית שמונחת לו על השולחן כבר 3 שנים לברית אזורית עם האוטוקרטים הסונים והמפרציות בסעודיה במצרים בירדן בגיבוי ארה"ב, בתיאום עם תכנית טראמפ, הזדמנות היסטורית שהתחילה עוד בזמן אובמה לכונן ברית כזאת שתרכב על האינטרס המשותף שלנו לשים בפינה את איראן עם הכוונות ההגמוניות והגרעיניות, להילחם בטרור רדיקלי מוסלמי גם סוני וגם שיעי ולשתף פעולה בפרויקטים אזוריים. ההזדמנות הזאת מוחמצת, ומעבר לכל השמועות והמניפולציות ההחמצה הזאת תירשם משום שאי אפשר לכונן את ההסדר הזה, ושמענו את זה לפני כמה ימים מהסעודים מבלי שישראל תדון ברצינות עם הפלסטינים". 
 
שר החוץ האמריקני פומפאו אמר אתמול לרה"מ כי אי אפשר להשיג שלום מזרח התיכון בלי להתעמת עם איראן. מה זה אומר? עימות צבאי עם איראן?
"קשה להעריך מה זה אומר. בעיקר עם אפיון האדמיניסטרציה האמריקאית הנוכחית, אבל לא מן הנמנע שזה משקף מחשבה אצלם ששוקלת איך אפשר להגיע להתמודדות יותר בוטה עם איראן. אם זה יקרה זה לא בהכרח רע לישראל אבל אם זה יעשה בצורה לא אחראית או לא חכמה אז כמו כל דבר שנעשה בצורה לא נכונה הוא יכול להזיק.

היית הולך לכיוון צבאי? שארה"ב שמה על השולחן גם את האופציה על צבאית נגד איראן? 
"אני חושב שארה"ב כמו ישראל חייבות לפעול בכל האמצעים כדי למנוע מאיראן להפוך לכוח גרעיני, ולדעתי כל הזמן אנחנו דורשים אנחנו קובעים לגבי עצמנו שכל האופציות צריכות להישאר על השולחן".