הוקלט בכנס פעילים: ראש הממשלה בנימין נתניהו ויריבו המרכזי (על פי סקרי הבחירות), יו"ר מפלגת כחול לבן והרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, לא התראיינו עד כה לערוצי הטלוויזיה השונים במהלך מערכת הבחירות. תחקירנית של "חברת החדשות", להבה בלום, הצליחה לחדור למטה של "חוסן לישראל" ולהשתתף בכנס פעילים שנערך בשעת לילה, במהלכו השיב גנץ לשאלות שהופנו אליו מצד המשתתפים. בתחקיר, ששודר הערב (רביעי), התייחס גנץ לסוגיית ההתיישבות, מערכת היחסים עם החרדים, ואף סיפק התבטאות מפתיעה באשר ליחסיו עם שר התחבורה ישראל כ"ץ.



בכנס, שהחל בשעה 23:00 לערך, שאל תחילה גנץ את המשתתפים לאיזו מפלגה הצביעו, והבהיר להם: "אני חושב שכל הצבעה היא לגיטימית, באמת". לאחר מכן, התייחס להסכם שחיבר בין "חוסן לישראל" למפלגת "יש עתיד" של יאיר לפיד, והתייחס לוויתורים על האגו שעשו כל אחד מהמנהיגים. "תחשבו שאני הסכמתי לרוטציה", אמר, "ויאיר לפיד הסכים להיות מספר 2. תחשבו שהבוסים שלי לשעבר (יעלון ואשכנזי) יהיו כפופים אליי. זה לא משהו שרואים בדרך כלל".



לדברי גנץ, יכול להיות שבהמשך יהיה חיבור מלא בין "יש עתיד" ל"חוסן לישראל", אולם אמר שלוקח זמן להניע מהלך כזה. "אי אפשר, בתוך חודש אחד, לקנות חברה אחת ולבנות חברה נוספת", הסביר. "הסיפור של חוסן לישראל וכחול לבן הוא חשוב מאוד בעיניי". 



בנט. גנץ תקף: "מסתכן בכך שנהפוך למדינה לא יהודית, או למדינה לא דמוקרטית". צילום: אבשלום ששוני



גנץ, המתגורר בסמוך לשר התחבורה ישראל כ"ץ ממפלגת הליכוד, סיפר בבדיחות על הקושי עמו כ"ץ מתמודד: "אנחנו חברים הרבה שנים, גרנו בית ליד בית. מסכן, הוא סובל עכשיו. עשר שניות לפני שהוא מגיע הביתה הוא רואה בצד שמאל שלט של כחול לבן, ועשר שניות אחרי שהוא יוצא הוא רואה את השלט שוב מצד ימין".

לאחר מכן, סיפר כי השתתף בלוויתה של אמו, ואמר כי "רוב האנשים בלוויה היו חברי ליכוד, ובכל זאת הגיעו אליי בשקט, לחצו לי את היד ולחשו לי שיהיה לי בהצלחה. אני אומר לכם, משהו קורה ברחוב". 
 
באשר לאסטרטגיה במערכת הבחירות, אמר גנץ כי "אנחנו רוצים לקחת טיפה קולות מהימין, ברור. אבל מה שהכי חשוב, הוא כמה מספר המנדטים יותר גבוה מהליכוד. לסטטוס הניצחון יש משמעות. הפרשנים מסתכלים על כמה גדול גוש הימין וכמה גוש השמאל, ואני לא מזלזל בזה, אבל זה לא יכריע. העניין הוא תחושת ניצחון, אם אנחנו נבנה חזית מרכז מאוד גדול וההפרש יהיה דרמטי, לא יכול להיות ויכוח. הניצחון שלנו יהיה ברור לאנשים והם לא יוכלו להתעלם מהנתון הזה, לא מוסרית ולא פוליטית". 

יהודה ושומרון. "מכיר כל מטר על הציר, הסדר יהיה רק במשאל עם". צילום: רויטרס
 
באשר למתקפות וההשמצות עליו מצד מפלגת הליכוד, אמר גנץ כי "יהיו לנו חודש מאוד קשה, אתם רואים מה קורה כבר עכשיו, איזה שמועות ואיזה סיפורים, אלוהים ישמור. צריך להבין שזה רק יחמיר, ואני מניח שאת רוב האש אני אחטוף. אני אדע להחזיק מעמד, אבל אתם צריכים ללכת בשטח ולהביא עוד קול ועוד אנשים ועוד שיחה. תדמיינו את העשרה הימים האחרונים כמו עשרת ימי תשובה, זה הולך להיות עוד יותר קשה, ויום הבחירות הוא יום הדין".

 
גנץ שיתף את הפעילים בכך שכיתות ז'-ח' השתייך לחינוך התורני באור עציון, ואמר: "מבחינתי יש לי כיפה שקופה על הראש. ביום שיצאתי לפוליטיקה הייתי בבית קברות של ההורים שלי, הנחתי תפילין וחזרתי לפה. החרדים הם חלק ממדינת ישראל. אני לא נכנס למה אנשים מאמינים, אני חושב שאנחנו צריכים לדעת לחיות ביחד. לא רק אנחנו צריכים, אני חושב שגם הם. אני בעד להעצים לימוד תורה למי שצריך ואני בעד גם לשלב. בסבלנות ודו קיום אפשר לקדם את זה".
באשר לסוגיית ההתנחלויות, אמר גנץ כי הוא לא מתכוון לגרש את המתנחלים מבתיהם. "מאחר ואני מכיר כל מטר על הציר, כשפונים ימינה דרך ברוכין, פדואל, עלי זהב, בית אריה, עופרים, אני יודע בדיוק על מה אני מדבר. הם יגדלו שם נכדים ונינים וניני נינים וזהו". למרות זאת, הסביר כי "אנחנו לא רוצים לשלוט על פלסטינים ולעשות דברים שיהפכו אותנו למדינה דו לאומית. מה אפשר לעשות, לגרש אותם? בהנחה שהם חיים בתוך השטח ויש פה מיליונים, בסוף נצטרך להגיע להסדרה כלשהי, ואסור לה לסכן אותנו מבחינה ביטחונית".

ראשי "כחול לבן" ברמת הגולן. יבטלו את חוסן לישראל ויש עתיד?. צילום: באסל עווידאת, פלאש 90


לדברי גנץ, בתקופת כהונתו "מרבית ההתיישבות תהיה מפותחת משמעותית ממה שהיא מפותחת כרגע, ואם זה יהיה רלוונטי נדון במה שיהיה אחר כך, וגם את זה נעביר למשאל עם. זה לא משהו שיקרה מחר בבוקר". 

"בנט וכל מי שנמצא ימינה ממנו מסתכנים בהפיכתה של מדינת ישראל למדינה דו לאומית או ללא דמוקרטיה, אנחנו לא רוצים לא את זה ולא את זה", הוסיף. "אין לנו ברירה אלא לחתור להסדר מדיני דו צדדי, בטוח לא חד צדדי".