פרופ' אמל ג'מאל מאוניברסיטת תל אביב אמר הבוקר (ראשון) ב-103FM כי הציבור הערבי חש חוסר שביעות רצון מהמפלגות שמייצגות אותו, וכי הוא מעריך שרבים מהבוחרים יזלגו למרצ כתוצאה מכך. בראיון לתוכניתו של אראל סג"ל, המומחה למדע המדינה אמר כי ה"אגו" של הפוליטיקאים הערבים גרם למחלוקות ביניהם וכי הדבר יפגע באחוזי ההצבעה. 
 
"הנסיבות של המערכת הפוליטית בכללותה משפיעה בצורה יסודית על כל הבוחרים בישראל כולל בקרב האוכלוסייה הערבית. התחרות הפוליטית יצרה מצב של דחיקה של האוכלוסייה הערבית על ידי המפלגות הגדולות שלא רואות בציבור הערבי פוטנציאל אלקטורלי ולא פונות אליו", אמר ג'מאל.
 
במפלגת העבודה במשך שנים היה נציג של הציבור הערבי והיא פנתה אליו. הציבור הערבי היה אמור לרצות להצביע למפלגות הציוניות.

"המצעים של המפלגות הציוניות בימין הם קשים כלפי האוכלוסייה הערבית. זה נכון שגם בכחול לבן יש מועמדת ערבייה במקום ריאלי אך המצעים של המפלגות לא מאפשרים לציבור הערבי להצביע וראשי המפלגות הגדולות אומרים שהם לא מעוניינים לנהל משא ומתן עם הציבור הערבי ולא רואים בעין טובה את ההנהגה הערבית. לדעתי תהיה זליגה רצינית למרצ כי יש חוסר שביעות רצון מהמפלגות הערביות עצמן".
 


זה הסיפור בעצם. בבחירות הקודמות היה נדמה שהציבור הערבי בונה גוש גדול כדי שיוכל להשפיע. מה קרה הפעם? אגו?
"אין ספק שמדובר באגו שקיים גם אצל כל הפוליטיקאים. מבחינה אפקטיבית פוליטיקה חייבת להיות מתורגמת לקבלת החלטות ולהשפעה. זה תורגם באופן חלקי מאוד בכנסת הקודמת. המריבות הפנימיות בין המפלגות ונכונות לגלות פרגמטיות כדי לנהל משא ומתן עם ממשלת הימין נפגעה כתוצאה מהמחלוקות הפנימיות בין המפלגות".

"לכן החלוקה מעבירה מסר חד וחלק שיש מחנה פרגמטי שמוכן לנהל משא ומתן, במקרה הזה זה חד"ש-תע"ל, ויש מחנה נוסף עם עקרונות שונים, של בל"ד והאסלאמיים. ההפרדה הזו גורמת לאכזבה רצינית באוכלוסייה הערבית", אמר המרצה. "החשיבה על גוש חוסם הפכה להיגיון ששינה את כל השיקולים של המפלגות. אם יש כיום מפלגה שמצליחה לראשונה בעשור האחרון להתחרות עם ממשלתו של בנימין נתניהו ולהקים אלטרנטיבה אז כדאי שהמפלגות הערביות יוכלו ליהנות מהעניין הזה ולהיות חלק מהקמת הגוש החוסם".


 תמר זנדברג. צילום: אבשלום ששוני
תמר זנדברג. צילום: אבשלום ששוני

 
גם בשנות ה-90 עם רבין היה איזשהו תיאום בין אש"ף למפלגת העבודה, להמריץ את הבוחרים הערביים להחליף את שלטון הימין. זה משהו שאנחנו רואים גם עכשיו?
"ללא ספק. זה קיים וזה שיקול לגיטימי מבחינתם. חשוב להבהיר שזה לא רק השיקול הפוליטי אלא גם שיקול התחרות האישית. בתוך המעמד הבינוני מתקיימת תחרות על כל עמדה וכל משאב ולכן התחרות בין המפלגות הייתה קשה כל כך".

אתה צופה עלייה או ירידה באחוזי ההצבעה?
"האכזבה מסיומה של הרשימה המשותפת אולי תשפיע באופן שלילי ואני מעריך שנגיע ל-55% אחוזים פלוס מינוס".