יאיר לפיד, אחד מראשי כחול לבן, התייחס אמש להיעדר הנשים במפלגתו, וסיפק אמירה שוביניסטית על ראש אכ"א לשעבר והאלופה הראשונה בצה"ל, אורנה ברביבאי, כשפנה אליה ואמר: "את רואה, יש מעט נשים, וגם הן לא ממושמעות, את מבינה"? מאוחר יותר התנצל לפיד על אמירתו. ברביבאי התראיינה לתוכנית "שש עם הראל בן עמי" בערוץ 12, שם התייחסה לאמירה של לפיד ולמצע המפלגה.



איך כחול-לבן מתכוונת להתמודד עם הטרור הפלסטיני?


"אנחנו מדברים על הרתעה ועוצמה, ועל הפעלת יכולות בשכל ישר, שמותאם לכל אתגר ביטחוני בנפרד. אנחנו מדברים על זה שלטובתנו צריך להיפרד מהפלסטינים, צריך לעשות את זה בשכל ולקבוע את אבני הדרך בראייה ארוכת טווח. צריך לראות איך אנחנו לא חוסמים את הגבולות ומייצרים שליטה ביטחונית בכל סיטואציה מול הפלסטינים".



רמת הגולן היא לא סעיף במשא ומתן?


"לפיד אמר גם בעברית וגם באנגלית שרמת הגולן היא שלנו ושנעשה הכל כדי להכיר בריבונות של ישראל".



מה בנוגע לנושאי דת ומדינה?


"צריך לאפשר תחבורה ציבורית בשבת בריכוזי אוכלוסייה, לאפשר תיקון של חוק הפונדקאות ולאפשר פתיחת מרכולים בשבת באופן מתוחם וברור. אני חושבת שבעניין הזה יש עתיד התוותה מצע מאוד ברור, וכחול לבן תדאג להבטיח אותו בשנים הקרובות".



בעניין חוק הלאום אמרה ברביבאי: "חוק הלאום מחייב תיקון. ברור לנו שמדינה זכאית להגדיר את הלאומיות שלה. אין בעיה איתו כעקרון, אבל העובדה שאין תוצאה ממנו תחייב תיקון".



בנוגע להתבטאות של לפיד אמרה ברביבאי, "צריך לשים את זה בפרופורציות. יאיר סיפר בדיחה לא מוצלחת והתנצל עליה. אנחנו מעט נשים וההנהגה של כחול לבן מבינה את זה. אנחנו צריכים לבטח 50% מהרשימה, בדיוק כמו חלקנו באוכלוסייה".



בעקבות פרסום מצע מפלגת כחול לבן בראשותם של בני גנץ ולפיד, חבר הכנסת עופר שלח התארח היום (שני) בתוכניתם של בן כספית ופרופסור אריה אלדד ב-103FM, סיפר על החלטת המפלגה בדבר סוגיית העם הפלסטיני והתייחס לפרשת ההטרדה המינית לכאורה נגד  גנץ: "לא דובים ולא יער".





"הצגנו מצע מעשי ומצוין. הצוות שעבד על זה לקח את כל הדברים שכחול לבן מתחייבת לעשות. זו ההתחייבות לפעולה שכולם עומדים מאחוריה. הוא דומה לחלוטין למצע של יש עתיד מבחינה מדינית. ישראל תיזום ועידה אזורית שתעסוק במעמדה של ישראל ובהיפרדות מהפלסטינים".



בוגי יעלון חותם על היפרדות מהפלסטינים?


"לגמרי".



מי עסק בניסוח המצע המדיני?


"המצע המדיני - יועז הנדל ואנוכי. המצע כולו חילי טרופר. זה הטקסט שיופיע מחר בכל כלי תקשורת שיטרח לפרסם".



אין שום פתרון אחר חוץ מהקמת מדינה לפלסטינית?


"היפרדות מהפלסטינים תוביל בסוף לשתי מדינות. כך זה גם הופיע במצע יש עתיד".



אז מי שבעד רעיון שתי המדינות מצביע לכם?


"מי שמתנגד למדינה דו לאומית בה לא תתקיים ישראל יהודית ודמוקרטית יכול להצביע בעדנו".



התנתקות חד צדדית היא בסדר?


"לא. אין לפרש התנתקות חד צדדית אלא ככניעה לצד השני בעיני. אגב תוכלו למצוא המון דברים טובים במצע הבריאות שלנו. נוסיף לתקציב הבריאות 12 וחצי מיליארד שקלים, רפואה אונליין, רפואה בקהילה, מענקים למתמחים שיעבדו בפריפריה ונקים בית חולים נוסף בצפון ובדרום. הכסף קיים ורק צריך להשתמש בו".



חוק הלאום לא יבוטל במצע שלכם אך ערך השוויון יעוגן בחקיקה.


"מכיוון שמקובל על כולם שזו טעות חמורה שערך השוויון נעדר מחוק הלאום. נחוקק את ערך השוויון כחוק ייסוד. זה מקובל על כולם ועולה בקנה אחד עם מה שכל אחד מאתנו חשב".


עפר שלח. צילום: פלאש 90
עפר שלח. צילום: פלאש 90


אתם לא מחלקים את ירושלים, משאירים את גושי ההתיישבות, נשארים בבקעת הירדן. איפה יש ערבי שיסכים לחתום על דבר כזה?
"ידוע שהתהליך עם הפלסטינים תקוע ויש תהליך רע מאוד של יציאת ארה"ב מהמזרח התיכון. לכן חשוב שישראל תיזום ותוביל מהלך אזורי שכזה. אפשר יהיה לנצל את ההזדמנות דרך משא ומתן. בנימין נתניהו לא שונה ממני הרבה בניתוח. הוא רק היה עשר שנים ראש ממשלה ולא עשה דבר בנידון. לכן הגיע זמנו ללכת".

איך אתה רואה כעיתונאי לשעבר את הטיפול התקשורתי בפרשת ההטרדה מינית לכאורה של בני גנץ?

"זה נראה לי כמו דבר מצוץ מהאצבע שלא מחזיק מים. אני לא שופט את הסיקור התקשורתי".

ראיינו את המתלוננת 13 דקות והייתה לנו התלבטות בנוגע לזה.

"כעורך הייתי מאשר ריאיון איתה ושכל אחד יתרשם מהריאיון. אני מתרשם שלא היו דובים ולא יער".

נשים בדרך כלל מתגייסות על כל תלונה, פה יש שקט מוחלט.
"אני מסתכל על זה מהזווית של אדם מכחול לבן וכמי שמתמודד עם הטענות שמתגלגלות לפנינו. מבלי לזלזל הן נראות לי טענות לא נכונות".

מה היית אומר אם היית שומע לפני עשור שגנץ הוא מועמד לראשות הממשלה ואתה חבר למפלגתו?

"זה לא הזמן לנתח ולדון בכמיהה של הציבור לרמטכ"ל. זו תופעה פוליטית".

מילא רמטכ"ל אחד. מדובר בשלושה רמטכ"לים. זו לא אובססיה?
"שלושה אנשים ממקומות שונים והיסטוריה שונה, פרט לעובדה שהם היו רמטכ"לים, הגיעו למסקנה שהמצב הנוכחי של מדינת ישראל והדרך בה היא מתנהלת מספיקה כדי שהם ישלבו ידיים יחד עם יש עתיד למען החלפת השלטון. זה צעד חיובי ונכון ואני מאמין לכך שזה יביא להחלפת השלטון".