בכירי מפלגת כחול לבן תקפו הבוקר (שני) בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות ירי הרקטה שפגעה בבית במושב משמרת וגרמה לפציעתם של שבעה אנשים. אחרי שבני גנץ ויאיר לפיד האשימו את ראש הממשלה באובדן ההרתעה, התראיין הבוקר ח"כ עפר שלח אצל ענת דוידוב וינון מגל ב-103FM ואמר כי "עושים עכשיו את אותם שני דברים שהיו צריכים להיעשות לפני ארבע וחצי שנים. יש ליצור תגובה צבאית משמעותית שתחזיר את ההרתעה. סל התגובות של צה"ל כולל מנעד שלם של תגובות משמעותיות שיחזרו להחזיר את ההרתעה שאין כוללות בהכרח את כיבוש הרצועה או הכנסה של חייל אחד לרצועה".



תגובה משמעותית לא מחייבת כניסה לרצועה?
"יש תגובות הרבה יותר משמעותיות. ראש הממשלה טורח לצייר מצב בו או שלא עושים כלום או שנגיע בסוף לכיבוש הרצועה. על פי הדרג הצבאי המקצועי הדבר שצריך לבוא אחרי חידוש ההרתעה הוא מהלך יחד עם גורמים אזוריים אחרים שיציג בפני אוכלוסיית עזה אפשרות לשינוי המצב מיסודו. החיים שלהם עכשיו מקלים על ארגוני הטרור".



ישראל מציעה לחמאס הרבה דברים טובים ורק מבקשים שיפסיקו לירות.
"ישראל לא מציעה לחמאס דבר, היא נכנעת לחמאס בפועל ומעבירה להם כספים באופן שמבזה אותנו וגם לא משנה את המצב. במשך יותר משלוש שנים מבקשים חברי הקבינט, ביניהם השר כ"ץ, שטייניץ, גלנט ועוד לערוך דיון על אלטרנטיבות בעזה. נתניהו פשוט מסרב כדי לשמר את הנרטיב".



יו"ר ועדת החוץ והביטחון מבהיר שלא נהסס לצאת למבצע בעזה גם במחיר דחיית הבחירות. זה דבר שמדברים עליו?
"שמעתי אותו בזמן אמת ואני באמת חושב שהבחירות לא צריכות להיות פקטור בנוגע למבצע צבאי. מבצע צבאי צריך להיעשות כשנכון לעשות אותו. אני מניח שדברים יקרו הרבה יותר מוקדם".



אתה מבין שתגובה קשה לא תיענה בפרפרים אלא בהמון רקטות.
"לפי מיטב הערכה של גורמי המודיעין יש בסל התגובות דברים משמעותיים שיחזירו את ההרתעה ולא יובילו להסלמה. אנחנו לא במצב פסיכי בו נורה כדור אחד וכבר אנחנו במדרון חלקלק".



אם תהיה תגובה ישראלית חריפה אתם תגבו את הממשלה?
"נגבה את הממשלה בצעדים שיחזירו את ההרתעה ויפעלו לשינוי המצב בעיקרו. אנחנו אומרים את זה כבר ארבע שנים".



אתה קורא לממשלה להגיב ביד קשה.
"בוודאי. אנחנו במציאות בה 500 רקטות נורות אלינו בשבוע אחד. תושבי העוטף סובלים לילה-לילה ועכשיו גם יורים על המרכז בעוד שנתניהו לא פותר את הבעיה. דחיית הבחירות אינה פקטור בעיני".





בוא נדבר על ההקלטות של גנץ בהן הוא חושב שביבי רוצה לחסל אותו פיזית.
"אני לא אתייחס להקלטות ואני לא חושב שגנץ חושש לעורו. לדברים יש קונטקסט ואני לא מתייחס להדלפות מחדר סגור".



מה דעתך על ההתקפה של בנט על גנץ יעלון? שבגלל הוראות הפתיחה באש בצוק איתן נחטף הדר גולדין?
"נפתלי בנט הוא האיש הכי חסר אחריות בקבינט בתולדות מדינת ישראל. הוא מתמחה בזה. החלטות שהוא היה שותף להן הוא מוציא החוצה ותוקף אותן תוך כדי שהוא ממציא סיפורים שהוא אמר דברים אחרים בחדר. כך נדמה לו שהוא מציב את עצמו בפוזיציה אחרת. נפתלי בנט שותף למדיניות בעזה כבר שש שנים. המדיניות הזאת הביאה אותנו לאן שהיא הביאה. נפתלי בנט הוא המומחה מספר אחד להיות מצד אחד אחראי עליה ומצד שני ללעוג לה".



הוראות הפתיחה באש לא הובילו לחטיפת הדר גולדין?
"זה שקר וכזב. זה לא שייך להוראות הפתיחה באש. אני מכיר את הסיפורים משם. בנט ושקד מתמחים באמירות נגד בתי המשפט, ראשי הצבא והדרג המדיני כובלים את רגליהם של חיילי צה"ל וכך מונעים מהם לנצח במלחמה. זו הסתת האחריות מכך שמפעיל הכוח במדינת ישראל הוא ראש הממשלה והקבינט, כולל נפתלי בנט".



בני גנץ דיבר על כך שהוא מסכן את חיילי גולני כדי לוודא שוב ושוב שאין אזרחים שנפגעים. זו לא משפטיזציה שגורמת לנו לאובדן חיי אדם?
"מוסר הוא כוח. אם נהיה כאויבנו נפסיד להם במלחמה. המשוואה בה המוסר נובע מרוחב לב היא מופרכת ונוגדת את המסורת של צה"ל ושל היחידות שאנחנו שירתנו בהם. הדבר הזה הוא מופרך. מלחמה בקרב אנשים היא מלחמה מסובכת וכוללת גם הפעולה המדודה שלנו. את הדברים האלה נפתלי בנט אמור להכיר".