לקראת פרסום תכנית טראמפ הציגה היום (רביעי) מפלגת העבודה את מתווה "נתיבים להיפרדות" - יוזמה מדינית למימוש צעדים מקדמי היפרדות שעיקריה הם הפסקת הבנייה מחוץ לגושי ההתיישבות, חקיקת חוק פינוי פיצוי מרצון מחוץ לגושים, ומשאל עם בנושא מחנות הפליטים וכפרים פלסטינים הנמצאים סביב ירושלים.


עיקרי התכנית, שהוצגו היום במסיבת עיתונאים בבית מפלגת העבודה בתל אביב, יהוו דרישה של מפלגת העבודה בכל הסכם קואליציוני לכינון ממשלה חדשה בישראל. העבודה תדרוש כי עם הקמת הממשלה החדשה תכריז ישראל באופן מידי על הפסקה מידית של כל בנייה מחוץ לגושי ההתיישבות. זאת מתוך ההכרה בכך שהתנחלויות ומאחזים מבודדים אינם תורמים דבר לביטחון ישראל, ומהווים מכשול להליכי היפרדות עתידיים. הפסקת הבנייה תוכרז בישיבת הממשלה ותהווה הנחיית מדיניות מובילה עבור כלל משרדי הממשלה. 

במקביל, תקודם חקיקת חוק פינוי פיצוי בתוך חצי שנה מיום הקמת הממשלה החדשה. חוק פינוי פיצוי, שמטרתו לעודד פינוי מרצון של אזרחים מהתנחלויות מבודדות מחוץ לגושי ההתיישבות, ייקבע בחוק מיוחד, אשר במסגרתו יוגדרו קריטריונים ברורים, מסגרות פיצוי מוסכמות ומנגנונים ארגוניים לביצוע המהלך.

כמון כן תדרוש העבודה ביצוע משאל-עם על עתיד מחנות הפליטים סביב ירושלים: "האם מחנות הפליטים והכפרים הפלסטינים שועפט, עיסאוויה ואחרים הם חלק מירושלים בירת ישראל הנצחית?". תאריך היעד למשאל בתוך שנה מיום הקמת הממשלה החדשה.

טל רוסו. צילום: אבשלום ששוני


יו"ר העבודה, אבי גבאי אמר כי "תכנית טראמפ תהיה האתגר המדיני המרכזי שיעמוד בפני הממשלה החדשה אשר תקום כאן לאחר הבחירות. העיתוי הזה הוא הזדמנות לדבר על התפיסה והתכנית שלנו, בנושא החשוב ביותר לעתידה ולביטחונה של מדינת ישראל: למפלגת העבודה יש חזון ברור. הסדר אזורי רחב עם מדינות ערב המתונות. היפרדות מהפלסטינים. מדינת ישראל בטוחה עם רוב יהודי מוצק ולצידה מדינה פלסטינית מפורזת".  

לדבריו "כל עוד אנחנו ממשיכים לממש את חזון בנט ובונים מחוץ לגושים, אנחנו מגדילים את הבעיה וחותרים באופן חד צדדי למניעת היפרדות. לכן, כדי לעצור את המגמה המסוכנת הזו, אנו מתחייבים להעביר החלטת ממשלה על הגדרת הגושים והפסקת הבנייה מחוץ לגושים, מיד לאחר הקמת הממשלה החדשה". 

"צריך להיפרד ממחנות הפליטים והכפרים הפלסטיניים"

האלוף במיל', טל רוסו, מספר 2 ברשימת העבודה, אמר כי "הדבר החשוב ביותר לבניית אסטרטגיה ביטחונית ומדינית - היא אמירה ברורה וחדה מצד הדרג המדיני והפוליטי. אמירה ברורה לאן אנחנו שואפים להגיע, מהו החזון שלנו. מה אנחנו רוצים להשיג. ובעיקר להוביל את התהליך, ולא להיות תוצאתיים ללחצים מבית ומחוץ. היוזמה שמוצגת כאן היום היא יוזמה נכונה וחכמה שמייצרת לישראל כיוון של שינוי, שמבוסס על ביטחון ושמירה על אזרחי ישראל".

ח"כ עמר בר-לב הוסיף כי "המתווה שגיבשה מפלגת העבודה לו שני עקרונות עיקריים: ביטחון מעל הכל - אף חייל לא זז. מי שיבחר בנו, במפלגת העבודה, ידע שהמתווה יוצא לדרך. הבחירה של הציבור היא בין מי שקוראים לסיפוח וסוף הציונות, לבין אלו שלא אומרים כלום במקרה הטוב, או במקרה הגרוע מדברים על סיפוח של מליון יהודים באיו"ש, לבין מי ששומר על החזון הציוני ובוחר בהיפרדות".

בר לב אמר עוד כי "צריך להיפרד ממחנות הפליטים והכפרים הפלסטינים שאינם חלק מירושלים".