ועדת הבחירות המרכזית החליטה לפסול את מועמדתו של ד"ר עופר כסיף מחד"ש-תע"ל מלהתמודד ברשימת המפלגה לכנסת הקרובה. 15 מחברי הוועדה הצביעו בעד הפסילה מול עשרה שהתנגדו ושלושה נמנעו. בהצבעה נוספת אושרה התמודדותה של מפלגת חד"ש-תע"ל עצמה כאשר 15 התנגדו לפסילתה מול 12 שתמכו ושלושה שנמנעו. מנגד מועמדותה של מפלגת בל"ד-רע"מ נפסלה על ידי הוועדה ברוב של 17 תומכים מול עשרה מתנגדים. בכל ההצבעות לא השתתף יו"ר הוועדה, השופט חנן מלצר. הפסילות התקבלו בניגוד לחוות דעתו של היועמ"ש בנושא וההכרעה בסוגיות אלו תעבור כעת להכרעת בית המשפט העליון.



ד"ר כסיף טען במהלך הדיון לגבי האמירות החריפות שצוטטו מפיו בעבר, כגון כינוי שרת המשפטים איילת שקד 'ניאו-נאצית', כי "השימוש שעשיתי באותו מטבע לשון היה מטפורי והתייחס קונקרטית לאמירות ומעשים ספציפים של אנשים שאליהם כוונתי. שימוש באותו מטבע לשון לא קשור כלל לדברים אחרים שהוזכרו כאן. האמירה שלי שבגזענות צריך להיאבק היא אמירה של מאבק פוליטי שהתנועה שאני אליה שייך תמיד שמה על דגלה. זה מאבק נגד האלימות".
עוד אמר כסיף שאת הדברים השמיע כאזרח רגיל ולא כאיש ציבור. "אמרתי בכמה ראיונות אני מחוייב כאיש ציבור . כאיש ציבור יש לי אחריות אחרת. כאיש ציבור אני רואה אחריות שונה מאחריות של אדם פרטי. מעולם לא תמכתי באלימות. אני שייך למפלגה שמתנגדת לאלימות. שללתי אני שולל ולא אתמוך אפילו ברמיזה במאק מזויין או מאבק אלים בכלל. מעולם לא שללתי את קיום מדינת ישראל. אנחנו בעד קיומה של מדינת ישראל כמדינה ריבונית לצד מדינה פלסטינית עצמאית". 


לאחר ההחלטה אמר ד"ר כסיף כי "אישור הצעת פסילתי בוועדת הבחירות, ובניגוד להמלצת היועץ המשפטי לממשלה, מוכיח כי את חברי הוועדה מנחה פוליטיקה מפלה ומדירה. לא הדמוקרטיה ושלטון החוק נר לרגליהם, אלא גזענות ושנאה למיעוט הלאומי הערבי-פלסטיני ולכלל הכוחות הדמוקרטיים. יחד עם חבריי, יהודים וערבים, אעתור לבג"ץ ואמשיך במאבק נגד הכיבוש והאפליה ולמען ישראל צודקת, דמוקרטית ושוויונית".



מרשימת בל"ד-רע"מ נמסר בתגובה לפסילת ד"ר כסיף כי "החלטת ועדת הבחירות לפסול את ד"ר עופר כסיף מהבחירות לכנסת מוכיחה שוב שדמוקרטיה וקריאות לשוויון ולצדק צורמות באוזניהם של הגזענים והמסיתים. אנו עומדים עם ד"ר כסיף ותומכים בקול החשוב שהוא משמיע".

ח״כ אחמד טיבי, יו״ר משותף של רשימת חד״ש תע״ל אומר כי ״נתניהו מכשיר את שרץ הכהניזם  ותומכי עליונות הגזע היהודי, ומתכוון להכניס אותם לקואליציה ולממשלה . זה איום קיומי על המיעוט הערבי שכולם חייבים להתאחד מולו. כנראה שנתניהו בנו של ההסטריון שכח לקרוא פרק חשוב בהיסטוריה של העם שלו״.

אחמד טיבי ואיימן עודה. קרדיט: יונתן זינדל, פלאש 90


ח"כ עודד פורר שהציג את העתירה בפני ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-21 אמר כי "עופר כסיף ועשרה כמוהו לא יצליחו במשימתם הלא קדושה לחלל את המדינה ולהפוך אותה לעוד מדינה ערבית מולטי לאומית במזרח התיכון. הדמוקרטיה הישראלית היא חסונה, היא יודעת להתמודד עם ביטויים קשים, ביטויים מכעיסים ומקוממים. אבל גם לזה צריך להיות גבול. סעיף 7א לחוק היסוד קובע את הגבול. את הסעיף צריך ליישם בהגינות, לפי המשמעות הרגילה של הדברים. ישנו כאן תהליך מסוכן של מדרון חלקלק. מרוב שרוצים להגן על חופש הביטוי, מסמנים לתומכי אויבינו, למתנגדי מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, נסו אותנו עוד. מיתחו עוד את החבל".
 
פורר סיכם ואמר: "היום סימנו לחורשי רעתנו את הגבול וקבענו שבדמוקרטיה הישראלית, מי ששולל את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לא יהיה חלק מהמשחק הדמוקרטי".

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, אמר בתגובה כי ״מי שאומר שהרמטכ"ל הוא פושע מלחמה ושמדינת ישראל מבצעת טיהור אתני ברצועת עזה אסור שיישב בכנסת ישראל. מקומו יחד עם שאר תומכי הטרור בכנסת בפרלמנט של חמאס ברצועה או במג'לס האיראני בטהרן. מצפה שבג"ץ לא יתערב בהחלטת ועדת הבחירות המרכזית".
 
מעוצמה יהודית נמסר כי "השכל הישר ניצח בוועדת הבחירות. אין מקום לאדם השולל את אופיה היהודי של המדינה ולתומך טרור מובהק בבית המחוקקים הישראלי. אנו מקווים שבית המשפט העליון יבין את הדברים, וילמד את כסיף כי אין מקומו בפרלמנט הישראלי, אלא לכל היותר בפרלמנט הסורי".

בל"ד-רע"מ: "החלטה גזענית נגד הציבור הערבי"
על ההחלטה לפסול את מפלגת בל"ד- רע"מ נמסר מהמפלגה כי "ההחלטה לפסול את הרשימה הנה החלטה פוליטית, גזענית ופופוליסטית, שנועדה לפגוע בייצוג הפוליטי של האזרחים הערבים. ברור לנו שפאנל בו יושבות מפלגות גזעניות שלא רוצות לראות ערבים בכנסת יפעל לפסילתנו. רשימת בל"ד-רע"מ היא רשימה שמציגה מצע דמוקרטי ופועלת לקידום שוויון זכויות מלא לכל האזרחים. 

מנסור עבאס. קרדיט: דוברות רע"מ
"נפעל לבטל את סמכות וועדת הבחירות לפסילת רשימות ומועמדים, ונגיש הצעת חוק בנידון. נשקול להגיש עתירה לבג"ץ בעקבות ההחלטה. כבר עכשיו ברור שאין כל יסוד משפטי לפסילת הרשימה, וכל הטענות שהועלו בבקשות הפסילה אינן חדשות ונדונו בעבר בבג"ץ ונדחו".

ח״כ ניבין אבו רחמון מבל״ד אמרה כי "פסילתה של בל"ד מהתמודדות לבחירות ה-21 על ידי וועדת הבחירות הנה אקט מביש של גזענות ודה-לגיטימציה נגד נבחרי הציבור הערבים. בל"ד היא מפלגה דמוקרטית ומוסרית הפועלת לקידום חזון מדינת כל אזרחיה ושוויון אזרחי מלא. גם הליכוד וגם עוצמה יהודית, שביקשו לפסול את בל"ד, הן מפלגות המסיתות לאלימות, גזענות והדרת הערבים מהפוליטיקה בישראל. אם כבר לפסול מישהו - יש לפסול אותם".

מרשימת חד"ש-תע"ל נמסר כי "הדה-לגיטימציה של הציבור הערבי ונציגיו הפוליטיים נמשכת. בראש מקהלת ההסתה עומד ראש הממשלה הגזען, אך לצערנו מפלגת ה'לא ימין ולא שמאל' בחרה לחבור לימין הקיצוני בניסיון לקושש קולות. הסימטריה המזויפת לא תעזור כאן: אין 'קיצוניים משני הצדדים', אלא יש מי שתומכים בשוויון ושלום ויש מי שתומכים בטרנספר וטיהור אתני. אנחנו נמשיך להיאבק ביחד נגד ניסיונות הימין להוציא אותנו מגבולות הלגיטימיות".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ברך על ההחלטה וצייץ בחשבון הטוויטר שלו "אושרה הצעת הליכוד לפסול את בל״ד מריצה לכנסת. מי שתומך בטרור לא יהיה בכנסת ישראל".