מגיב לאירועים האחרונים: יו"ר מפלגת כחול לבן, בני גנץ נואם בשעה זו בחיפה ומתייחס לאירועי השעה, בהם הגילויים האחרונים בפרשת הצוללות, הפיגוע באריאל, פסילת התמודדותו של מיכאל בן ארי לכנסת והפריצה למכשירו הסלולרי. את נאומו פתח גנץ בהתייחסות לפיגוע הירי באריאל, ואמר "לצערי, הבוקר הזה נפתח באירוע רצחני קשה ליד אריאל, ואני ברשותכם וביחד איתכם, ובשם כולנו, מבקש לשלוח תנחומים מעומק הלב למשפחתו של סמל ראשון גיא קיידאר שנפל ומבקש לחזק את הפצועים ומשפחותיהם. אנחנו איתם".

"אני משוכנע מניסיון אישי רב שנים שכוחות הביטחון, על כל המרכיבים שלהם, צה"ל שב"כ ומשטרה, יחד עם גורמי הביטחון המקומיים, יעשו את כל מהש צריך כדי לתפוס את מבצע הפיגוע ושולחיו חיים או מתים ולהביאם לצדק", המשיך גנץ ואמר כי "לצערי היום, נוכח האירוע הזה, נרמס אבל גם קוד של כבוד. גורמים פוליטיים החליטו לנצל את הפיגוע ואפילו שטרם נערכה הלוויה כבר שחררו מטרות ותעמולה פוליטית. בחברה הישראלית תמיד הקפדנו להפריד בין השכול לבין הפוליטיקה, ונמצאים איתנו משפחות שכולות. אבל תמיד ידענו שאסור לרקוד על הדם, ולצערי את הממשלה הנוכחית או חלק מחבריה זה לא ממש מחייב. שום דבר לא קדוש ביניהם, גם לא חללי פיגוע. אני אומר לכם, שאצלי בעל תפקיד או שר או כל דבר אחר, שיעשה שימוש בשכול לצרכים פוליטיים - יש לו 24 שעות לעזוב את התפקיד שלו ואת המשרד שלו. לא יקרה יותר". 

לאחר מכן עבר גנץ להתייחס לפסילתו של בן ארי לכנסת, וברך על החלטת בית המשפט העליון. "אני חושב שטוב שיש שופטים בירושלים שיודעים לשים גבולות ולהקפיד על חוק ועל אתיקה ועל נוהג נכון". 


 




"לצערי היא גם בעובדה המאוד לא פשוטה הזו, שראש הממשלה אפשר שסחר בקודשי הביטחון שלנו למען רווח אישי. מדווחים שנתניהו הרוויח 16 מיליון שקלים מעסקת הצוללות, אני חוזר ואומר עוד פעם: 16 מיליון שקלים מעסקת הצוללות, כראש ממשלה", תקף גנץ, והוסיף "אבל ראש ממשלה שיש נגדו כבר שלושה כתבי אישום, כתב אישום עם הכותרות שוחד ונחשד שהוא סחר בביטחון ישראל ובעסקה סיבובית שאני אפילו לא סגור עליה עד הסוף, אני מקווה שזה לא נכון. אני קורא להקמת ועדת חקירה ממלכתית לחקר השחיתות הביטחונית הגדולה ביותר בתולדות מדינת ישראל. לא יכול להיות שנתניהו ידאג לנתניהו, ולצערי הוא באמת איבד את הדרך".


"נשיב את ההרתעה ונחדש את התקווה"

"בשבועות האחרונות לצערי חווינו טרור מכל הכיוונים. הבוקר כפי שפתחנו את השיחה, בפיגוע טרור באריאל. תושבי הדרום עברו ימים לא מעטים של קשיים, חרדות וישיבה במקלטים וביקרנו אותם יותר מפעם אחת בשבוע שעבר. וגם, בסוף השבוע תל אביב חוותה עוד פעם ירי ודבר לא פשוט מבחינתה. אני רוצה להגיד לכם עוד משהו. כאשר תשוב ההרתעה, לא נתבייש ונשמח מאוד לקדם מאמצים מדיניים שיקדמו הסדרה ויחתרו לקיומו של שקט יציב וינסו לחדש את התקווה גם תחת אלו שנאנקים תחת שלטון הטרור של החמאס. אבל את זה נעשה אך ורק בתנאים ביטחוניים וכשנקבל את גופות חללינו ואזרחינו בחזרה, לא נוותר על כך".

"הצבעים שלנו הם כחול לבן, כי אנחנו מבינים שזה מייצג את כל ישראל ואנחנו שמנו את ישראל לפני הכל. אנחנו ציונים, אנחנו פטריוטים, אנחנו מרגישים אחריות לביטחון המדינה הזו. אנחנו נעשה כל מה שאנחנו יכולים לעשות על מנת לאפשר ולהעניק לישראלים חיים של תקווה, של הצלחה ושל שגשוג. אבל שוב - ואני כל פעם כשאני חוזר לזה למרות היריבות הפוליטית - אני אמת מצטער כדמות פוליטית וכאזרח המדינה הזו, שבעוד שאנחנו עסוקים בלהתאמץ עבור מדינת ישראל, נתניהו מתאמץ וממש מתעקש להתעסק בעצמו".

"אין לו שום תוכנית לחילוץ אנשים מהעוני, אין לו שום תוכנית להוזלת מחירי הדירות בישראל, אין לו שום תוכנית לתמרץ את מערכת החינוך ולתת שוויון הזדמנויות לכל ילד בישראל ללא קשר למי הוא נולד, איפה הוא נולד ומה הוא עשה. נתניהו לצערי מגייס את כל הכוח שבידיו, מדבר רע ומשתלח בזדון. אצל נתניהו כבר אין ישראל כחול-לבן, אצלו זה כבר שחור. אפילו לא שחור-לבן. אפילו לא שחור-לבן. לאן שלא מסתכלים, רואים שחור בעיניים: שחור בביטחון כאשר הדרום בוער וצריך לחיות עם עוד טפטופים של רקטות ובלונים שמתפוצצים לכל מיני כיוונים. שחור במשטרה ובמערכת המשפט שנאלצות להתגונן מפני ראש ממשלה שתוקף אותם, שחור בדיור שכן אי אפשר לקנות דירה בלי תהליך מאוד ארוך, מליוני ישראלים סובלים מזה, שחור בפרנסה עבור מליוני ישראל שסובלים מיוקר המחייה, שחור של עצבנות ופיח כל בוקר בכבישים השחור של נתניהו גם מלבה חרדות". 

"הוא צועק בכל הכוח איראן איראן איראן, כדי להפחיד אותנו, ובאותה הזדמנות לא להתעסק בדברים ומחדלים אחרים שקיימים. הוא מכנה חצי מהעם שלו "שמאל מסוכן", הוא גורם לאחד לשנוא את השני רק כדי לקושש עוד כמה קולות ולשרוד את ההישרדות הפוליטית הנדרשת. הוא לא בוחל באמצעים ומנהל בחירות מכוערות, בלי מוסר, בלי ערכים. הוא מלכלך, וכמובן שהוא מלכלך גם עלי. הוא עושה את הכל כדי להשכיח את השחור מאיתנו, את השחור האמיתי, את השחור של החשדות שנגדו, את החשדות של שוחד, מרמה והפרת אמונים. השחור של נתניהו בהשתלחות שלו בנו, אזרחי ישראל, בנו ועלינו הוא אומר: 'אתם משעממים', או 'אתם חמוצים'".

"אז אני רוצה לספר לכם שהיום, בדיוק כמו שקרה לי בהרבה מאוד ימים לאחרונה, הסיורים שלי באמת בכל החודשים והשבועות האחרונים, אני לשנייה לא משתעמם ואף אחד לא מרגיז אותי. כל נושא שמציגים בפניי הוא נושא שמעניין אותי ואני לומד המון מההסתובבות בשטח. מה שאני רואה שם, מכיוון שאני רואה פה מול העיניים, זה אנשים טובים. כאלה שתמוכים בי, וגם כאלה שלא תומכים בי - אבל הם מראים לי כמה החברה הישראלית שלנו היא נהדרת וכמה היא ראויה למנהיגות אחרת. כשאני רואה אותם ומשוחח איתם בגובה העיניים, אני ידוע שאני צריך לעמוד בהשמצות ובהשחרות ולהמשיך קדימה".

בני גנץ יורד מהבמה. צילום: מאיר וקנין


"יש בעזה מלא מרתפים - והם לא מרתפים של יין"

בסיום נאומו, התפנה גנץ להשיב על שאלות בקהל. כך, נשאל על ידי אמא בקהל: "הילד שלי מתגייס בקרוב, וחמאס יורה עלינו מבתים של אזרחים. מה אתה מתכוון לעשות כדי שנפסיק לירות על פחים?". 

גנץ השיב לה כי "בעופרת יצוקה אמא שלי, ניצולת שואה, עוד הייתה בחיים. נפלו רקטות בחצר האחורי של הבית שלנו במושב כפר אחים. היא אמרה לי שהיא כבר לא הולכת למקלט, אבל ביקשה: 'תמשיכו להילחם, אבל אל תפסיקו לשלוח להם אוכל'".
 
"הציווי הזה, של עוצמה מצד אחד, והומניות וערכים שכולנו גדלנו והתחנכנו עליהם, הם חלק מהמסורת היהודית והבסיס של כל אדם", הוסיף גנץ. "מבחינתי היא צו חוק. מצאתי את עצמי בצוק איתן נאלץ להפעיל המון כוח, המון כוח, ואני לא אומר שזו גאווה, אבל במקום בו אני נדרש לעמוד ולהגן על העם שלי או לתקוף את האויב שלי - ברור לחלוטין מה אני עושה. מה שצריך לקרות זה הפעלת עוצמה ככל שנדרש בצורה הכי מדויקת שאנחנו יכולים. אי אפשר להבטיח את זה לצערי, כי החמאס משתמש בבני עמו שלו כבני ערובה בעזה. יש מלא מרתפים בעזה והם לא מרתפים של יין, אלא של גראדים".

"אתם יודעים על הבשר שלכם שבלבנון יש אלפי בתים שיש להם חדר טילים וחדר אורחים באותו בית", אמר. "כשאנחנו נבוא אחרי החדר טילים - גם חדר האורחים יילך. ולכן האלטרנטיבה שלהם היא לא לבדוק אותנו בעניין הביטחוני. אנחנו צריכים להיות הכי נחושים ובטוחים. התפקיד של המדינה הוא לא רק צבא יותר טוב, לא רק להעמיד יכולות מבצעיות כמו טנקים ומטוסים, כל מה שצריך כדי שהצבא יוכל לפעול יותר טוב. התפקיד של המדינאים הוא לחתור להסדרים מדיניים כדי שהצבא לא יהיה חייב להילחם. אנחנו אמרנו ואני חוזר ואומר פה - שאם תיווצר וכאשר תיווצר הזדמנות למהלך מדיני שהוא מעל הפרת הכוח הצבאי אנחנו לא נפספס הזדמנות למצות אותה".
 
במענה לשאלה של אדם עיוור, ירד גנץ מהבמה לכיוונו, חיבק אותו ואמר: "אתה רואה הרבה יותר טוב מכל אדם אחר בעולם הזה, תאמין לי. מבחינתנו, נכים הם לא חצאי בני אדם, הם חלק מהחברה וצריך לאפשר להם לתרום לה, ואנחנו נעמיד לכך את כל המשאבים הנדרשים".
 
תגובת הליכוד: "בושה וחרפה. ביום שבו נרצח חייל צה"ל, לפיד וגנץ מנסים להחיות בכוח את פרשת הצוללות שכבר נקבע שראש הממשלה נתניהו מעולם לא היה קשור אליה. ראש הממשלה לא הרוויח שקל מעסקת הצוללות. מדובר בעלילות שווא שמפיץ אדם במצוקה שאיבד את שיקול דעתו. עד לרגע זה גנץ לא מודה בטעותו בכך שתמך בהסכם הגרעין עם המשטר האיראני שפרץ לטלפון שלו".