מפלגת הימין החדש הוקמה מתוך מפלגת הבית היהודי, ביוזמתם של השרים נפתלי בנט ואיילת שקד. בעוד שהמצע המדיני של המפלגות האלו ברור, המצע הכלכלי של המפלגה הצעירה עדיין לא ברור לרוב הציבור, ועל כך הגיעה השרה שקד לדבר היום (שני) בתוכניתם של ינון מגל וענת דוידוב ב-103FM: "אנחנו מאמינים בהסרת חסמים ורגולציה עודפת. במדינת ישראל יש עודף רגולציה, דבר שגורם ליוקר המחיה. אנחנו קוראים להקלה ברישוי לעסקים, הקמת מסלולים מהירים לפתיחת עסקים, בוררות חובה בסכסוכי עבודה כך שעובדים של שירותים חיוניים לא יוכלו לשבות על כל סכסוך ולקחת את המדינה כשבויה. שקיפות על ארגוני עובדים, שכל עובד יוכל לדעת כיצד התקציב שלו מנוהל ועוד".
 
הרבה מהמאפיינים שאת אמרת כאן משקפים את השמאל הכלכלי.
"ממש לא. השמאל הכלכלי קורא לעצמו סוציאל דמוקרט. ראינו את גנץ חובר לאבי ניסנקורן, מה שאומר שהמפלגה שלו היא שמאל כלכלי מובהק. השמאל הכלכלי מדבר על העלאת מיסים וחיזוק ועדי העובדים. בדיוק ההיפך מאיתנו".


סוגיית התמריצים לעסקים קטנים זה משהו שהסוציאל דמוקרט מאוד תומך בו.
"נכון. תמריצים לעסקים קטנים זה דבר שנמצא יחסית בקונצנזוס, אך לא עושים מה שצריך. השר בנט כשר כלכלה התחיל להכין תוכנית של חמש שנות חסד, רגולציה לייט, כדי לעודד עסקים לקום. זה עוד לא קרה וזה דבר שצריך לעשות".

צריך לצמצם את הפעילות של הוועדים הגדולים? אתם מתעסקים במגזר הציבורי?
"אנחנו חושבים שהמגזר הציבורי מאוד מנופח וגם מושג הקביעות. העובדה שאי אפשר לפטר, ואין תעסוקה גמישה בכלל. אני חושבת שצריך לאפשר גמישות גבוהה יותר בנציבות שירות המדינה ושאנשים שלא מתאימים לתפקיד שלהם יהיה ניתן להזיז או להעביר לתפקיד אחר".
 
אנשים בוועדים לא יצביעו לכם בגלל שאתם פוגעים בנכסים שלהם. 
"אנחנו פוליטיקאים אידאולוגיים עם ערכים ברורים ואומרים את האמת שלנו. אני חושבת שהמפלגות המטושטשות, המפלגות שלא ברור מה הם אומרות על שום נושא, לא יוכלו להתקיים לאורך זמן".
 
מה דעתכם בסוגיית עובדי הקבלן?
"אנחנו בעד לצמצם את התופעה. לאנשים מגיעים זכויות ואם חברה יכולה לקלוט עובדים במקום להעסיק עובדי קבלן – אנחנו תומכים". 
 


אם אתם תומכים בצמצום הוועדים הגדולים, מי ישמור על העובדים?
"יש הבדל בין קיום של ועד עובדים, דבר שיכול לעזור לחלשים, לבין כוח אדיר של ועדי עובדים חזקים שמונעים מהממשלה לעשות רפורמות כשצריך. מספיק שליש מהעובדים כי להכריז על התאגדות. למה שהמיעוט יכפה את דעתו על הרוב?".
 
מה ההבדל ביניכם לבין הליכוד במצע הכלכלי.
"לליכוד אין מצע. אני מציעה שתשאל את חברי הכנסת של הליכוד מה הם חושבים בנושא ותדע בעצמך".
 
מה אתם אומרת על דבריו של ישראל כ"ץ שציטט את שמיר בנוגע לפולין?
"אי אפשר לטשטש את ההיסטוריה. חלק גדול מהעם הפולני שיתף פעולה עם הנאצים וחובתנו לומר זאת בצורה ברורה. זה נכון שלממשלת פולין פחות נוח עם העובדה הזאת אך אנחנו כמנהיגים של ממשלת ישראל צריכים לומר את האמת גם אם היא קשה לאוזן הפולנית".

אבל להכתים עם שלם?
"צריך להגיד את האמת. הרבה מאוד פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים. מחנות ההשמדה היו מחנות גרמנים אך על אדמת פולין".
 
עוצמה לישראל צריכה להיות בכנסת?
"אנחנו חיים בדמוקרטיה, ובדמוקרטיה אפשר להכיל גם את הקצוות. אם יבחרו בהם, הם יכולים להיות בכנסת. לראשי המפלגות של הימין יש אחריות כדי להבטיח שגוש הימין יהיה חזק ויציב. עוד נראה מה יהיה".