השר לשעבר אלי ישי איים לפוצץ ראיון ב-103FM הבוקר (חמישי) לאחר שנשאל על חשד לחובות שהשאיר אחריו במהלכים הפוליטיים האחרונים ושטרם נפרעו. מנחת "התוכנית החברתית", סיון כהן, שאלה את יו"ר יחד על עדויות עובדים לשעבר במערכת הבחירות הקודמת, שלא קיבלו שקל על עמלם. השר לשעבר, שהודיע השבוע כי לא ירוץ בבחירות, השיב: "תעברי לשאלה הבאה או שנסיים את הריאיון". חבר ש"ס לשעבר התייחס גם למתיחות בינו לבין יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי.

"אני מכיר את זה בהרבה מפלגות. היו מפלגות כמו קדימה שהייתה חייבת עשרות מיליוני שקלים", אמר בתחילה ישי.
אני שואלת עליך. אנשים עבדו עבורך ולא קיבלו את הכסף.
"את יכולה להמשיך לשאול את השאלה בפעם השלישית והרביעית ואני אתן את התשובה שאני חושב. בקדימה אחרי הבחירות נסגרה המפלגה והתעלמו מכולם. אני הלכתי וגייסתי כספים במשך ארבע שנים".

יש אנשים שאתם עדיין חייבים להם כספים.
"רוב הכסף הוסדר. מי שאני חייב לו כסף יכול להגיש בקשה ולהביא הוכחות שהוא עבד".


אם אתה חייב כסף לפעילים עוד ממערכת הבחירות הקודמת, איך בכלל התמודדת במערכת הבחירות הזאת? יש סיפורים על אנשים קשי־יום שנותרו ללא הכסף.
"מבחינתי שילמנו את רוב הכסף. אם מישהו יודע שחייבים לו כסף שיפנה למערכת ויוכיח זאת. אם את רוצה להיות הפקידה שמטפלת בבעיות האלה במשרד שלי - את מוזמנת".
אעשה זאת בהתנדבות. אם אביא אנשים ואוכיח שאתה חייב להם כסף אתה תשלם להם? יש לך מאיפה לשלם?
"נעשה הכול כדי להמשיך לגייס כסף".

זאת אומרת שאתה צריך לגייס כסף, אין לך את הכסף בקופה.
"אני לא מבין אותך".
מה יש להבין? אני לא חייבת כסף לאיש. אתה כן.
"אמרנו לכל האנשים שאם לא נעבור את אחוז החסימה לא נתחייב לכסף. יחד עם זאת ננסה (לעשות) הכול כדי להחזיר את הכסף. הייתי מצפה לשמוע ממך הערכה בזמן שמפלגות אחרות לא שילמו שקל. אני קמתי וגייסתי כסף. במקום להעריך את הדברים האלה את תוקפת אותי פעם אחר פעם בצורה לא סבירה. בואי תעברי לשאלה הבאה או שנסיים את הריאיון".
למה לא סבירה? אתה איש שיודע לענות על שאלות קשות. אין מה להילחץ כי מדובר בעובדות. מי התורמים שלך? מי תורם לך?
"אני באמת לא מבין אותך. תיכנסי למאגר של מבקר המדינה ותקבלי את הרשימה של התורמים".
אתה לא יכול להגיד לי? אנחנו בעד שקיפות. לא אמרתי שאתה גנב או נוכל. רק שאלתי אותך שאלה. תן לי חמישה תורמים מרכזיים. 
"כל התורמים הם תורמים על פי חוק ומופיעים בדו"ח מבקר המדינה. את רשאית להיכנס ולקבל את הרשימה. חלק מהתורמים הם אנשים פשוטים ואני לא זוכר את שמותיהם אך מודה להם מאוד. להם ולפעילים שוויתרו על החוב ולאלו שרוצים את כספם".
"דרעי מסרב ללחוץ לי יד"

בראיון הסביר ישי את הסיבות לפרישה מהמירוץ הפוליטי במפלגת יחד: "זה לא סוד שיש סכנה לגוש הימין, למסורת ישראל ולתורת ישראל. אנחנו על גבול אחוז החסימה ויש לי מעל 100 אלף מצביעים - אך ברור שלא יכולתי לקחת את הסיכון".
יכול להיות שהבעיה שלך הייתה בקמפיין של 'אבא ואבא'? 
"זה לא היה קמפיין למרות שנהנים לחזור על כך בתקשורת. אני לא מתנצל על כך שאני בעד אבא ואמא ולא אבא ואבא, כמי שרוצה לשמור על המסורת היהודית. מישהו מאיתנו העלה את זה בקמפיין וזה נפסל. עשו מזה כותרת - אך אני לא חושב שנכון לשנות את הסדרים של בית הספר ושלא תהיה אמא של שבת ואבא של שבת. לא צריך להשתגע. ההחלטה שלנו לתמוך ביהדות התורה היא האופציה היחידה שנותרה לנו על מנת לשמור גם על עולם התורה וגם על ארץ ישראל וגוש הימין".
החבירה הטבעית אמורה להיות לש"ס בראשות אריה דרעי ולא ליהדות התורה.
"ניסינו מאמץ גדול להיות יחד עם אריה דרעי למרות חילוקי הדעות. נעשו מאמצים אדירים אך דרעי סירב בכל תוקף. אני מצר על כך שיש כאן דפוס של שנאה ורדיפה אובססיבית ואני ממש מרחם עליו. האופציה היחידה שנותרה היא יהדות התורה על מנת לשמור על עולם התורה וגוש הימין ואני שמח שעשינו את זה".


אריה דרעי. צילום: אבשלום ששוני
אריה דרעי. צילום: אבשלום ששוני

 
אריה דרעי ממשיך לרדוף אותך בצורה אובססיבית ולא עניינית למרות שאתה יכול להועיל לו במערכת הבחירות?
"זה עצוב אבל זה נכון".
דרעי אמר שהוא מוכן שכולם יעזרו לו חוץ מאלי ישי?
"התשובה היא כן".
ניסית להתקשר אליו באופן אישי?
"בכל ריאיון אמרתי שאנחנו צריכים לרוץ יחד ולחזק את כוח הימין אך לאורך כל הדרך קיבלנו לא. זה עצוב".
למה הוא כל כך שונא אותך? אתה פוליטיקאי משופשף. אפילו נתניהו וגדעון סער לחצו ידיים. איך דווקא אתה ואריה דרעי לא מצליחים להגיע לעמק השווה?
"יש שאלות שאני לא יודע לענות עליהם. אפילו ביבי לחץ יד לערפאת, אבל דרעי לא מוכן ללחוץ את שלי. תשאלי אותו למה. אני גם מחזק את השאלה שלך ותוהה למה זה לא יכול להיות. זה עצוב אך זה המצב. בכל מפלגה אחרת זה כבר היה נגמר. זה הזוי ולא הגיוני".
תנסה להתמודד שוב על ראשות ש"ס נגדו?
"נרוץ בכל הכוח לקראת הבחירות הבאות. בעתיד בעזרת השם תראו אותנו חזקים בכנסת".