האפשרות למהפך שלטוני בישראל גרמה לכלי התקשורת בעולם הערבי לצאת מאדישותם, הם מגלים עניין רב בפרטים הקטנים ביותר הנוגעים לבחירות, כולל פרסום סקרים וכתבות פרופיל על "הגנרל בני גנץ המאיים על שלטונו של בנימין נתניהו", על הליך הרכבת הקואליציה ועל האופציה להקמת ממשלת אחדות, שהיא בעיני רבים בעולם הערבי "ממשלת קיפאון לאומי".



בימים האחרונים מתגברים הערוצים הבינלאומיים בערבית את הצוותים שלהם בישראל. זה כולל את אל־ג'זירה בערבית ובאנגלית, BBC בערבית, אל־חורה האמריקאי וגם אל־ערבייה הסעודי.



הסיקור מגיע עד לרמת כותרות העיתונים בישראל. כך למשל, מצאו מיליוני קוראיו של האתר הסעודי "אילאף" בסוף השבוע כתבה העוסקת במפלגת העבודה, ש"שלטה בחיים הפוליטיים בישראל שנים רבות, אך הסקרים לא מנבאים לה יותר מעשרה מנדטים". הכותרת, מלווה בתמונתו של אבי גבאי, צופה למפלגה "קשיים רבים בבחירות". כתבה נוספת מתייחסת לעו"ד איתמר בן־גביר מרשימת איחוד מפלגות הימין. "מועמד גזעני עלול להיבחר לכנסת", לשון הכותרת.


בעיתון "ראי אל־יום" הלונדוני מביאים את דבריו של ראש הממשלה נתניהו - "איני מתכוון לעקור אף מתנחל מהגדה המערבית" - ומציינים כי הדברים נאמרו לאוזניים של הימין, במסגרת הניסיון לשמור על שלטונו.



מן הסתם, גם הפלסטינים עוקבים מקרוב אחר הבחירות. כמעט כל הצהרה של ראשי המפלגות השונות מתורגמת ומפורסמת, זאת אף שהמילים "שלום" ו"הסכסוך הפלסטיני־ישראלי" נעלמות כמעט לחלוטין מהשיח הפוליטי בארץ. את דבריו של נתניהו לחדשות 12 כינו בעיתון "אל־קודס" הפלסטיני "תעמולת בחירות". גם סוכנות הידיעות "מען", כמו העיתונים "אל־איאם" ו"אל־חיאת אל־ג'דידה", מתייחסים בהרחבה לבחירות בארץ.



האתר הסעודי "אילאף". צילום: JPEG IMAGE
האתר הסעודי "אילאף". צילום: JPEG IMAGE



שאלתי מקורב לבית המלוכה הסעודי האם הסעודים מעוניינים בהמשך שלטונו של ראש הממשלה, בשל עמדתו האיתנה נגד איראן. לדבריו, "אף בכיר סעודי לא יתערב בבחירות הפנימיות בישראל; הרי למחרת הם יצטרכו לעבוד עם ראש ממשלה נבחר, כאשר גם גנץ הביע את דעתו בעניין איראן".



כדי להזהיר מפני שאננות ברחוב הערבי מובלט סקר שיזמה עמותת "יוזמות אברהם" בקרב הציבור הערבי, שלפיו שיעור ההצבעה בפועל יעמוד על 51.2% לעומת 63.7% ב־2015. ב"מען" מצטטים את ח"כ ג'מאל זחאלקה שאמר: "אני מודאג. אני עוקב אחר הסקרים, אך ברור לי שאם שיעור ההצבעה בחברה הערבית לא יגיע ל־55% – נהיה בבעיה".



בעיתון "א־שארק אל־אווסט" הלונדוני פרסמו דיווח נרחב על סקרי סוף השבוע, שבהם גנץ מוביל, וידיעה נוספת על האפשרות שגורמים זרים ישבשו את הבחירות בישראל. "אל־ערבי אל־ג'דיד" מדווח בכפולת עמודים על הבחירות, וקובע כי "אין שמאל, המאבק הוא על הימין". העיתון מפנה זרקור אל שר האוצר משה כחלון ואל הימין החדש בראשות שקד־בנט. תמונתו של מנהיג זהות, משה פייגלין, שנחשב להפתעת הבחירות, מובלטת אף היא. "העבודה – השריד האחרון של תנועת העובדים הציוניים", כך נכתב בעיתון - "נמצאת סביב עשרה מנדטים".



ערוצי הטלוויזיה הערביים מתכננים מרתון של שידורים מיוחדים לכל אורך יום הבחירות. כל אחד יסקר בזווית הנוחה לצופיו, אולם בשורה התחתונה, עשרות מיליוני ערבים יצפו בשידור חי בדמוקרטיה הישראלית בפעולה.