יו"ר מפלגת "כחול לבן", הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, עורך בימים האחרונים סבב ראיונות בערוצי הטלוויזיה השונים במטרה לשפר עמדות לקראת התשעה באפריל, אז ייערכו הבחירות לכנסת ה-21. ברקע הירידה היחסית בסקרים, הערב (חמישי) דיבר גנץ בכנס המפלגה בתאטרון הקאמרי בתל אביב והתייחס לנושאים הבוערים על סדר יום הבחירות. הוא התקבל בקריאות "ראש הממשלה הבא", תקף את נתניהו על קמפיין הבחירות המסית, לדבריו, וקרא לציבור "לא לבזבז קולות".



"רוצה לומר תודה גדולה בשמכם ובשמי ובשם כל עם ישראל לכל הארגונים הביטחוניים שבזכות עמלם לאורך שנים זכינו להביא את סמל ראשון זכריה באומל ז"ל לגבורה בישראל", פתח גנץ. "אני מחבק את משפחת באומל, מדינת ישראל וכוחות הביטחון פועלים מתוך מחויבות עליונה לנעדרי צה"ל ומשפחותיהם. בחובתנו ובזכותנו לעשות הכל להשיב את כל החללים הנעדרים ללא יוצא מן הכלל, בכל הזירות, כך עשינו וכך נמשיך לעשות. כאשר אהיה ראש הממשלה זו תהיה עבורי חובה מוסרית, מעשית ומתמשכת".



לאחר מכן, אמר גנץ כי "אנחנו נמצאים ממש לפני קו הסיום של מערכת הבחירות הזו. זו ללא ספק אחת ממערכות הבחירות הקריטיות ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל, דברים כבדים ומשמעותיים מונחים על כף המאזניים: מצבה האסטרטגי של מדינת ישראל מול חמאס, חיזבאללה ואיראן, מול ארגוני טרור רבים, שאלת הביטחון היא מאוד מהותית וכבדה. על כף המאזניים מונחת גם הזהות שלנו כחברה סולידית ומאחדת, או חלילה לחברה קרועה, משוסעת ומפולגת לשבטים ומדממת".

בהמשך, אמר כי תחתיות ההנהגה תהיה "לאומית-ביטחונית וגם מאחדת", והוסיף כי "פגשתי המון משפחות שעובדות קשה ובקושי גומרות את החודש. צעירים וצעירות שמשרתים במילואים, עובדים, לומדים ועושים כל מה שצריך, בקושי יכולים לחלום על דירה. קשישים נתנו את כל חייהם למדינה וכעת הם מופקרים, זרוקים בבתי החולים. אתה שומע את מיטב בנינו ובנותינו שהם פוחדים שלא יהיה להם כאן בתים. אתה רואה בכל מקום פערים מעמיקים, שסעים כבדים, ומעל הכל - יש הרגשה מרגיזה מאוד של שיח אלים ומנותק של פוליטיקאים ציניים. ראיתי ישראל פצועה, שסועה, כואבת שנותרה ערומה. אין לנו ארץ אחרת, וכולנו ראויים לישראל טובה יותר". 
 
"עומדות בפנינו שתי אפשרויות בלבד", טען. "אפשרות אחת זה לשים פתק של כחול לבן, שיאפשר למפלגת שלטון להתייצב ולעשות את העבודה. מצד שני, להסתכן בהמשך שלטונו של ראש ממשלה כוחני ומניפולטיבי, שמשקר, נחשד בפלילים, עוסק בהסתה וחותר לעצמו תחת טובת המדינה. מתוך היכרות עם נתניהו והבנת מצבו המשפטי, היה לנו ברור לחלוטין שתהיה מערכת בחירות מכוערת. ועדיין, לצערי, זה קרה. נתניהו הוכיח שיש לו כישרון גדול ביצירת מנגנון משומן של שקרים, הסתה והשמצות - אבל עם ישראל ראוי למשהו אחר. במקום שנעסוק בנו, אזרחי ישראל, במקום שנתמודד עם מה שניתן לנו בשביל לחיות עם ביטחון ורווחה נכונים יותר, במה אנו מתעסקים? בזוהמה? הכפשות? ים של שקרים? בהשתלחות על כל מי שמצייץ משהו שלא מתיישר עם מפלגת השלטון הקיימת?".

"קול שלא הולך לכחול לבן עלול להיות קול של נתניהו לאפשר שחיתות". גנץ באירוע. צילום: אבשלום ששוני

 
"לנתניהו לא מעט זכויות, אך הוא משתמש בכישרון שלו על מנת לעשות רע", תקף גנץ. "הוא מתנהג כאדם רדוף שלא מוכן לקבל את העובדה הפשוטה שהוא עתיד להיעלם מהחיים הציבוריים. ראש ממשלה שמתייחס לאזרחים שלו כאנשים חמוצים או משעממים הוא ראש ממשלה שהתבלבל. הוא שכח שזה הוא שמשרת את הציבור, ולא הציבור שמשרת אותו. ראש ממשלה שמסתיר משר הביטחון והרמטכ"ל שהוא נתן אישור למכור צוללות למצרים, זה דבר חמור מאוד. ראש ממשלה שמשנה גרסאות וממציא סודות שלא היו ולא נבראו לא ראוי להמשיך בתפקיד ציבורי. 13 שנה הוא בשלטון והוא כבר לא נותן לנו דבר, הוא בעיקר לוקח".
 
לאחר מכן, תקף גנץ, שקודם לכן ביקר במאהל המחאה של תושבי עוטף עזה, את נתניהו על רקע מדיניותו מול החמאס. "הוא זנח את הביטחון בדרום, חמאס קובע את סדר היום של מדינת ישראל, יורה טילים ומקבלים צ'ופרים במזוודות של מזומן", אמר. "תושבי העוטף ניצבים מול המציאות, והם מבקשים באופן פשוט לחיות נורמלי. שיקשיבו להם, שיתנו להם פתרונות, שיתנו להם לחיות בשקט. ילדה אחת ביקשה ממני להתקלח בשקט, תראו מה ילדה מבקשת! אנחנו לא יכולים להשאיר את המציאות הזו כמו שהיא נראית כרגע, נקודה".

"בשביל שנתניהו ישרוד עוד כמה חודשים בשלטון, אנחנו נקבל את הקיצוניות בתוך הבית", הוסיף. "סמוטריץ' כשר חינוך, בן גביר ימנה שופטים בישראל, ולא נשכח שבגאווה גדולה הוא מחזיק תמונה של ברוך גולדשטיין בסלון הבית שלו. ביבי משתלח במשטרה, במערכת המשפט, מפקיר את הביטחון האישי של כל אחד מאיתנו. ממשלה תוקפת את מוסדות התרבות שלה עצמה, אני לא תופס את זה. הגיע הזמן לחתוך, וכמאמר חבריי - חאלס ביבי".

"ראש ממשלה שמתנהג כאילו הוא קיסר שעומד מעל החוק מאתגר את העתיד של ישראל. כשראש ממשלה מנסה לשמר את השלטון שלו עם פעילים קיצוניים הוא מסכן את העתיד של מדינת ישראל. על כן, הינה זה בא, הפעם חברים - אין מקום להתלבטות והסתלבטות, כל קול צריך ללכת לכחול לבן. אחרת הוא עלול להיות קול של נתניהו, ואם הוא יהיה קול של נתניהו, הוא יאפשר שחיתות". 

כנס "כחול לבן". צילום: אבשלום ששוני


"לא היו יחסי חוץ לפני נתניהו?"

מוקדם יותר, הגיע גנץ למאהל המחאה של תושבי עוטף עזה, שוחח עם התושבים ואמר להם כי "כשאהיה ראש ממשלה, לא תצטרכו לרוץ אליי. אני אבוא אליכם". לפני כן, התראיין גנץ לאודי סגל בערוץ 13, ואמר כי לא טען שהבאתו של זכריה באומל ז"ל חזרה לישראל היא ספין. "זה דבר חשוב מאד למדינת ישראל ולמשפחתו של באומל. ממערכת הביטחון וכלל הגופים שלה משקיעים המון וטוב שכך. אני מאד שמח שהוא שב למשפחתו ושסימני השאלה נסגרו. הכאב לא ייעלם אבל אפשר להמשיך קדימה". 

לדבריו, "לא אמרתי שזה ספין של רה"מ", הוסיף. "תוקפים אותי על זה שאני ממלכתי מידי. זה אחד הדברים שאני הכי גאה בו. אני חושב שטוב מאד להפגין ממלכתיות למדינת ישראל מגיע יותר מהמקומות הנמוכים שלוקח נתניהו. מי כמוני מרגיש את זה לאורך הזמן".

נתניהו מתפעל את טראמפ ופוטין, אולי באמת אין לו תחליף? 
"בואו נטפל באגדה הזו. אתה רוצה להגיד לי שלא היו יחסי חוץ לפני נתניהו? לא היו לפני כן יחסים מיוחדים עם ארה"ב? כל דבר שנתניהו יעשה לטובת מדינת ישראל אני אסמוך עליו. הייתי בפנטגון ובבית הלבן לפני שהוא היה ראש ממשלה, וראיתי איך ראשי ממשלה אחרים מתארחים שם בכבוד. הוא יודע שאני הולך להחליף אותו, הסיפור הזה גמור מבחינתו והוא יעשה כל הצגה אפשרית".

באשר לרצועת עזה, אמר גנץ כי "יש מדיניות חלופיות בנושא עזה. אנחנו בכל התחומים רוצים ללכת 180 מעלות ממה שעשה נתניהו. לא היינו מבזבזים 3.5 שנות שקט שעמלנו עליהם, הוא היה שותף טוב למהלך אך לא מיצה אותו כמו שצריך. לא היינו מפגינים מדיניות חלשה כזו. לא היינו שולחים כסף במזומן לחמאס".

"החינוך בישראל ירד לתחתית הליגה, כמות המיטות לנפש בבתי החולים הכי נמוכה, תחבורה הכי תקועה, כמות הרופאים הכי נמוכה. אז אנחנו מתעקשים לומר שנתניהו לא מיצה את הישגי ישראל בשביל לקיים פה מערכת צמיחה ראויה למדינה. ולא נשכח את נושא השחיתות - שלושה איומים עמם הוא מתמודד. עזוב את התקיפות האישיות, אנחנו מגלים לאחרונה דברים שמביאים אותי למצב שאני מבין שנתניהו סיים את הקרדיט הציבורי ואנחנו נחליף אותו. אני מאחל לו בהצלחה בשדה המשפטי".