המערכת הפוליטית מגיבה הערב (ראשון) להחלטת בית המשפט העליון לפסול נציג עוצמה יהודית, ד"ר מיכאל בן ארי, מהתמודדות לכנסת בשל התבטאויות גזעניות. במקביל, אישר בית המשפט את התמודדות רשימות רע"מ-בל"ד, חד"ש-תע"ל ועופר כסיף, ומנגד אישר את התמודדותו של עו"ד בן גביר. 



בימין זעמו על החלטת בית המשפט. שרת המשפטים, איילת שקד, תקפה את שופטי העליון בתגובה לפסיקתם. "שופטי בג״ץ קרעו את החבל, והפכו עצמם לגורם פוליטי. החלטת בג"ץ לפסול את בן ארי ומאידך להכשיר מפלגות תומכות טרור היא התערבות בוטה ומוטעית בליבת הדמוקרטיה הישראלית, רמיסה של החלטת ועדת הבחירות. מחר בשעה 9:45 אפרסם את תכניתי להשלמת המהפכה המשפטית לקדנציה הבאה", אמרה שקד.

באיחוד מפלגות הימין אמרו בתגובה: "פסיקת בגץ - בושה וחרפה. אנחנו נעצור את ההשתוללות האקטיביסטית של הבג"ץ. זהו תיאטרון האבסורד בהתגלמותו, ותוצאה ידועה מראש של שופטים שטבעי יותר שיישבו בבית הדין של מרצ. עופר כסיף, טיבי וזועבי תומכי הטרור בפנים, אך בן ארי, יהודי ציוני שבניו משרתים בצה"ל, בחוץ. זהו ניתוק מוחלט מהעם. לא השופטים יקבעו לעם מי יהיו נבחריו. רק העם יקבע".

‏יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ', אמר: "כשאין ציפיות אין אכזבות. הסוף של תיאטרון האבסורד הפוליטי הזה היה צפוי וידוע מראש. בג"ץ לא מפספס שום הזדמנות כדי להוכיח עד כמה הוא מנותק מהציבור ועד כמה הוא אינו ראוי לאמונו. ביום כזה שבו אנו קוברים שוב את מתינו שופטי בג"ץ קובעים שתומכי טרור ששוללים את קיומה של מדינת ‏ישראל יכהנו בכנסת ישראל, אבל מיכאל בן ארי, שבניו משרתים ביחידות קרביות בצה"ל - לא. שום תעלול משפטי לא יכול להסביר את עיוות הדין האבסורדי הזה. את התשובה לבג"ץ יתן הציבור הישראלי בקלפי בעוד ועוד פתקים של 'טב' שיבהירו שלא בג"ץ יקבע לנו. העם יקבע ויחזיר את בג"ץ למקומו הטבעי".

בן ארי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
 
"כשאין ציפיות אין אכזבות. הסוף של תיאטרון האבסורד הפוליטי הזה היה צפוי וידוע מראש. בג"ץ לא מפספס שום הזדמנות כדי להוכיח עד כמה הוא מנותק מהציבור ועד כמה הוא אינו ראוי לאמונו. ביום כזה שבו אנו קוברים שוב את מתינו שופטי בג"ץ קובעים שתומכי טרור ששוללים את קיומה של מדינת ‏ישראל יכהנו בכנסת ישראל, אבל מיכאל בן ארי, שבניו משרתים ביחידות קרביות בצה"ל - לא. שום תעלול משפטי לא יכול להסביר את עיוות הדין האבסורדי הזה. את התשובה לבג"ץ ייתן הציבור הישראלי בקלפי בעוד ועוד פתקים של 'טב' שיבהירו שלא בג"ץ יקבע לנו. העם יקבע ויחזיר את בג"ץ למקומו הטבעי".

השר לשעבר ומספר 5 ברשימת הליכוד, גדעון סער, כתב בטוויטר: "החטא הקדמון של בית המשפט העליון: אישור בל״ד לפני בחירות 2003, בניגוד לחוות דעתו המנומקת של היועץ המשפטי לממשלה דאז אליקים רובינשטיין. בכך נפרצו כל הגבולות ונוצרה תחרות בקיצוניות של נציגות המפלגות הערביות. היום - בית המשפט העליון המשיך לשגות. הנזק מכך למרקם היחסים בין יהודים לערבים בישראל - גדול מאוד".

מנגד, במפלגות המרכז שמאל בירכו על פסיקת העליון. יו"ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג, אמרה על ההחלטה: "ביבי הכניס ומרצ הוציאה. מי שמאמין בעליונות הגזע צריך להיות מאחורי סורג ובריח ולא בכנסת ישראל, וטוב שבית המשפט אמר את דברו באופן ברור. הניסיון של ראש הממשלה להכניס את הכהניסטים הוא עוד חוליה בשרשרת הגזענית והאפלה שנוצרה כאן בשנים האחרונות, וטוב שיש את מרצ ששוב עמדה מולו. העתירה שלנו הביאה לניצחון גם במאבק הזה. מודים לעו"ד אורי הברמן שייצג אותנו בעתירה".

חבר הכנסת איימן עודה אמר בתגובה להחלטה “הקול של עופר כסיף ימשיך להישמע על אפם וחמתם של הימין הקיצוני. עשה נכון בית המשפט שפסל רק את בן ארי, מה שמחזק את העובדה שועדת הבחירות שהכשירה את הכהניסטים וניסתה לפסול את רשימות חד”ש-תע”ל ורע”מ-בל”ד היה ניסיון השתקה גזעני ובזוי של הימין, של מי שמפחד מקולות שמאתגרים את השיח המסית והאלים, של מי שמפחד משיתוף פעולה ערבי-יהודי, של מי שמפחד לאבד את השלטון עד כדי שהוא פורס שטיח אדום לכנסת לטרנספריסטים חשוכים תומכי תורת גזע ומעודדי הרג ואלימות". 

יו"ר העבודה, אבי גבאי: "ברוך שפטרנו. מברך על החלטת בגצ שלא לאשר למיכאל בן ארי להתמודד ולהיבחר לכנסת בחסות נתניהו. נלחמנו על כך יחד עם ח"כ סתיו שפיר ושותפים נוספים והערב גם בגצ הכריע, אין מקום לגזענים, מסיתים וחשוכים בכנסת ישראל.

במפלגת 'כחול לבן' אמרו בתגובה לפסילת בן ארי לכנסת: "בג"ץ עצר את נתניהו שדואג רק לנתניהו. הוא ניסה להכניס אדם גזען שצידד במעשה הרצח של ברוך גולדשטיין לכנסת – אך כנראה שגם תחת השיגעון הזה "יש שופטים בירושלים". זו לא היהדות שלנו. אנחנו ניסינו לפסול את מועמדותו של בן ארי בוועדת הבחירות המרכזית, והערב הושלם המהלך. אנו מכבדים את פסיקת בג"ץ, אך סברנו שיש לפסול גם את מפלגת בל"ד שלתפיסת עולמנו לא ראויה להיבחר לכנסת ישראל. הכנסת לא צריכה להכיל בתוכה את הקיצוניים שבקיצוניים".

ח"כ עאידה תומא-סולימאן: "את הלגיטימציה שלנו אנו מקבלים מציבור בוחרינו ומצדקת דרכנו שהפכה להיות רצופה בגזענים ובפשיסטים - ובכל זאת הקול האמיץ והצלול בסוף ניצח וינצח. בג"ץ אכן הפך את ההחלטה הפוליטית של ועדת הבחירות. יחד עם זאת המאבק האמיתי שעדיין תלוי ועומד הוא מה גורלם של אוסף חוקים גזעניים ואנטי דמוקרטים מהם ועדת הבחירות שואבת את כוחה כביכול. אנחנו ערוכים לנצח גם את המאבק הזה - מאבק למען חיים, שוויון, שלום, כבוד וצדק".