במפלגות הערביות המתמודדות לכנסת מעודדים מהתגובות החיוביות שהן מקבלות מהרחוב בשעות האחרונות, ועושים מאמצים קדחתניים על מנת לשכנע את אלה המחרימים את הבחירות להגיע לקלפי מחר ולהצביע.



כזכור, הרשימה המשותפת התפצלה וכיום מתמודדות שתי מפלגות ערביות – חד"ש-תע"ל בראשות חברי הכנסת אחמד טיבי ואיימן עודה, שהסקרים האחרונים העניקו להם עד שבעה מנדטים, ורע"מ-בל"ד בראשות מנסור עבאס, שהסקרים העניקו לה ארבעה מנדטים. עם זאת, מסקר חדש שיזמה עמותת "יוזמות אברהם" בקרב הציבור הערבי עולה, כי 34.1% החליטו שלא להצביע, 9.4% טרם החליטו ו-56.6% החליטו להצביע. כלומר, צפויים בפועל 51.2% הצבעה, לעומת 63.7% הצבעה ב-2015.



נתוני הסקר מצביעים על שינוי במפת ההצבעה: ניתן לראות כי רע"ם-בל"ד מתחזקת (33.8% תמיכה) ומדביקה את חד"ש-תע"ל (34.6% תמיכה), לצד ירידה בתמיכה במפלגות הציוניות. 22.4% מהמצביעים הערביים דורשים שהמפלגות הערביות ימליצו בפני נשיא המדינה על בני גנץ לראשות הממשלה.



ח"כ אחמד טיבי אמר ל"מעריב", כי "סיימנו בחד'ש-תע'ל את מאות הכנסים, המפגשים וחוגי הבית. ההשתתפות הייתה ערה ויש הרגשה ונתונים המצביעים על תזוזה למעלה בשיעור ההשתתפות. מקווה ששיעור ההשתתפות יהיה יותר ממה שהיה בשנת 2013 - אז עמד שיעור המצביעים הערבים על 56%. יש חלון הזדמנויות לשינוי משטר. זה תלוי גם בנו וגם בציבור היהודי. נפעל גם מחר להעלאת אחוז ההצבעה: תצאו לקלפיות. תצביעו ותשפיעו".



שלטי בחירות של רשימות חד"ש-תע"ל ורע"ם-בל"ד הושחתו בנצרת. צילום: ללא קרדיט
שלטי בחירות של רשימות חד"ש-תע"ל ורע"ם-בל"ד הושחתו בנצרת. צילום: ללא קרדיט



טיבי הזהיר, כי "אם נתניהו יעלה הוא יצרף אליו את פייגלין וסמוטריץ' ואנשי כהנא לממשלה. זה יהיה משטר עוד יותר חשוך ממה שהיה לנו עד כה. נמשיך לפעול בענייני החברה והיישובים הערביים הבוערים גם בכנסת ה-21 וביתר שאת".



מטאנס שחאדה, מספר 2 ברע"מ-בל"ד, אמר ל"מעריב" כי "ישנם גורמים שמנסים להכניס אווירת ייאוש ברחוב הערבי, אבל על פי הכנסים, חוגי הבית ותחושת הרחוב, ישנה התעוררות ואני מקווה שהערבים יבואו להצביע".



לגבי הקריאות להחרים את הבחירות, אמר שחאדה כי "יש לנו ויכוח פוליטי עם שישה אחוזים שמחרימים את הבחירות מבחינה אידאולוגית. לגבי היתר - אנחנו פועלים לשכנע אותם להצביע. אלה ניזונים מאווירת ייאוש, אי איכפתיות והקריאה להוציא אותם מן המשחק הפוליטי. המצביעים הערביים מבינים את זה, והתחושה שלי היא שיהיה אחוז הצבעה סביר".



שלטי בחירות של רשימות חד"ש-תע"ל ורע"ם-בל"ד הושחתו


בתוך כך, הושחתו שלטי בחירות של רשימות חד"ש-תע"ל ורע"ם-בל"ד בכתובות "מוות לערבים" בכביש עוקף נצרת. מחד"ש-תע"ל נמסר כי "מערכת הבחירות חצתה גבולות בהסתה ובגזענות נגד האזרחים הערבים. כשזה מגיע מראש הממשלה, מהשרים וממועמדי הימין, וכשנתניהו מכשיר את הכהניסטים בדרכם לכנסת, לא מפתיע שהגזענות תחלחל למטה ותוביל לפעולות אלימות בשטח. מחר אנחנו חייבים לשים סוף לממשלת השנאה והאפליה, הקולות שלנו יכולים להכריע האם נתניהו ירכיב את הממשלה הבאה. הקולות שלנו ילכו לאלטרנטיבה אמיתית ומוסרית של שוויון, וזו הסיבה שננהר בהמונינו להצביע".



מרע"ם-בל"ד נמסר בתגובה ש"לאורך כל מערכת הבחירות הסיתו מפלגות, מועמדים וראש הממשלה נגד הציבור הערבי ונבחריו בכל אמצעי אפשרי. קראו לנו טרוריסטים, תומכי טרור, מחבלים, ירו בנו בסרטונים, וניסו לשתות את הקולות של ציבור בוחרינו באמצעות שקרים ודה-לגיטימציה מסביב לשעון . אנחנו לא נכנע להסתה, הבחירה ברורה - שוויון אזרחי מלא או גזענות אלימה".



תושבי עוטף עזה לא מודאגים



ברצועת עזה הוחלט לבטל את המשט הימי, ועל פי ניסיון העבר יום הבחירות בישראל יעבור ללא אירועים מיוחדים. הליגה הערבית כבר החליטה מי יהיה ראש הממשלה הבא. עוזר מזכ"ל הליגה הערבית לעניינים פלסטינים, סעיד אבו עלי, הודיע כי "על העולם להגיב בצורה נחרצת להצהרותיו של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, לגבי סיפוח חלקים מהגדה המערבית". לדבריו, הצהרותיו אלה של נתניהו "מנוגדות לחוק ולהחלטות הקהילה הבינלאומית, ולא צריכים להסתפק בגינוי ובהבעת דאגה".



בינתיים, תושבי עוטף עזה לא לוקחים סיכונים מיותרים, ונערכים גם ליום הבחירות לכנסת ה-21. יפתח אפגן, תושב כפר עזה, אומר ל"מעריב" כי "אנחנו לא מודאגים, שכן אם יהיה בלאגן, הבחירות יתקיימו. הם עושים מה שבא להם. רבים ביניהם, ואז יורים עלינו. עם זה, אני לא מאמין שיהיו בעיות".



דובר צה"ל מסר כי בהתאם להערכת המצב הביטחונית ולהנחיית הדרג המדיני, הוטל סגר כללי על אזור יהודה ושומרון וייסגרו המעברים ברצועת עזה החל מחצות בין שני לשלישי.



פתיחת המעברים והסרת הסגר עתידה להתבצע בחצות בלילה שבין שלישי לרביעי, בכפוף להערכת המצב ובהתאם לשעות הפתיחה בשגרה. במהלך הסגר יותר מעבר במקרים הומניטריים, רפואיים וחריגים בלבד, וזאת בכפוף לאישור מתאם פעולות הממשלה בשטחים.