פרשת הצוללות הסבוכה ממשיכה לייצר כותרות, לאור החשיפות החדשות המדברות על כך שראש הממשלה, בנימין נתניהו, אכן עדכן את הגורמים הרלוונטיים במערכת הביטחון לגבי עסקת הצוללות הנוספת. ראש המל"ל לשעבר, יעקב עמידרור התארח בתוכניתה של אילה חסון ב-103FM והודה: "נתניהו לא שיתף את הגורמים הרלוונטיים במערכת הביטחון, וזו טעות בעיניי, אני מרגיש נוח עם ההחלטה לא להתנגד למכירה למצרים", מכחול לבן הגיבו לחשיפה הזו של אילה חסון: "נתניהו ממשיך לשקר".
על פי הפרסום שלנו נתניהו התנגד לעסקת הצוללות החדשות בשנת 2014.
"הגיוני. לא מדובר באותן הצוללות מ-2010. השאלה האם מדינת ישראל מתנגדת לאספקת הצוללות היא ברמתו של ראש הממשלה. שאלת הפיצוי מובלת על ידי משרד הביטחון. משרד ראש הממשלה במעקב אך ללא ירידה לפרטים".
 

יש את היכולת להציב עליהן נשק גרעיני?
"לא. למצרים אין את היכולת הזאת מהצוללות. לא נראה שהן יכולות לשמש לנשק גרעיני אך כנראה שהצוללות החדשות טובות יותר ולכן זה מהווה איום. מדינת ישראל, אם הייתה יכולה למנוע ממצרים את הצוללת היא הייתה עושה זאת. גם אם היינו אומרים לגרמנים 'לא' והם היו מקבלים את דעתנו, המצרים היו הולכים וקונים את הצוללות במקום אחר. בדיעבד נכון לומר שזה יהיה דרך גרמניה. זו מערכת מוכרת לנו ויש לנו השפעה פוליטית במדינה. עדיף שאם המצרים כבר קונים – שזה יקרה דרך גרמניה. אני מרגיש נוח עם ההחלטה לא להתנגד למכירה למצרים".
 
למה נתניהו לא שיתף את מערכת הביטחונית בנושא?
"זו טעות בעיניי. המידע גם ככה נמצא אצלה. ההסבר הראשון הוא שהיה בלגן במערכת וההסבר השני שהייתה קונספירציה. נוח לי עם ההסבר הראשון".

לא שאלת את נתניהו בנושא?
"מה שעולה ביני לבין ראש הממשלה מעולם לא דובר בפומבי. מעולם לא שאלתי אותו 'למה לא אמרת למשרד הביטחון'".

זה אישיו מדאיג ברמה לאומית?
"לא. ברמה הבלגניסטית בלבד. זה לא משהו שבגללו צריך לכנס קבינט. על פי כל הנהלים כינוס הקבינט שמור לראש הממשלה. אנשים שיודעים שהייתה התנגדות של נתניהו לעסקת הצוללות מאשימים את רה"מ במילים קשות וטוענים שאישור העסקה יכול להתפרש כבגידה. חלק מהתיאורים נובעים מהפוזיציה הפוליטית. אני מציע שתשאלי אותם את השאלות הללו. אחד ממפקדי חיל הים לשעבר אמר לי שאם זה היה תלוי במערכת הביטחון לא היו למדינת ישראל צוללות. תמיד ראשי הממשלה כפו על מערכת הביטחון לקנות צוללות בגלל הסתכלות שונה על האיום האסטרטגי. יש וויכוחים מדינת ישראל צריכה חמש או שש צוללות ויש לעשות הכל כדי שיהיה למדינת ישראל צי צוללות רציני ואמין שאפשר לסמוך עליו. השאר חשוב אך פחות".


במפלגת כחול לבן דוחים בתוקף פרסום של העיתונאית אילה חסון, שלפיו משרד הביטחון היה בקיא בפרטי מכירת הצוללות, וטוענים: "נתניהו ממשיך לשקר". בכתבה נטען כי שורת מסמכים שנכתבו על ידי גורמים ביטחוניים והגיעו לידי חדשות 13 מראים כיצד האגף המדיני־ביטחוני במשרד הביטחון היה בקיא בפרטי מכירת הצוללות הגרמניות למצרים – לכל אורך הדרך ובזמן אמת – ואף עדכן בפרטים את כלל ראשי מערכת הביטחון.
 
על פי הפרסום, באוגוסט 2012 כתב ראש המטה המדיני־ביטחוני עמוס גלעד מסמך שבו טען כי עומד על הפרק חוזה חתום בין גרמניה למצרים לאספקת שתי צוללות לצבא המצרי. המכתב הופנה לשר הביטחון דאז אהוד ברק, מנכ"ל משרדו אודי שני, הרמטכ"ל בני גנץ, ראש המוסד תמיר פרדו וראש אגף המודיעין במוסד. עוד נאמר כי חודש לאחר מכן שיגר גלעד לאותה התפוצה מסמך שבו נכתב כי גרמניה חתמה על חוזה לקניית הצוללות, ומציין כי אם מצרים תהפוך עוינת לישראל - יש סיכוי שהאישור לא יינתן.
 
בכתבה נטען עוד כי במרץ 2014 קיים שר הביטחון דאז משה יעלון דיון בלשכתו, ובפתח דבריו ציין שישראל העבירה בשם כל הגורמים בקשה רשמית לגרמניה להימנע ממכירת הצוללות למצרים. במסמך שנשלח בנובמבר 2014 דיווח שגריר ישראל בגרמניה, יעקב הדס, כי סוגיית מכירת הצוללות למצרים עלתה בפגישה של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר החוץ הגרמני. לדבריו, נתניהו הביע התנגדות נחרצת למכירת הצוללות למצרים. השגריר ביקש להראות את המסמך שכתב לעמוס גלעד ולדן הראל, מנכ"ל משרד הביטחון.

נתניהו והצוללת. צילום: קובי גדעון, לע"מ

מטעם ראש הממשלה נמסר בתגובה לפרסום: "השקר נחשף. עלילת הדם של יעלון וגנץ כנגד נתניהו בעניין הצוללות המצריות התנפצה לרסיסים. יעלון עודכן כל הזמן במגעים עם ממשלת גרמניה, על ידי אגף מיוחד במשרד הביטחון שהיה אחראי על המגעים ושהיה מתואם גם עם ראש הממשלה. ברצותם, יעלון וגנץ ספסרו בביטחון מדינת ישראל, בסודותיה, והאשימו את ראש הממשלה בבגידה".
 
בכחול לבן טענו לאחר השידור כי "נתניהו ממשיך לשקר במצח נחושה", וכי המסמכים שהוצגו בכתבה מתייחסים לעסקה קודמת שבה ישראל נתנה הסכמתה למכירת שתי צוללות מדגם נחות מאלה שבידי ישראל למצרים - עסקה שהתנהלה בשקיפות, בבקרה, בתהליך סדור ובהסכמה בין כלל הדרגים הצבאיים והמדיניים ויצאה לפועל".

לדברי כחול לבן, אין קשר בין עסקה זו לבין האישור שנתן נתניהו לגרמנים "מאחורי גבה של מערכת הביטחון, למכור צוללות מתקדמות למצרים, תוך שהוא מסכן את היתרון האיכותי של חיל הים בזירה הימית ומסתיר זאת ממפקד חיל הים, מהרמטכ"ל, משר הביטחון ומראש המוסד. עמדת הפרקליטות היא שיש לפתוח מחדש את החקירה בפרשה זו, כדי לחשוף את עומק השחיתות, היקפיה ומחולליה - ונתניהו בראשם. נתניהו מסתבך בשקריו ומנסה לבלבל את אזרחי ישראל עם עיוותים, הטעיות וחצאי אמיתות הגרועות משקרים".
 
הפרסום של חסון גרר ביקורת גם בתוך ערוץ 13 עצמו, בשעה שרביב דרוקר, הפרשן הבכיר של הערוץ, העמיד את עמיתתו חסון על טעותה וצייץ בטוויטר: "המסמך מ־2012 לא מחדש דבר, כי כאמור מ־2010 כולם יודעים. המסמך ממאי 2015 זה אחרי ביקור ריבלין בברלין ואחרי שגלעד ויעלון כבר גילו שנתניהו אישר מאחורי גבם, ואז הם רוצים לפחות פיצוי מהגרמנים על כך. ביום א' נפרסם עוד עדות מעניינת בפרשה". הציוץ הזה חולל סערה ברשת, סחט יותר מאלף תגובות ומאה ציוצים מחדש.
 
בתוך כך התייחס גם עמוס גלעד עצמו לפרשת הצוללות ואמר: "יש להקים ועדת חקירה ממלכתית בפרשה, שתתחקה אחרי כל העקבות גם לתוך לשכת ראש הממשלה. זו שערורייה רבת-מימדים". גלעד תקף בחריפות: "מכירת הצוללות המתקדמות למצרים עלולה לעלות לנו בחיי אדם".
את הדלפת המסמכים בנוגע למכירת הצוללות הגדיר גלעד כ"מעילה באמון ופגיעה חד משמעית בביטחון שחייבת להיחקר". מי שכיהן בתפקיד בכיר במערכת הביטחון בעת מתן ההיתר החשאי של ראש הממשלה למכור צוללות מתקדמות לגרמניה, סבור שיש להקים ועדת חקירה ממלכתית בפרשה, שתתחקה אחרי כל העקבות גם לתוך לשכת ראש הממשלה. גלעד הסביר כי הודאת נתניהו כי זה הוא שאישר לגרמנים למכור צוללות מתקדמות למצרים "עלתה לו בבריאות", והוסיף: "לא ייתכן שבבניית כוח צבאי ענק כמו צה"ל לא יתייעצו עם שר הביטחון, הרמטכ"ל וחיל הים לפני אישור מכירת נשק שכזה. זה לא יעלה על הדעת. מדובר בתמונה מפחידה של איך אנחנו מקבלים החלטות".
 
בתגובה לפרסום אמר ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק: "נתניהו בפאניקה. מדליף חומר סודי ישן ומכשיל את אילה חסון, הישרה. ב־2010 אושר למכור למצרים ׳צוללות נחותות׳. כשמורסי היה בשלטון (יוני 2012 עד יוני 2013), ניסתה ישראל לבטל העסקה. על זה החומר שהודלף. אבל ב־2014 נתניהו אישר אספקת ׳צוללות מתקדמות׳. לבדו! נראה פלילי, מחייב חקירה".