יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, פנה במכתב לנציגי כל הרשימות המתמודדות בבחירות הקרובות בקריאה "לשמור על שיח מכבד בתקופה זו, ולהימנע משימוש פומבי בביטויים פוגעניים כלפי קבוצות שונות בחברה הישראלית בכלל וביחס לאוכלוסיית האנשים עם מוגבלות בפרט".



השופט שלח את המכתב בעקבות פנייה שהגיעה אליו מאברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, במשרד המשפטים, אשר קבל על שימוש בביטויים כגון "אוטיסט" או "חולה נפש" ככינויי גנאי.



"בימים האחרונים אנו רואים מגמה מדאיגה במערכתה בחירות ובשיח התקשורתי אשר יש לה השלכות חמורות על השוויון של אנשים עם מוגבלות בישראל. כחלק ממסע הבחירות מפלגות שונות מעלות קמפיינים שליליים נגד המתמודדים מולם ומתנגחים בהם ברמה האישית באמצעות שימוש במונחים ותיוגים מתחום המוגבלות", כתב הנציב.



הוא ציין כי בין היתר הופץ סרטון המציג את אחד המועמדים כאדם מגמגם מתוך מגמה לייצגו גם כמתמודד עם מחלת נפש, תוך שהוא מכוון, בלי לציין במי מדובר, לסרטון שהופץ בליכוד בעקבות ראיון לא מוצלח של יו"ר כחול לבן בני גנץ ליונית לוי.



הנציב מציין במכתבו גם מסרונים שנשלחו, בהם נאמר כי אותו מועמד לוקח תרופות פסיכיאטריות וכן מתייחס לשידור בליכוד טי.וי שבו לעגו לנכותו של הפרשן והעיתונאי אמנון אברמוביץ.



"אנשים עם מוגבלות מהווים חלק בלי נפרד מהחברה הישראלית. מדובר ב-20% מהציבור אשר זכאים על פי החקיקה בישראל ועל פי אמנת האו"ם בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות לשוויון ולהשתלבות בכל תחומי החיים. מדינת ישראל מחויבת לפעול לשוויונם, להסרת החסמים העומדים בפניהם ולמיגור העמדות השליליות. וודאי שאסור להשתמש במוגבלות ככינוי גנאי"



הוא ביקש מהשופט מלצר לפעול בנחישות כדי למגר תופעות אלה ולפנות לראשי המפלגות באמירה ברורה כי השימוש בכינויי הגנאי הללו ייפסק לאלתר.


כאמור, בעקבות מכתבו, פנה יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לנציגי כל המפלגות המתמודדות בבחירות ודרש להפסיק להשתמש בשפה מתייגת ומדירה במערכת הבחירות לכנסת.