נשיא המדינה, ראובן ריבלין, התייחס היום (חמישי) בכנס בחירות לחניכי המכינות הקדם צבאיות, להרכבת הממשלה לאחר הבחירות, ולביקורות נגדו באשר לעמדותיו הפוליטיות. "לאחרונה יש שיח סביב עמדותיי האישיות, למי ולמה אתן את התפקיד להרכיב את הממשלה", ציין ריבלין. "לא אתפתה מדברי חנופה. מתקפות כאלה או אחרות לא יפחידו אותי. אנהג בנאמנות ללשון החוק ולרוחו, כפי שעשיתי במערכת הבחירות הקודמת, וכפי שנהגו קודמיי - כל נשיאי ישראל בעבר", אמר בפני חניכי המכינות הקדם צבאיות בכנס בכנס "בוחרים לחשוב" של המכון הישראלי לדמוקרטיה בשיתוף בית יגאל אלון שהתקיים באוניברסיטת תל אביב.



"הבחירות הן ההזדמנות לשוחח, להקשיב ולהכריע", אמר הנשיא בפתח דבריו. "נכון, הבחירות מעלות לפני השטח סוגיות שמעמתות אותנו עם האתגרים המורכבים ביותר שלנו. עם עמדות שלעיתים לא נעים לשמוע ולא נעים לומר, עם כל אותם סלעי-מחלוקת שסביבם מתגבשת המערכת הדמוקרטית שלנו. אבל, אלו דיונים חשובים כי הם-הם שמאפשרים את הקיום הדמוקרטי שלנו בבסיסו. קיום שמאפשר ריבוי קולות, שמקדש מגוון של רעיונות, ושמכבד כל איש ואישה באשר הם -למרות ובגלל, שדעתם שונה משלי". 



"בשנים האחרונות, ההבחנה בין ימין לשמאל מבחינה מדינית וביטחונית - מיטשטשת", המשיך הנשיא. "בקצוות יש עדיין מחנות אידיאולוגיים, אך במרכז המפה הפוליטית - צצות שאלות חדשות. כלכלה, בריאות, דת ומדינה, שוויון בנטל, שלטון החוק ומעמדו של בית המשפט, דמוקרטיה ליברלית, חוק הלאום, ואפילו - לתדהמתי אני מוכרח לומר - לגליזציה של קנביס. צריך לזכור: אין מערכת בחירות אחת שדומה לחברתה". 

בהמשך ריבלין הציע לצעירים להתווכח באופן מפרה עם הסובבים אותם, ולא רק ברשתות החברתיות. "מחובתנו לשים לב לא רק לערכים ולעמדות אותם אנו מבקשים לקדם, אלא גם לאופן שבו אנו מקדמים אותם. עלינו לאפשר ויכוח נוקב ומפרה, אך כזה שיש בו הקשבה וכבוד הדדי. אני ממליץ לכולנו לצאת מהרשתות החברתיות, ולדבר עם אנשים שונים מאיתנו - לשכנע, להתווכח, להכיר, לכעוס. לצערנו, במקום חלונות לעולמות חדשים הרשתות החברתיות מספקות לנו מראות. כל אחד מסתכל על הפיד שלו, ובטוח שהוא הכי צודק בעולם".

"צאו מהמקלדת ותדברו, עם בני משפחה וחברים. רק היכולת להידבר, ולייצר שיח אמיתי היא שתאפשר לנו להבטיח מערכת בחירות דמוקרטית בבסיסה, כזו שנותנת מקום לכלל הקבוצות בישראל - דתיים, חילונים וחרדים, ערבים ויהודים, ממש באותה המידה", אמר לסיום.