יו"ר כחול לבן, בני גנץ, אמר היום (ראשון) בגלי צה"ל כי מפלגתו מהווה אלטרנטיבה שלטונית לליכוד בראשות בנימין נתניהו, וכי "האגדה שאי אפשר בלעדיו" אינה נכונה. גנץ הוסיף כי נקודת ההתחלה שלו בפוליטיקה "גבוהה משל" נתניהו כשעלה לראשונה לשלטון, וכי הוא הצליח לאחד שלוש מפלגות למרות חוסר ניסיונו הפוליטי. הוא התייחס גם לדבריו של ראש הממשלה על סיפוח יהודה ושומרון. 

נתניהו יספח את אריאל?
"אין לי ספק שהגושים יישארו איתנו לנצח, אבל ההכרזה הזו היא סתם ספין שאף אחד לא קונה אותו. אני מבין שנתניהו מוטרד מזה שהוא עתיד להתחלף, אז הוא מנסה לאסוף קולות מכל מקום שאפשר, ועסוק בלחבר קיצוניים. הציבור בישראל, להבנתי, הבין שנתניהו חצה כל גבול אפשרי בהגנה על עצמו, זה אפילו לא מתאים לו, ואני מקווה שהוא יעצור את זה".
ביו"ש חוששים מזה שתהיה ראש הממשלה. אתה מבטיח לא לפנות מתנחלים?

"תראי, אם נתניהו ידיד כל כך קרוב של טראמפ, והוא יודע מה טראמפ הולך להציג לו, אז ראוי שיחשוף את זה. אנחנו נחכה ונראה מה יהיה בתוכנית טראמפ, ונדון בה לגופם של דברים. אנחנו מתכוונים לחלוטין למה שאמרנו. החתירה לשלום היא עניין מהותי וחשוב. אנחנו לא עושים שום דבר שהוא חד צדדי ושום דבר שלא יקבל את הכרעת העם. סוכם כבר שדברים שהם בקנה מידה היסטורי-מדיני אף אחד לא יחתום בצורה חשאית. זה אפילו יותר מצוללות. ברור שנביא את הדברים הרציניים לעם, העם יחליט".
אתה מאמין שמדינת ישראל מסוגלת לפנות שוב אנשים מבתיהם?
"אני חושב שזה חמור מאוד שעשרות משפחות טרם טופלו לאחר הפינוי הכואב. זה היה פינוי כואב לאלו שפונו ולאלה שפינו. לא צריך לאפשר את זה, הדיון לא רלוונטי. אם זה יהיה רלוונטי נדון בעניין הזה בצורה שקופה וגלויה". 

יאיר לפיד. צילום: תומר נויברג, פלאש 90
יאיר לפיד. צילום: תומר נויברג, פלאש 90

 
ויתור על הרוטציה?

"אנחנו חושבים שמה ששווה לנו זה לעמוד בהסכמים. מדינת ישראל צריכה להתרגל לזה שמי שחותם על הסכם עומד בו. אני אהיה ראש ממשלה במשך שנתיים ושבעה חודשים, ויאיר ימשיך, ואני חושב שהוא יעשה את זה בצורה טובה מאוד. כל הדברים האלה הם ספינים מבית גבאי, כולם מבינים שאם כחול-לבן לא תנצח בהפרש ניכר ומשמעותי - לא יהיה שינוי במדינת ישראל".



"יש פה הזדמנות היסטורית, והצבעה אסטרטגית של האזרחים. האם הם רוצים להימצא באותו מקום של שיסוי, מריבה ופילוג, או שרוצים לצאת לדרך משותפת. אני חושב שהגיע העת לעשות את זה, ואפשר לעשות את זה. העם מבין את זה, אנחנו מסתובבים ברחובות ורואים דברים שסקרים לא יכולים לראות. אני חווה את זה כבר שלושה חודשים, אנחנו רואים איזו תקווה מסתובבת ברחובות. סוף סוף יש אלטרנטיבה שלטונית". 




"נמצא את הדרך לשבת ביחד"




ח"כ ליצמן הודיע שלא יישב איתכם כל עוד לפיד בפנים. 
"אני מניח שנדבר עם כל מי שהוא שותף פוטנציאלי ונדע לזהות מה חשוב להם ומה חשוב לנו. אנשים מדברים כי הם לפני הבחירות, אנחנו נהיה המפלגה הכי גדולה בצורה משמעותית, ואני חושב שנמצא את הדרך לשבת ביחד".
יש שאומרים שנקלעת לסיטואציה, שאתה לא באמת רוצה להיות רה"מ.
"זו לא תהיה פעם ראשונה שנקראתי לדגל במהלך חיי, ובכל פעם שיתפתי פעולה עם הקריאה הזו והצלחתי. אני חושב שהאינטרסים של המדינה גוברים על האינטרסים שלי. אבל אל תטעי, אני עוקב אחרי מה שמנסים לעשות לי בחודשים האחרונים, וזה לא הסית אותי מההתקדמות שלי ומהדרך שלי. המטרה כל כך ראויה שהיא גוברת על כל קושי אחר, לא נעים ככל שיהיה, ואני יציב וממשיך קדימה. אנשים מופתעים מזה שיש שיח נורמלי, מכבד וממלכתי. פתאום זה נראה להם חריג. אז אני אומר לכם שאפשר אחרת, ואעשה אחרת. זה הולך לקרות".
בנושא הצבאי טוען הליכוד שנכשלת בצוק איתן.
"אני לא מקבל את זה שאין לי ניסיון מדיני, הייתי נספח צה"ל בארה"ב, הייתי בפנטגון, הייתי במחלקת המדינה. הנקודה שלי הרבה יותר גבוהה מזו של נתניהו בתחילת דרכו. אני מודה שאני לא פוליטיקאי ותיק, אבל כפוליטיקאי לא ותיק הצלחתי לאחד שלוש מפלגות, אני אוכיח את היכולות הפוליטיות שלי וארחיב את הקואליציה גם למפלגות נוספות".

"האגדה של ביבי שאי אפשר בלעדיו לא נכונה. האנשים ששומרים על קשר טוב איתנו מזהים את האינטרסים שלהם איתנו, ולא בגלל ביבי. הייתי באינספור פגישות מדיניות שבהן למדתי את העניין הזה. בצוק איתן הכרענו את המערכה, חמאס לא קיבל שום סעיף מהדרישות שלו, ונתניהו לקח שלוש וחצי שנים של שקט מוחלט ובזבז אותן. אנחנו נחזק את ההכרעה מול עזה והחמאס, וכשזו תושב לא נבזבז שלוש וחצי שנים על כלום".