שר הביטחון לשעבר, ח"כ אביגדור ליברמן, התייחס היום (שבת) לאפשרות כי יצטרף לממשלה בראשות יו"ר חוסן לישראל בני גנץ וציין כי לא קיים סיכוי שכזה. "תפיסתי הפוכה מכל מה שהם מייצגים. לכן אין שום סיכוי שאני מצטרף לממשלה בראשות בני גנץ, וגם אין סיכוי שהקמת ממשלה שכזו תקרה", אמר ליברמן באירוע שבתרבות בחדרה.



יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ, התייחסה גם היא בשבתרבות ברעננה למפץ הפוליטי בגוש והקמת מפלגת גנץ-לפיד. "לעבודה יש כעת אתגר מורכב. אנחנו שמחים על האופציה הממשית שנפתחה להחליף את ממשלת נתניהו, אבל בו בזמן מודאגים משתיית המנדטים מהמפלגה החשובה שלנו, עתירת הח"כים המצוינים, האידיאולוגיים, ובעלי יכולת הביצוע המוכחת", אמרה יחמוביץ.



עוד הוסיפה: "יום אחרי הבחירות, העבודה תלך לנשיא המדינה ותמליץ על גנץ לראשות הממשלה. וכיוון שהמשחק הוא בין גושי, בכל מקרה הצבעה למפלגת העבודה זו הצבעה לחלופה שלטונית לבנימין נתניהו. אנחנו ממליצים על גנץ לראשות ממשלה יותר ממה שגנץ ממליץ על עצמו, כי הוא לא פוסל את האפשרות לשבת עם נתניהו לפני שימוע, ואנחנו אומרים: נמליץ רק עליו. ההתחייבות שלנו להמליץ עלי מוחלטת וברורה. אז אם אתם רוצים להחליף את נתניהו בגנץ – אבל אתם לא רוצים לתת את הקול לצביקה האוזר שהוא ימני וקפיטליסט  או לאנשים אקראיים שאין לכם מושג מי הם ומה הדעות שלהם – אבל אתם כן רוצים לחזק אותי ואת איציק וסתיו ועמיר ועומר – פשוט תצביעו עבורנו: לא תפסידו כלום מהסיכוי להחליף את השלטון – וגם תצביעו לאנשים שאתם בוטחים בהם".



על המפץ הפוליטי והקמת מפלגת גנץ-לפיד: "לעבודה יש כעת אתגר מורכב. אנחנו שמחים על האופציה הממשית שנפתחה להחליף את ממשלת נתניהו, אבל בו בזמן מודאגים משתיית המנדטים מהמפלגה החשובה שלנו, עתירת הח"כים המצויינים, האידיאולוגיים, ובעלי יכולת הביצוע המוכחת. יום אחרי הבחירות, מפ' העבודה תלך לנשיא המדינה ותמליץ על גנץ לראשות הממשלה. וכיוון שהמשחק הוא בין גושי, בכל מקרה הצבעה למפלגת העבודה זו הצבעה לחלופה שלטונית לבנימין נתניהו. אנחנו ממליצים על גנץ לראשות ממשלה יותר ממה שגנץ ממליץ על עצמו, כי הוא לא פוסל את האפשרות לשבת עם נתניהו לפני שימוע, ואנחנו אומרים: נמליץ רק עליו. ההתחייבות שלנו להמליץ עלי מוחלטת וברורה. אז אם אתם רוצים להחליף את נתניהו בגנץ – אבל אתם לא רוצים לתת את הקול לצביקה האוזר שהוא ימני וקפיטליסט  או לאנשים אקראיים שאין לכם מושג מי הם ומה הדעות שלהם – אבל אתם כן רוצים לחזק אותי ואת איציק וסתיו ועמיר ועומר – פשוט תצביעו עבורינו: לא תפסידו כלום מהסיכוי להחליף את השלטון – וגם תצביעו לאנשים שאתם בוטחים בהם." 



כזכור, יו”ר חוסן לישראל בני גנץ ויו”ר יש עתיד יאיר לפיד הציגו ביום חמישי בגני התערוכה את מפלגתם המשותפת “כחול לבן”, במסגרת הסכם הכולל רוטציה בין השניים – אם מפלגתם תנצח בבחירות, יכהן גנץ כראש הממשלה במשך כשנתיים וחצי ואחר כך יחליף אותו לפיד. “זה ערב מכונן בתולדות ישראל, את תמונת האחדות שאתם רואים על הבמה, לא ראינו עשרות שנים, אנו אוהבים את ישראל ומחויבים לה באופן מוחלט”, אמר גנץ בנאומו הראשון כיו”ר המפלגה, שהכניסה לשורותיה רמטכ”ל לשעבר נוסף, שלישי ברשימה, גבי אשכנזי, שהתנה את הצטרפותו באיחוד כוחות שכזה.



“שבועות אחדים לאחר הבחירות אהיה ראש הממשלה ה־13 של מדינת ישראל, וכבר עכשיו אני מתחייב בפניכם ובפני כל מי ששומע - אני אעשה את המיטב מהטוב הקיים בעם ישראל”, הוסיף הרמטכ”ל לשעבר, “ממשלתי, שהיא ממשלתנו, לא תתנשא מעל העם, לא תהיה ממשלה של קיצונים ומסיתים, תדאג שהקשישה שמגיעה לחדר המיון תראה רופא מהר ומיד, וחייל יידע ביום ראשון שיהיה לו מקום לשבת ברכבת. נשקם את מעמד המורים, נשמור על ביטחון ישראל ונחתור לשלום. ממשלה שתתעסק גם בבעיות החיים עצמם”.
 
אחריו עלה לדבר לפיד, שתקף את ראש הממשלה: “נתניהו מלבה שנאה, פחד וגזענות. אנו מקימים חומה של תקווה. לא הייתי עומד פה לולא ראיתי שגנץ יכול להיות ראש ממשלה, נתניהו אומר שראש ממשלה מחליפים רק בקלפי - בואו נחליף אותו בקלפי. הוא בחר בשנאה - אנו בוחרים באחד בשני ובאזרחי ישראל”.
 
אשכנזי עלה לבמה והוסיף: “בניגוד לחברי בני, יאיר, בוגי ואחרים, אני חדש כאן, אז אני רוצה להסביר מה אני עושה כאן. אז התייצבתי, כי אני בשליחות של אמי ואבי שעלו לארץ, שחלמו, לחמו והגשימו. הם הקימו בית ספוג בציונות ועבודת הארץ ואהבת הזולת. התייצבתי כי אני באתי להיות שליח, משרת ציבור. התייצבתי כי אני חושב שיש לנו צוות מנצח. התייצבתי אחרי שעסקתי, כמו כל חברי, ימים רבים להגיע לרגע הזה. גם בני, יאיר ובוגי ראו אותי יותר בשבועות האחרונים יותר מאשר את הנשים שלהם. התייצבתי כי כולם הוכיחו שישראל לפני הכל. מה שאתם רואים כאן הערב זה סיפור על אנשים ששמו את הממלכה לפני המלוכה”, סיכם.
 
המאמצים להסכם נמשכו מאז נאומו של גנץ בתחילת השבוע – הן כשקרא שלשום ללפיד לבצע שינוי היסטורי ולחבור אליו, והן בהכרזת לפיד ערב קודם לכן שהוא ימשיך לעשות כל מאמץ כדי להשלים את האיחוד. אחד הפתרונות שהוצעו, והתקבל בסופו של דבר אתמול לפנות בוקר, היה רוטציה בין גנץ ללפיד - הרמטכ”ל לשעבר צפוי להיות הראשון שייכנס ללשכת ראש הממשלה, ולפיד צפוי להיות שר החוץ. לפי הסדר זה, בתום שנתיים, כשלפיד ייכנס ללשכת ראש הממשלה, ייערכו חילופי גברי בממשלה, ואנשי חוסן לישראל יזכו בתיקים רבים יותר. תיק הביטחון בכל מקרה יהיה בידיו של שותפם, הרמטכ”ל לשעבר משה (בוגי) יעלון.
 
במערכת הפוליטית מיהרו להגיב על האיחוד. בש”ס אמרו כי “החיבור הזה מסוכן ליהדות. גנץ, שתומך בנישואים אזרחיים ותחבורה בשבת, חבר ללפיד ששנאתו ליהדות ולדתיים היא אומנותו. הזהות היהודית במדינת ישראל בסכנה, ואנחנו ניאבק בכל כוחנו למנוע מהם להקים ממשלה”.