לשון המאזניים מפגין קשיחות: בנימין נתניהו צפוי לזכות בהמלצתן של רוב המפלגות להרכיב את הממשלה הבאה, אבל מי שעשוי לעשות לו חיים קשים הוא יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, השוהה בימים אלו בווינה. בשיחה עם "מעריב" אמר ליברמן: "לא נוותר על העקרונות שלנו, שאותם שרטטנו בקמפיין הבחירות".
 
יו"ר המפלגה, שזכתה בחמישה מנדטים, נשמע נינוח, אפילו נהנה כמעט מהסיטואציה שסידרו לו הבחירות - לשון המאזניים בממשלת נתניהו החמישית. מחר תערוך מפלגתו אירוע הרמת כוסית בירושלים, ושם יתקבלו ההחלטות בנוגע לדרך שבה תצעד בשיחות מול הנשיא ביום שלישי. אף שהסיכוי להקמת ממשלת אחדות הולך ופוחת, והוא נחשב כעת לנמוך ביותר, ליברמן מתכוון לשמור את הקלפים קרוב לחזה עד לשיחות עם הנשיא ריבלין, כדי להפעיל לחץ על נתניהו. 
 
ישראל ביתנו צפויה לדרוש כמה תיקים, בהם הביטחון, אך גם שינוי במדיניות הממשלה הקודמת מול חמאס, זו שהובילה את ליברמן להתפטר בקדנציה הקודמת. במפלגה ישימו דגש על שינוי המדיניות גם בנושאי דת ומדינה וידרשו להעביר את חוק הגיוס בנוסח המדויק שעבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת וכן את הסדרת הפנסיות לעולים. בשלב זה לא ברור כיצד יתחייסו שותפותיו האחרות של נתניהו בממשלה - המפלגות החרדיות שמחזיקות בלא פחות מ־15 מנדטים - לדרישותיה התקיפות של ישראל ביתנו.
 

בישראל ביתנו הוקם צוות משא ומתן קואליציוני, שבראשו עומד ח"כ עודד פורר. עוד חברים בו מנכ"ל משרד הקליטה לשעבר אלכס קושניר, מנהל הסיעה בכנסת והיועצת המשפטית שלה.
 
שלשום דווח "במעריב־סופהשבוע" כי במערכת הפוליטית מתכוננים לאפשרות שהנשיא ריבלין יקרא לנתניהו וליו"ר כחול לבן בני גנץ בתום ההתייעצויות עם ראשי המפלגות ויניח בפניהם את הצעת ממשלת האחדות, לנוכח הקשיים הצפויים בהקמת קואליציית ימין צרה. אמש אמר גורם בבית הנשיא כי ריבלין לא ייזום קריאה לממשלת אחדות ויתייחס לכך רק אם יהיו אליו פניות מצד מפלגות שונות.
 
מרתון של התייעצויות

במשכן הנשיא ייפתח מחר מרתון ההתייעצויות עם נציגי הסיעות השונות בדרך להקמת ממשלה חדשה (ראו ידיעה נפרדת). כאמור, כל מרכיבי הקואליציה היוצאת ימליצו לנשיא להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו.
 
סבב ההתייעצויות, שיימשך יומיים, הגיע על רקע דיווחים על מגעים ראשוניים להקמת ממשלת אחדות בין הליכוד וכחול לבן ועל מפגש שהתקיים בווינה בין ליברמן לח"כ יאיר לפיד (כחול לבן). גורם בכחול לבן טען אתמול: "הליכוד עומד מאחורי הדיווחים בניסיון לסכסך, אבל זה לא יועיל להם".

לפיד מאיים. צילום: אלוני מור

 
פעילים בכחול לבן פרסמו בסוף השבוע פוסטים נגד רעיון ממשלת אחדות. אורן פסטרנק, שהיה ראש מטה מתנדבים וקהילות בקמפיין הבחירות של המפלגה, כתב: "אחדות לא עושים עם מי שמפלג. אחדות לא עושים תחת שלושה כתבי אישום. אסור ליפול למלכודת הדבש של ביבי, כפי שנפלה בעבר מפלגת העבודה - לאותו הביבי וגם לשרון ז"ל. נשרת את העם מהאופוזיציה, כך אמר בגין פעם - וצדק".
 
בכחול לבן הוציאו הודעה רשמית שבה הכחישו דיווחים על מגעים לממשלת אחדות. "איננו נוהים אחרי ספקולציות פוליטיות או תקשורתיות ונמשיך לשרת את יותר ממיליון בוחרינו, כפי שהתחייבנו", נאמר בהודעה.
 
ח"כ לפיד, השוהה עתה בפריז, הכחיש דיווח על פגישה שקיים עם ליברמן בווינה והעלה פוסט בפייסבוק שבו הדגיש: "כחול לבן תמרר מהאופוזיציה את חיי הקואליציה והממשלה באבו אבוהה. הבנתי שנפשם הרגישה של ביבי ואנשיו נפגעה אנושות מזה שאמרתי שנמרר את חייה של הקואליציה. מתברר שהפוליטיקאים שקראו לבני גנץ 'חולה נפש' ו'פדופיל' ולי 'עמלק' ו'עוכר ישראל', הופכים לפגיעים מאוד כשמדובר בהם עצמם. אז שיידעו שהתכוונתי לכל מילה.
 
"כשהם ינסו להעביר את חוק החסינות ושאר החוקים להכשרת השחיתות, נמרר. כשהם ינסו להעביר את פסקת ההתגברות ולפגוע בבית המשפט העליון, נמרר. כשהם ינסו לבטל את חוק הגיוס ואת לימודי הליבה, נמרר. כשהם ייקחו את הכסף של משלמי המסים ויעבירו אותו למפלגות ולפוליטיקאים, נמרר. כשהם יעבירו פרוטקשן לעזה, נמרר. כשהם יהרסו את יחסינו עם יהדות התפוצות, נמרר".
 
לפיד הוסיף: "אם הם יעשו דברים טובים לעם ישראל, נשמח לעזור להם אבל מול אי צדק, מול שחיתות ומול הזנחה של החלשים, באבו אבוהה נמרר. כי זה בדיוק תפקידה של האופוזיציה, ואני לא חוזר בי אפילו מאות אחת. אם קשה להם עם זה, שיתמודדו".