בית המשפט העליון, בהרכב מורחב של תשעה שופטים, דן היום (חמישי) בפסילתה של רשימת בל"ד-רע"מ על ידי ועדת הבחירות המרכזית הדיון ננעל לאחר שעות רבות של ויכוחים ודיונים בין מנכ"ל ארגון עדאלה, עו"ד חסן ג'בארין המייצג את המפלגה לבין שופטי בית המשפט העליון. ההחלטה צפויה להתקבל ביום ראשון הקרוב, ועל פי ההערכות, בית המשפט יבטל את החלטת ועדת הבחירות ויאפשר את התמודדות רע”מ־בל”ד בבחירות, במיוחד לאור העובדה שלצדה של הרשימה הערבית עומד היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שטען כי אין לפסול את הרשימה. 



כזכור, לדעת היועמ”ש, לא הצטברה מסה ראייתית קריטית המוכיחה כי חברי הרשימה הנוכחיים תומכים בטרור או שוללים את אופייה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. עוד אמר היועמ"ש בחוות דעתו שהועברה לשופטים, כי אילו היתה בל"ד רצה לבדה, היה מקום לפסול אותה מהתמודדות.



במהלך הדיון אמר ג'בארין אמר כי יש לפסול את סעיף 7א לחוק יסוד: הכנסת בטענה שהוא לא חוקתי. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות והשופט עוזי פוגלמן הגיבו בהלם לבקשה: "אתה מבקש מאיתנו לפסול את החוקה. זה לא עובד ככה. אין טעם לדון בזה".

 
ג'בארין ממשיך לטעון בעניין הזה. השופטים אומרים: "תתקדם".
 
גבארין: "הראיה היחידה נגד חברי הרשימה היא ראיון של יו"ר בל"ד שחאדה אצל העיתונאי הכי קיצוני במדינת ישראל, שרון גל. שחאדה ברך את עזמי בשארה בריאות כי בשארה היה חולה.
 
הנשיאה חיות: "נו באמת. די עם ההיתממות".
 
ג'בארין: "לא מיתמם. זו האמת".
 
עו"ד ג'בארין: "אי אפשר לפסול את רשימת רע"מ-בלד כי כל הטענות מתייחסות רק למפלגת בל"ד".
 
השופט סולברג: "אז זה הפתרון לעקוף פסילה על בסיס סעיף 7א? לאחד רשימות?".
 
ג'בארין: "לא. המפלגות התאחדו על רקע אחוז החסימה".
 
היועץ המשפטי של הליכוד, עו"ד אבי לוי, אמר כי די בהצעת "חוק היסוד: מדינת כל אזרחיה" של בל"ד שנפסל בכלל להעלות על שולחן הכנסת כדי להוביל לפסילתה. "אך אנחנו מתבססים גם על כל התשתית הראייתית שכבר נדונה בפני בית המשפט בשני העשורים האחרונים. אם השופטים יסברו שאי אפשר לפסול את כל הרשימה בגלל מעשי והתבטאויות בל"ד, יש לנו פתרון פשוט. אם בל"ד נפסלת, ממילא האיחוד בינה לבין רע"מ מתבטלת. בל"ד נפסלת ורע"מ מוכשרת. הרוח של בל"ד עדיין קיימת, גם אם הרכב הרשימה השתנה לפני הבחירות".
 
עו"ד איתמר בן גביר אמר כי "יש כאן מפלגה שהיא תומכת טרור. אין לזה הסבר אחר. המפלגה בכלל לא הגישה תצהיר לוועדת הבחירות. גם התצהיר לבית המשפט היה תצהיר של זחאלקה מ-2009. מה זה?. את דבריו סיים באמירה: "אני לא רוצה להגיד לכם מי עוד עלה בבחירות דמוקרטיות".
 
נציג היועמ"ש חזר בדיון על עמדת מנדלבליט, לפיה אילו בל"ד היתה רצה לבד, ייתכן שהיה מקום לדון בכובד ראש לפסול אותה. "הבעיה שהיא מחוברת לרע"מ שעליה אין לנו טענה".
 
הנשיאה חיות: "מה העמדה שלכם לגבי בל"ד? מה?! אנחנו במשרד חוץ?".
 
נציג היועמ"ש: "שהיה מקום לשקול בכובד ראש.‏ זו שאלה תיאורטית כי אין לנו כמעט שום ראיה נגד רע"מ. אין אפשרות בחוק לפסול רק את בל"ד". 
 
הנשיאה חיות: "העמדה הזו בעצם עלולה לגרום שאיחוד רשימות יהיה עיר מקלט".

לאחר נעילת הדיון, עו"ד דבורין היועץ האסטרטגי לקמפיין הליכוד מסר בשם הליכוד כי "אנו מקווים שהצלחנו להעביר את המסר בבית המשפט העליון לפיו אין מקום בכנסת לרשימה השוללת את זכותה של מדינת ישראל להתקיים כמדינתו של העם היהודי, רשימה שהעבר שלה, ההווה שלה ומן הסתם גם העתיד שלה שזורים בתמיכה במייסדיה הקיצוניים, בחיזבאללה ובגופי טרור אחרים, שיאה של התנהלות זו היא הצעת החוק שהגישה בלד רק בקיץ האחרון אשר ביקשה לבטל את סממניה הבסיסיים ביותר של המדינה כיהודית כגון חוק השבות, הדגל וההמנון, ולא בכדי נפסלה זו על ידי נשיאות הכנסת על הסף".
 
מרע״ם־בל״ד נמסר טרם הדיון כי "הפסילה היא החלטה פוליטית וגזענית שאין לה כל בסיס ראייתי או דמוקרטי. בקשות הפסילה הוגשו על ידי חבורת בריונים גזענים, שמגובים באווירת ההסתה הפוליטית השלטת. כל ניסיון למנוע את הייצוג הפוליטי של האזרחים הערבים יוביל להתחזקות הייצוג הזה בכנסת”.