בני גנץ יו"ר מפלגת כחול לבן ויאיר לפיד שר האוצר לשעבר הכריזו לפני שעה קלה על המצע כלכלי חברתי של המפלגה שנסמך על עבודות של כ-100 מומחי כלכלה. בראש התכנית היא הזרמה מיליארדי שקלים לפתרון בעיות הבריאות החינוך והתחבורה. באירוע לא נכח מזכ"ל ההסתדרות לשעבר אבי ניסנקורן שאמור להיות אחד המובילים של הצוות הכלכלי בכחול לבן.
 
 בתשובה לשאלה מהיכן יגיעו מקורות המימון לתכנית הסבירו השנים כי הם יגיעו מכספים קואליציוניים בהיקף של כ-10 מיליארד שקל, ממקורות ההכנסה של מתווה הגז וכתוצאה מצמיחה במשק שכל 1% ממנה יוסיף הכנסות של כ-12 מיליארד שקל. לפיד וגנץ שללו את הצורך בהעלאת מיסים והדגישו שלא רק שהם לא יעלו אלא בכוונתם להוריד אותם. בתשובה לשאלת מעריב הבהיר לפיד שהוא תומך במתווה הגז והוא בעד פיתוח מאגר לוויתן.

עם זאת הוא הדגיש שיש צורך בבדיקה גם משיקולים ביטחוניים האם ניתן להעביר את הקידוח הנמצא כיום מול החוף והאם לא נפלו כשלים במיקום אסדת הקידוח.

בתשובה לשאלה נוספת של מעריב הדגיש לפיד כי תכנית מע"מ אפס הייתה נקודתית ונכונה לזמנה אבל כעת אין כוונה להחזיר אותה. בהתייחסו לתכנית בשוק הדיור הוא הוסיף שבכוונת כחול לבן לעמוד בהתחייבויות שניתנו לזוגות הצעירים שזכו בתכנית מחיר למשתכן. עם זאת בכוונת כחול להבין להאיץ את קצב הבנייה של דיור להשכרה ושל דירות חדשות כדי למצוא פתרונות דיור לזוגות צעירים.
 
"יוקר המחייה בישראל הוא מכת מדינה, יקר פה", אמר לפיד בפתח דבריו, "והעובדה שהמערכות הממשלתיות לא עובדות גורם להכל להיות הרבה יותר יקר. מערכת הבריאות קורסת - ברמב"ם מעלים מיטות מהמרתף כאילו מדובר במלחמה. אין מלחמה. יש תפוסה של 240% בגלל תשתיות לקויות אין מספיק רופאים ואחיות זמן ההמתנה הממוצע הוא 3 וחצי שעות. זו פגיעה בכיס של האזרח".
 
על מערכות התחבורה בישראל אמר לפיד: "המשק מאבד 50 מיליארד שקל בשנה בגלל הפקקים, זה נכון בכל מקום  שהמערכות הממשלתיות לא עובדות. אתמול שמעתי את נתניהו אומר שהמצב הכלכלי מצוין. למי? מי האנשים שהוא פוגש שיוקר המחייה לא משפיע עליהם? כל האזרחים הולכים לסופר ולא מבינים למה המשכורת נעלמת".
 
עוד הוסיף: "החינוך יקר, לקנות דירה זה אתגר בלתי אפשרי. את כל זה צריך לתקן ומהר, הממשלה בראשות נתניהו לא רואה את האזרחים ממטר. הוא עסוק רק בעצמו, סדר עדיפויות שלנו הם אזרחי ישראל, נוביל לשינוי ונעבוד קשה בשבילם ובשביל הילדים שלהם ובשביל החיים במדינת ישראל".
 
גנץ אמר בדבריו: "מבחינתי ומבחינתנו, חייהם ורווחתם וטובתם של אזרחי ישראל כולם הם קודמים לאינטרסים האישיים שלנו. אנחנו קמים בבוקר ונקום בבוקר ונחשוב מה אנחנו יכולים לעשות לטובתם, לא במובן הפופוליסטי, ותהליכים ברי קיימא שהם חשובים. אני לא מחויב לאף אחד, אף אחד לא עומד מאחורינו באופן שאני צריך לעשות עבורו משהו, למעט האזרחים עצמם. אם ציפיתם להכרזות גדולות, אז לא. תקבלו דרכים שונות לעשות את הדברים, נעשה שינויים גדולים, לא הכרזות גדולות. אנחנו נקדם את זה עבור כל האזרחים. נתוני המאקרו, המבחן העליון שלהם הוא מבחן האזרח. לא רק מבחן המדינה. צריך לשאול מי תורם ומי נהנה מהישגי המאקרו. אנחנו צריכים לגעת בחיים עצמם".

צילום: אבשלום ששוני
 
"אם אנחנו מסתכלים, יש פה עולם שלם של אתגרים שצריכים להתמודד איתם בתחום יוקר המחייה, הפריפריה, הבריאות, ועוד. ואם נסתכל קדימה יש עולם שלם של תוכניות שאנחנו נכנסנו אליהם, שעוסקים ביוקר המחייה, חינוך. כמובן שיש גם ביטחון ואחרים".
 
על מערכת הבריאות אמר גנץ: "מערכת שבגדול נמצאת בקריסה וקשיים רבים מאוד. נתקצב אותה ב-12.5 מיליארד שקלים שתיקרא העיקר הבריאות. התמצית היא לקצר את התהליכים בחדרי המיון והבדיקות. נגדיל את מספר המיטות, את התקנים בבתי החולים, נאפשר בתי חולים קדמיים, נתגמל רופאים שיעבדו רק במגזר הציבורי, הקמת בתי חולים בצפון ובדרום. גם כאן אנחנו רוצים לצאת בדרך עם תהליכים מהירים, לא נחכה שהתשתית תיגמר, אלא נעשה תהליכים מקבילים, ונביא תשתית מקבילה שייקח לה יותר זמן להתפתח".
 
על תחום החינוך: "אם נבדוק ונגלה למה התמיכה בתהליכי הצמיחה במדינת ישראל מתפלגת, יש 9-10 אחוז שעובדים בהייטק, נזהה מהר את הקשר בין ההשכלה ומערכת החינוך, לצמיחה ולפריון של ישראל".

"אנחנו נדאג לכל אחד, ונשנה את המציאות הזאת. מההתחלה - מהרגע שהוא נולד ועד שהוא מגיע למערכת החינוך. היום יש לו 3 שנות נפקדות ממערכת החינוך. עד גיל 3-4 הוא בעיה של ההורים ולא אתגר של המדינה. צריך להעביר את האחריות למשרד החינוך ולא לעשות בייביסיטר שלוש שנים, אלא ללמד אותו ולעשות מעונות חינם. ההורים יכולים לחסוך 30 אלף שקלים, הם ייצאו לעבודה, יוסיפו לתרומה, הם יירדו מעול הוריהם, על אף שזה סדר גודל של תקציב של מיליארד שקלים בשנה, אנחנו הולכים לשים את ילדי ישראל במקום אחר. אנחנו רוצים עוד ילדים".

על תחום התחבורה: "התחום השליש הוא תחום התחבורה. המדינה פקוקה. המדינה תקועה. אני לא רוצה לחזור, קראתם את הדוחות - העשור האבוד של מבקר המדינה. זה נכון לגוש דן ולערים הנמצאות במקומות האחרים. אנחנו צריכים קבינט תחבורה שירכז בצורה משולבת את כל הגורמים, ויציב סט של פתרונות. יש תהליכים שלוקחים זמן, לבנות כביש ורכבת, צריך להתחיל אותו, לפתח אותו, ולייעל את השימוש בתחבורה כמו שהיא קיימת. גם שעות נכונות, גם תחבורה שיתופית, ולהקל את העומס בפקקים. נוריד סדר גודל של 10 אחוז מהתנועה, נקבל משאב חזק מאוד בחזרה".
 
"אנחנו מתמקדים בשלושה נושאים בלבד. צוות המומחים שעובד, אנחנו מתכוונים ברצינות ולזהות מקורות לעניין הזה, ואנחנו יודעים לומר שאנחנו מזהים 10 מיליארד ש"ח של כספים קואליציוניים שנמצאים שם, את רווחי הגז, הרווחים צריכים להיות מוקדשים לדברים שאנחנו רוצים לקדם. לא להתפזר בצורה בלתי נשלטת. וכמובן - המלחמה בשחיתות, הרבה מאוד כספים, ברמה של מיליארדים. צריך להגדיל את העוגה והפריון, לקבל יותר ויותר משאבים. כל אחוז צמיחה שנוסיף ויהיה ריאלי ולא רק נומינלי, נקבל 12-13 מיליארד ש"ח בשנה שנוכל להשתמש בו".

גנץ השיב מדוע יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לא משתתף במסיבת העיתונאים והביקורת על כך מהליכוד וכולנו."זה מזכיר את הנאום הראשון שנשאתי. כמו שיצאתי כבר צעקו שמאל שמאל שמאל", אמר גנץ, "נינסנקורן הוא איש עם מודעות כלכלית וחברתית גבוהה. כל מי שמקבל משכורת מינימום יודע את זה. הוא מחויב יחד אתנו לשינוים כלכליים שצריך לעשות במדינת ישראל. הוא לא מגן על שום ועד גדול או משהו כזה. הוא איש ישר והגון שמבין עניין בכלכלה במשק ובמשפט וגם ביחסי עבודה שהיא לא מילת גנאי כמו ששלום לא מילת גנאי. כשאנו ר צים לעשות שינויים במשק טוב שיש מישהו שיכול לסייע לנו לעשות הידברות עם האנשים ולא על הראש של האנשים. אתם תראו שהשותפות שלו היא עם תועלת". 

ממפלגת כולנו נמסר בעקבות מסיבת העיתונאים של גנץ ולפיד: "עוד הצגה של מפלגת לבן לבן. הם דואגים להסתיר מעיני הציבור את ניסנקורן בהצגת המצע הכלכלי. הם מנסים להסתיר את כשלונותיו הרבים של שר האוצר לשעבר יאיר לפיד. הציבור לא ישכח איך פעל לקיצוץ קצבאות הילדים, שהעלה מיסים בלמעלה מ-5 מיליארד שקלים ולא פעל לרגע להעלאת תקציב הבריאות שמימלא היה קטן. את הכשלונות שלו, שר האוצר כחלון תיקן. הכלכלה הישראלית בתקופת השר כחלון היא החזקה ביותר מאז קום המדינה.  יש ירידה במדדי האי שוויון, למעלה מ-25 אלף ילדים יצאו מקו העוני, משפחות צעירות נהנות מתוספת של אלפי שקלים לשכר נטו, 65000 זוגות זכו בדירה במחיר למשתכן וניתנו תוספות חסרות תקדים למשרדים חברתיים ולסל התרופות,לחיילות ולחיילים, למורים ורופאים צעירים. לפיד היה ונשאר הפרזנטור של המאיון העליון".

כזכור, בשבוע האחרון קיים גנץ מספר הופעות בציבור וראיונות תקשורתיים שזכו לחשיפה גבוהה, בהם התייחס בין השאר לפרשת הצוללות, ולמעורבותו לכאורה של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרשה, לפרשת הפריצה למכשירו הסלולרי על ידי המודיעין האיראני ועוד. בנוסף לכך, בראיונות שהעניק לערוצי הטלוויזיה הודיע גנץ כי הוא יהיה מוכן לקיים עימות עם נתניהו.