פרשת הצוללות ממשיכה להסתעף: מסמכים שפורסמו הערב (שישי) בחדשות 13 מציגים כי בניגוד לטענות, אנשי משרד הביטחון היו בקיאים בפרטי מכירת הצוללות למצרים. הביקורת התגברה, כזכור, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הודה במהלך ראיון בפני קרן מרציאנו שהוא אישר את מכירת הצוללות לגרמניה - ללא ידיעת שר הביטחון והרמטכ"ל דאז, בני גנץ.



מהמסמכים שפורסמו הערב עולה כי באוגוסט 2012 כתב מי שהיה ראש המטה המדיני במשרד הביטחון, עמוס גלעד, מכתב לפיו "על הפרק חוזה חתום בין גרמניה למצרים להספקת שתי צוללות לצבא המצרי". במכתב, גלעד קרא לכל גופי הביטחון לקיים הערכות - וכיתב את שר הביטחון אהוד ברק, מנכ"ל משרד הביטחון אודי שני, הרמטכ"ל בני גנץ, ראש המוסד תמיר פרדו וראש אגף המודיעין, זוהר פלטי. 



חודש לאחר מכן, בספטמבר 2012, כתב גלעד לאותה תפוצת אנשים: "גרמניה חתמה על חוזה לבניית שתי צוללות מדגם 209 עבור הצי המצרי, הצוללות בהליך בנייה ואין בכוונת גרמניה לחזור בה מביצוע החוצה... אם מצרים תהפוך עוינת לישראל יש סיכוי שהאישור לא יינתן".



על פי הפרסום, שר הביטחון אהוד ברק ומנכ"ל משרדו אודי שני פעלו אצל הגרמנים על מנת לשכנע אותם שלא למכור את הצוללות. גורם ביטחוני אמר כי "הדיאלוג עם הגרמנים טוב וחם, אבל ברור לנו שלא אנחנו הקובעים".



עמוס גלעד. צילום: ששון תירם



בדיון שנערך בלשכת שר הביטחון משה (בוגי) יעלון במרץ 2014, נאמר כי "ישראל העבירה בשם כל הגורמים בקשה רשמית לגרמניה להימנע ממכירת הצוללות למצרים. במקביל, אם הגרמנים יאשרו זאת, צריך לבקש שהם יפצו את ישראל באופן כלשהו. כל פניה לממשלת גרמניה תתואם על ידי כל הגורמים".


יעקב הדס, שגריר ישראל בגרמניה, נובמבר 2014: "סוגיית מכירת הצוללות למצרים עלתה בפגישה של ראש הממשלה נתניהו עם שר החוץ הגרמני שטיינמאייר, ראש הממשלה הביע התנגדות נחרצת למכירת הצוללות למצרים". את הדברים שכתב ביקש הדס להראות לעמוס גלעד ומנכ"ל משרד הביטחון.

עמוס גלעד כתב במאי 2015: "מציין לטובה ובשביעות רצון את המפגש עם שרת ההגנה של גרמניה, שעסק בנושא מכירת הצוללות למצרים, ובמקביל מתקדמים בתהליך על הפיצוי שתקבל ישראל מהגרמנים על מכירת הצוללות למצרים". למכתב כותבו שר הביטחון, מנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם, הרמטכ"ל גדי איזנקוט ומפקד חיל הים אליהו שרביט. 

עוד עולה מהמסמכים, כי במרץ 2011 קיים שר הביטחון משה (בוגי) יעלון דיון בלשכתו, כשבפתח דבריו ציין שישראל העבירה בשם כל הגורמים בקשה רשמית לגרמניה "להימנע ממכירת הצוללות למצרים. במקביל אם הגרמנים יאשרו זאת צריך לבקש שהם יפצו את ישראל באופן כלשהו. כל פניה לממשלה גרמניה תתואם אצל כל הגורמים".

גורם ביטחוני שבקיא בנושא טוען  כי "הסוד" עליו מדבר נתניהו טמון בפיצוי לישראל - פיצוי לא כספי.

מ״כחול לבן״ נמסר בתגובה: "נתניהו ממשיך לשקר במצח נחושה. העובדות:
 
1. המסמכים שהוצגו בכתבה מתייחסים לעיסקה קודמת(!) בה ישראל נתנה הסכמתה למכירת שתי צוללות מדגם נחות מאלה שבידי ישראל למצרים. עיסקה שהתנהלה בשקיפות, בבקרה, בתהליך סדור ובהסכמה בין כלל הדרגים הצבאיים והמדיניים ויצאה לפועל. אין קשר בין עיסקה זו, לבין האישור שנתן נתניהו לגרמנים מאחורי גבה של מערכת הבטחון למכור צוללות מתקדמות למצרים תוך שהוא מסכן את היתרון האיכותי של חיל הים בזירה הימית, ומסתיר זאת ממפקד חיל הים, מהרמטכ״ל, משר הביטחון ומראש המוסד. (עובדה בה הודה נתניהו בשידור חי בראיון שנתן לערוץ 12).
 
2. המסמכים שהוצגו בכתבה מחדדים את  העובדה שנתניהו הכיר את התהליך הנדרש לקבלת החלטה מסוג זה ובחר במודע ובחוסר אחריות לעקוף אותו דווקא מפני שהכיר היטב את התנגדות מערכת הביטחון למתן אישור שכזה. התרוץ המגוחך שנתן נתניהו להחלטתו להסתיר מהרמטכ״ל, שר הבטחון והקבינט החלטתו זו בגלל איזה ״סוד״ - התברר כבר כשקר נוסף. אין שום סוד בטחוני לאומי שהרמטכ״ל, שר הביטחון, ראש המוסד לא שותפים לו. מי שהיו חשופים לו הם בני הדודים של נתניהו שהרוויחו מיליונים בעסקה.

3. מדובר בפרשת השחיתות הבטחונית החמורה ביותר מאז קום המדינה, פרשה שחקירתה לא מוצתה. עמדת הפרקליטות היא שיש לפתוח מחדש את החקירה  כדי לחשוף את עומק השחיתות היקפיה ומחולליה - ונתניהו בראשם. נתניהו מסתבך בשקריו ומנסה לבלבל את אזרחי ישראל עם עיוותים, הטעיות וחצאי אמיתות הגרועות משקרים".