אחרי קמפיין געוולד נמרץ בימים האחרונים, באו המדגמים הלא חד־משמעיים. אולם בעוד יריבו בני גנץ מיהר להכריז, בטעות, על ניצחונו, בחר ראש הממשלה בנימין נתניהו להמתין כמה שעות - לפני שחגג אתמול לפנות בוקר את ניצחונו בפני אלפי תומכים. לאחר שהחלו להגיע תוצאות האמת, שהצביעו על הצלחתו, ראש הממשלה הגיע להיכל שלמה בתל אביב והודה לקהל שקרא לעברו “ראש הממשלה הבא”, “מלך ישראל”, “לא רוצים אחדות” ו”בני גנץ אכל אותה”. 
 
“הבאתם הישג כביר, בלתי נתפס, מול תקשורת מגויסת, בתנאים בלתי אפשריים, והליכוד גדל באופן דרמטי”, אמר. זה הישג מדהים. ואני רוצה להגיד לכם משהו אישי - אני מאוד נרגש שעם ישראל שוב נתן בי אמון, בפעם החמישית, ועוד אמון גדול יותר. גוש הימין בהנהגת הליכוד ימשיך להוביל את מדינת ישראל בארבע השנים הקרובות ונמשיך להצעיד את מדינת ישראל לפסגות חדשות”.

“כבר הלילה התחלתי בשיחות עם ראשי מפלגות הימין, השותפות הטבעיות שלנו”, הוסיף. “כבר הלילה כמעט כולם כבר הצהירו בפומבי שהם ימליצו עלי להרכיב את הממשלה הבאה. ימליצו עלי בפני נשיא המדינה שלנו. אני מתכוון לסיים את המלאכה במהרה, במטרה להקים ממשלה לאומית יציבה. אני רוצה להבהיר - זאת תהיה ממשלת ימין, אבל אני מתכוון להיות ראש הממשלה של כל אזרחי ישראל, יהודים ולא יהודים, ימין ושמאל, כל אזרחי ישראל".

אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים. צילום: אבשלום ששוני
אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים. צילום: אבשלום ששוני

 
כפי שציין נתניהו, האופציה הראשונה העומדת לפניו היא הקמת קואליציית ימין צרה. הסברה היא כי נתניהו ינסה קודם כל לפנות ל"שותפות הטבעיות" של הליכוד, שצמודות אליו כבר שתי קדנציות לפחות. מי שעומדות ראשונות בתור הן שתי המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה. הדרישות של המפלגות החרדיות ידועות: ביהדות התורה רוצים לחזור למשרד הבריאות ולראשות ועדת הכספים, כמו בקדנציה הקודמת, ובש"ס צפויים לדרוש את התיק הקרוב ללבו של השר אריה דרעי, תיק הפנים.
 

נקודה שיכולה לעורר מחלוקת היא הדרישה לתיק הקליטה, שבאופן מסורתי נמצא בידי ישראל ביתנו. עם החרדים  עומדת קואליציית נתניהו על 51 מנדטים. לאחר מכן יפנה נתניהו לישראל ביתנו ולאיחוד מפלגות הימין, כל אחת עם 5 מנדטים. ליברמן צפוי לדרוש שוב את הביטחון והקליטה, כמו גם רפורמות בנושא דת ומדינה. איחוד מפלגות הימין מסתמכת על הסכם ובו נתניהו התחייב בפניהם לתיקי המשפטים והחינוך. יו"ר כולנו משה כחלון, עם 4 מנדטים, מעוניין לשוב לתפקידו במשרד האוצר. מעבר לריצוי השותפות, צפוי לנתניהו כאב ראש נוסף - חלוקת התיקים במפלגתו - כאשר לכל תפקיד יש כמה מועמדים. 
 

ישנו תרחיש נוסף, פחות סביר, והוא הקמת ממשלת אחדות. עם זאת, לאחר ההישג המרשים של כחול לבן, שמשתווה לזה של הליכוד, יכול להיות שיופעל לחץ על נתניהו לשקול את החבירה למפלגת גנץ ולפיד. מדובר בתרחיש מסובך, מכיוון שגם אם נתניהו וגנץ יתגברו על האיבה בינהם, גנץ צפוי לדרוש את תיק הביטחון, שנתניהו יתקשה לוותר עליו. בנוסף לכך, מרחפת האמירה של נתניהו וגנץ כי לא יישבו יחד באותה ממשלה.



חבירה בין הליכוד לכחול לבן לא תתממש כנראה. במקרה כזה, יכול ראש הממשלה להציע לגנץ להתפצל מיש עתיד וממשה (בוגי) יעלון ולהצטרף לממשלתו בתפקיד שר הביטחון. נכון לעכשיו, מדובר בתרחיש כמעט בדיוני. אולם כפי שכבר נוכחנו, הפוליטיקה הישראלית יכולה להיות גמישה ומפתיעה.