לקראת הבחירות הקרבות לכנסת מתפרסם סקר חדש השופך אור על התייחסותן של המפלגות לאחד הנושאים החשובים ביותר על סדר היום הציבורי – חוליי מערכת הבריאות. בסקר, שערכה ההסתדרות הרפואית לישראל (הר”י), באמצעות מכון הסקרים סאפיו, השתתפו 500 יהודים ישראלים גילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בישראל. 
 
עבור רוב הנשאלים ההחלטה למי לשים פתק בקלפי קשורה במידה רבה לדאגה לבריאותם. 83% ציינו כי חשוב להם שהמפלגה שיצביעו לה תתחייב לפרסם במצע שלה את נושא מערכת הבריאות. 66% ציינו כי הסיכוי נמוך שיצביעו למפלגה שלא תשלב את הטיפול במערכת הבריאות כחלק מרכזי במצעה. זאת ועוד, לדעת 81% מהנשאלים על מערכת הבריאות להיות בראש סדר העדיפויות של כל מפלגה, ו־87% סבורים שאחד הנושאים הדחופים שעל הממשלה הבאה לטפל בהם הוא מערכת הבריאות הציבורית.
 
43% מהנשאלים ציינו כי מצב מערכת הבריאות גרוע או גרוע מאוד. תשובה זו בלטה במיוחד בקרב גברים (48%), מבוגרים ללא ילדים (59%), חילונים (53%) ומסורתיים (45%). 53% מהנשאלים מסכימים כי מערכת הבריאות הציבורית בקריסה. רבים מהם ציינו כי הגורם העיקרי למצבה היא הממשלה (66%) - בקרב חילונים (62%) ובקרב מסורתיים (52%). לעומת זאת, רק 17% מהנשאלים תופסים את מצבה של מערכת הבריאות הציבורית כטוב. 
 

ומי, לדעת הציבור, אשם? בקרב כל הנשאלים, התשובה היא הממשלה (41%) ומשרד הבריאות (34%), הנתפסים כגורמים העיקריים האחראים למצבה של מערכת הבריאות הציבורית. 16% ציינו את משרד האוצר כגורם האחראי ורק 6% הפנו אצבע מאשימה לבתי החולים. לבסוף, 95% סבורים כי חשוב לשפר את מצב מערכת הבריאות הציבורית בישראל, ו־87% מסכימים כי חובה להשקיע כסף במערכת באופן מיידי, דעה שבולטת במיוחד בקרב נשים (90%).

"נגמרה תקופת הפלסטרים"
 
זה המקום להזכיר את התחזית הקודרת של משרד הבריאות על מערכת הבריאות בעוד כעשור. לדברי בכירי המערכת, הצפיפות רק תחמיר. לטענתם, מספרם של גילאי 75 ומעלה יוכפל, מ־379,100 קשישים ב־2012 לכ־734,107 בשנת 2030. לעומת זאת, מספר המיטות לאשפוז כללי בסוף 2016 ירד ל־1.8 מיטות לאלף נפש, בהשוואה ל־1.83 בשנה שקדמה לה. זאת, בנוסף למגמת ירידה בולטת במספר הרופאים.
 
“מערכת הבחירות הנוכחית היא על מצבה של מערכת הבריאות”, אומר בתגובה על תוצאות הסקר יו”ר ההסתדרות הרפואית פרופ’ ציון חגי. “הנתונים מראים את זה, השטח מראה את זה, הרופאים זועקים את זה והציבור מבין שהגיעו מים עד נפש. חייבים לשים את מערכת הבריאות בראש סדר העדיפויות של כל ממשלה שתקום. חייבים להקצות תקציבים, להגדיל את מספר התקנים ואת מספר המיטות. לא יכול להיות שבשנת 2019 מדינה כל כך חזקה כמו ישראל עדיין מנהלת שיח על חולים שמוצבים במסדרונות ורופאים מתמחים שעובדים מסביב לשעון בלי דקת מנוחה. 
 

“רגע לפני ההליכה לקלפיות, הנתונים מראים כי הציבור בישראל יבחר במפלגה שתטפל במערכת הבריאות. אלה הבעיות היומיומיות של האזרחים, ועל המפלגות שירכיבו את הממשלה לטפל בהן עם כניסתן לממשלה. נגמרה התקופה ששמים פלסטרים על בעיות עומק של מערכת הבריאות. מעכשיו, אנחנו נלחם על כל טיפול שורש ונדאג שסדרי העדיפויות של ממשלה ישראל ישתנו”.