יו"ר כחול לבן הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ אמר הערב (שני) במסיבת עיתונאים כי פרשת הצוללות היא "פרשת השחיתות החמורה ביותר בתולדות מדינת ישראל. ניצבים שלושה רמטכ"לים וחבר קבינט שהוסתר מהם שראש הממשלה מקבל כסף, 16 מיליון שקלים. 16 מיליון שקלים שהלכו לכיס של נתניהו מחברה שקשורה לעסקת הצוללות". לדבריו, זה אובדן אמון מוחלט ושבר לא ניתן לאיחוי. "השבוע נחשף שראש הממשלה אישר מאחורי גבה של מערכת הביטחון מכירת צוללות למצרים. זאת בלי שאף אחד במערכת הביטחון יידע על כך", הסביר.
"נתניהו הכחיש זאת ושיקר", הוסיף גנץ, "זאת גם פגיעה באמון הציבור והמערכת, זה גם פגיעה בביטחון. בשל אובדן האמון, אני מודיע בזאת שאנחנו נקים ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את הפרשה הזאת וכל המעורבים בה". הוא המשיך ואמר: "אני הקדשתי את כל חיי למדינת ישראל, כל חיינו הלכו לביטחון ישראל. איבדתי ואיבדנו חברים ותמיד האמנתי והאמנו שעושים מעלינו את המלאכה בניקיון כפיים. מגיע לכל חייל ולכל הורה תשובות. אנחנו לא ננוח ולא נרפה עד שהאמת הזאת תצא לאור". הוא הוסיף כי "מגיעה לישראל הנהגה עם ערכים".

צילום: אבשלום ששוני

משה (בוגי) יעלון שנאם אחריו אמר כי "הצוללות הן כלי אסטרטגי מהמעלה הראשונה. כל הגורמים המקצועים קבעו שאין צורך ביותר מחמש צוללות לתת מענה לביטחון ישראל. נתניהו, מה גרם לך לדרוש באוגוסט 2015 להעלות את מספרן לתשע ללא דיון, ובניגוד לעמדת כל גורמי המקצוע". הוא הוסיף: "ביקשת תשובה מראש המל"ל יוסי כהן, שעמדתו היא חמש צוללות".
 
יעלון המשיך סיפר כי "בפברואר 2016 הלכת לחתום עם מרקל בגרמניה, איש לא דרש. מחיל הים, לא במטה הכללי את החתימה על החוזה - דבר שמנעתי בפברואר 2016 בסכום של שני מיליארד שקלים". לדבריו, לאחר מכן התברר שגרמניה רוצה למכור את הצוללות למצרים, זה הפתיע את כולנו. "עמוס גלעד דיבר עם הגרמנים, והתברר שאתה נתת את האישור, הכחשת", הוסיף יעלון, "ריבלין חזר עם אותה תשובה, שגרמניה קיבלה אישור למכור צוללות למצרים ממך, מבלי ליידע אותי או את הקבינט. מה גרם לך למחוק את המכרז הבינלאומי בהגנות על האסדה ולהתנות את העסקה בטיסנקרופ?".

חבר הכנסת יאיר לפיד אמר: "זאת פרשת השחיתות הכי גדולה. לא יהיה מנוס, הוא ייחקר, ונתניהו חייב חמש תשובות. למה קיבלת 16 מיליון ש"ח מחברה שסחרה עם טינסקרופ שאתה מנהל מו"מ עם החברה. איך מכל עשרות החברות, החזקת מניות דווקא בחברה הזאת?". הוא המשיך: "למה שיקרת ואמרת שלא אישרת את עסקת הצוללות עם מצרים, שכן אישרת. למה הסתרת את זה מכל הגורמים המקצועיים. איך יכול להיות שלא ידעת ששני האנשים הקרובים אליך, המשפחה שלך, מקבלת עמלות במיליוני יורו, שאתה אישרת באופן אישי".

 
גבי אשכנזי, שהיה הרמטכ"ל בתקופה שבה נרכשו הצוללות המדוברות, אמר כי קיבל "הנחייה לרכוש צוללת שישית. לא היה ברור לי אז ולמה הגיעה ההנחייה. לא ידענו אז שראש הממשלה מעורב ומחזיק מניות בחברה שעושה עסקאות עם המספנה הגרמנית. ראש הממשלה נתניהו, אישרת לגרמנים למכור למצרים צוללות מתקדמות, מאחורי גבה של מערכת הביטחון". לדבריו, ראש הממשלה פגע ביתרון האיכותי בצבא הגנה לישראל בזירת ים סוף. "אני קורא לך לפגוש אותנו, מערכת הביטחון בעשור האחרון, ולענות על השאלות. מי שלא חקר את הצוללת השישית, קיבל את התשיעית", הוסיף, "אמרת בוועדת האישורים שאתה משוכנע שלא נפלה שחיתות של הדרג המדיני".
 
גנץ אמר כי אינו חוזר בו מדבריו. "אני מתאכזב לגלות עובדות חדשות שלא הכרתי במועד שבו אמרתי את הדברים. לא הכרתי שנתניהו קשור דרך חברות נוספות לעסקת הצוללות. לא היכרתי את אשר אישר, על פי הנהלים שאני מכיר. התאכזבתי לשמוע את הממצאים החדשים", הסביר והתייחס לדברי נתניהו לפיו מי שלא מסוגל לשמור על הטלפון שלו לא יכול לשמור על המדינה - "לא התכנסנו כאן בגודלו של מכשיר קטן ואדם פרטי. התכנסנו למשהו משמעותי. אמרתי כבר שלא היה שום מידע ביטחוני ואינני נתון לסחיטה".
 
יו"ר כחול לבן הסביר: "את ענייניי הפרטיים אנהל לבד. אין שום סכנה ביטחונית, לא לי ולא לישראל, רק של חשיפת מקורות מעצם העיסוק בפרשה. אני מציע לא לבלבל בין היוצרות". לדבריו, אנחנו לפני פרשה מגה חמורה, שראש ממשלה עוקף מערכות ביטחון שלמות ופשוט עוקף סמכויות, אל ייקל הדבר בעינינו".

צילום: אבשלום ששוני
 
האם לאור מה שאמרת, אתה חושב שנתניהו מושחת? אתה חושב שהוא צריך להיחקר?
גנץ: "אלה שני נושאים מאוד כבדים של שחיתות. צריך לנער מכאן את השחיתות, אני מת לדעת שלא, לצערי אני חושש שכן. אני מקווה שהוא לא מושחת, אבל אנחנו מגלים סימנים שצריך לחקור, וכשאהיה ראש ממשלה, היא תקרה גם תקרה".
אשכנזי: "הוא בינתיים נחשד בשוחד והפרת אמונים. לגבי הפרשה האחרונה הוא פגע גם פגע".

האם היה כאן טיוח של גורמי החקירה?
גנץ: "יש לי אמון מלא במערכת החקירה ואכיפת החוק, לא אני תקפתי אותם בשנים האחרונות. לא אני מעכב את הליכי החקירה. צריך לאפשר להם לעשות כל חקירה, אני מקווה שהם יעשו את זה. אנחנו מתכוונים לוודא שהפרשה הזאת תיחקר. מדינת ישראל עוסקת בעסקאות ביטחוניות מול הרבה מאוד מדינות, לא ייתכן שלא נעבוד לפי הנהלים וחריצים לא מטופלים. אלה ייחקרו עד תום".
 
הוא התייחס למכתב החריף ליועץ המשפטי לממשלה, שפורסם לראשונה במעריב - אתה עומד מאחורי הטענה שלך גם אחרי הכחשת נתניהו וגם מה שעמית סגל כתב "הנושא הזה צריך להיחקר לטעמי מטעם העובדה שזה יכול להשפיע לא עליי, אלא על איך הוא זורם החוצה". אתה מחרים את גלצ בגלל ברדוגו ואת ערוץ 20. אתם רוצים לחקור את המדליף שמסר את העניין של עמית סגל. התביעה נגד ישראל היום. זאת המדיניות שמחכה לנו?
גנץ: "אין לנו בעיה עם גורמי התקשורת, אני מכבד אותה".
לפיד: "גם לערוץ 20 נתראיין".
אשכנזי: "מתי היה ריאיון עם ראש הממשלה?".
לפיד: "בערוץ 20 היה (צחוקים בקהל)". 

תעצרו את האסדה הנוכחית, או שתאפשרו להוציא משם את הגז. 
לפיד: "אחרי הבחירות נבחן איך נייצר יותר משאבים פיננסיים, חלק יצטרכו שינוי, יש המון כסף בתוך החריצים של המערכת, וצריך רק לקחת אותו למקום הנכון. אנחנו נבחן מה אנחנו עושים עם האסדה, זה תהליך ארוך מצד אחד, מצד שני יש עניינים שהם ביטחוניים ולכן בהמשך לפנייה שהגיעה אלינו, נבחן את העניין".
יעלון: צריך לבדוק את תהליך קבלת ההחלטות שנקבע מלכתחילה, 10 ק"מ מהחוף, מי שנשא את שם הביטחון לעניין הזה. מאחר והייתי שר ביטחון ואף אחד לא שאל את משרד הביטחון, צריך לבדוק מי נתן את חוות הדעת הביטחונית בלי לשאול אותנו".
גנץ: "אני חושב שצריך לחקור את ההדלפה בשם העניין האתי. אני מבין שיש הדלפות, אני לא נלחם בתקשורת שצריכה להשיג מידע. ענייניי האישיים יישארו כאלה".
 
איך זה משפיע על חופש התנועה של צה"ל?
גנץ: "אני לא רוצה להיכנס לשיקולים הביטחוניים שבגללה מערכת הביטחון קיבלה את ההחלטה. יש מקום לשקול, ואז להחליט. כל מה שאמרתי עכשיו לא קרה. וזה לא תקין".
 
הייתם 38 מנדטים וירדתם. יהיה לכם מקום לאיחוד הימין החדש.
גנץ: "הקמנו את האיחוד הזה כדי לאפשר אופציה מפלגתית שתתפוס את השלטון. זה מה שקרה בחודש האחרון. מטבע הדברים הנתונים יעלו ויירדו. זאת מערכת בחירות. יש כאן מפלגת כחול לבן שיודעת להכיל שלוש מפלגות. כל אזרח ישראלי שרוצה שינוי ורוצה, יכול לחבור לכאן. רק המפלגה הזאת יכולה להגיע לשלטון והיא תעשה זאת".

מהליכוד נמסר בתגובה: "ראש הממשלה נתניהו לא קיבל שקל אחד מעסקת הצוללות. רק לפני שנה גנץ עצמו אמר שהוא משוכנע שלא הייתה שום שחיתות ברכש הצוללות. לפיד וגנץ בפאניקה מהמחדל של גנץ, אז הם מקדמים עלילת דם שנועדה להסיט את תשומת הלב מהמבוכה הגדולה בכך שגנץ לא הצליח לשמור אפילו על הטלפון שלו. הציבור לא קונה את הקשקוש שלהם. אם צריך לחקור משהו זה את השיחות הסודיות של לפיד עם נוני מוזס, את התנהלותו של אשכנזי בפרשת הרפז ואת המיליונים שגנץ קיבל מהמשטרה ללא מכרז".