ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון להתניע את המשא ומתן הקואליציוני לאחר שקיבל הערב (רביעי) את המנדט למלאכת הרכבת הממשלה ה-35 מהנשיא ראובן ריבלין. השניים נועדו לפני כן בארבע עיניים בלשכתו של ריבלין בבית הנשיא. 

הנשיא ריבלין אמר בדבריו לנתניהו לאחר שהודיע רשמית כי הוא מעניק לו את המנדט: "אתה מקבל היום את כתב המינוי להרכבת הממשלה. זכית, זו הפעם החמישית באמונו של העם היקר הזה, היושב בארצנו. עליך מוטלת האחריות להרכיב ממשלה, בזמן שמשימות כבדות מונחות בפני הממשלה והכנסת הנכנסות, קואליציה ואופוזיציה כאחת. ביצור ופיתוח מעמדה הביטחוני והמדיני של מדינת ישראל, לאור האתגרים בחזיתות השונות, וכן לאור ההזדמנויות שאולי יעמדו לפתחנו. כמו כן, צמצום וסגירת הפערים החברתיים. העוצמה החברתית-כלכלית שלנו, היא המפתח לעוצמה הביטחונית והמדינית שלנו. רק ישראל חזקה מבפנים היא ישראל חזקה מחוץ. ולבסוף, איחוי הפצעים והקרעים שנפערו בינינו. עברנו מערכת בחירות קשה. מכל הכיוונים נאמרו דברים שלא צריכים היו להיאמר. לא במדינה יהודית, ולא במדינה דמוקרטית. קיר הברזל הוא קיר שיש להציב בינינו לבין האויבים שלנו. לא בתוך הבית, לא בתוכנו, לא בינינו. נגמר "אנחנו והם", מעכשיו זה רק 'אנחנו'".
 
עוד הוסיף: "זה הזמן להפסיק להילחם "בהם", ולהתחיל להילחם על החזרת האמונה ב-"אנחנו". להילחם על הבית המשותף שלנו, שחילונים, דתיים, חרדים, יהודים וערבים, מימין ומשמאל, יכולים למצוא בו את עצמם כשותפים שווים. האחריות לכך מונחת על כתפי כל סיעות הכנסת, והיא מונחת, יותר מכול על כתפך, אדוני ראש הממשלה. לצערי, בכנסת הנוכחית נראה הרבה פחות נשים, משהיו בכנסת הקודמת. איבדנו כוח נשי חיוני לכנסת ולממשלה. אני מקווה שבכנסת ובממשלה הנכנסות, נראה נשים בתפקידי שרות ויושבות ראש ועדה, ונוודא שהקול הנשי נוכח ונשמע בעוצמה, לגופו של עניין וכמסר לציבור כולו". 

צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90


צילום: חיים צח, לע"מ

כתב המנדט לראש הממשלה


נתניהו אמר כי "זוהי הפעם החמישית שבה אני מקבל על עצמי את המשימה לכונן את ממשלת ישראל, אין זכות גדולה מזאת בחיים הדמוקרטים. אני נרגש כמו בפעם הראשונה, במובן מסוים אפילו יותר, ואעשה הכל כדי להצדיק את האמון שאזרחי ישראל נותנים בי. אני מודע היטב לגודל האחריות שמוטלת על כתפיי ואפעל כשליח עם על כל חלקיו, אלה שבחרו בי ואלה שלא. יסוד כוחנו הוא היכולת לפעול יחד בערבות הדדית מול המשימות העיקריות. בתקופה של טלטלה עזה שפקדה את אזורנו הצלחנו לא רק לשמור על ביטחונה של המדינה, אלא הצלחנו להפוך את ישראל למעצמה של ממש בכמה תחומים מסוימים".
 
ראש הממשלה ציין כי יתחיל מיידית בהרכבת ממשלה. "נתחיל במגעים לכינון הממשלה בלא שינוי מיותר כי המשימות הלאומיות מחייבות זאת. אני מבקש להודות לכל 65 חברי הכנסת שהמליצו עליי ולשותפי הבכירים, ראשי המפלגות, שפעלו בצורה מרשימה בממשלה הקודמת. אני בטוח שנמשיך יחד לעשות זאת גם בממשלה החדשה שנקים", אמר. 

65 חברי כנסת המליצו ביומיים האחרונים על נתניהו להרכבת הממשלה, ואילו 45 המליצו על יו"ר כחול לבן בני גנץ. הסיעות הערביות חד"ש־תע"ל ורע"ם־בל"ד לא המליצו על מועמד כלשהו. 

במפלגות החרדיות לא המתינו וכבר הקימו צוותי משא ומתן שידונו עם נציגי הליכוד על התנאים לכניסתן לממשלה. בראש צוות המו”מ של ש”ס יעמוד השר לשעבר אריאל אטיאס, ואיתו יהיו בצוות הח”כ המיועד עו”ד משה ארבל, היועץ המשפטי של ש”ס עו”ד ישראל בך והיועץ האסטרטגי אבי לרנר. ביהדות התורה ינהלו את המו”מ יו”ר יהדות התורה השר יעקב ליצמן, יו”ר דגל התורה ח”כ משה גפני ויו”ר סיעת שלומי אמונים ח”כ מאיר פרוש, כשאליהם יצטרפו נציגים נוספים. אתמול קיימה יהדות התורה ישיבת סיעה בבני ברק, שבה חגגו את קבלת המנדט השמיני, שאותו יאייש יצחק פינדרוס. בסיעה החרדית החליטו לשתף פעולה ולתאם עמדות עם ש”ס. בתום הישיבה פרסמה הסיעה הודעה שבה נאמר: “אנחנו מודים לקב”ה על הסיעתא דשמיא הגדולה שקיבלנו 8 מנדטים באופן חסר תקדים. הסיעה קיבלה החלטה שאנחנו נעמוד על כך שכל מי שלומד תורה ותורתו אומנותו, יוכל להמשיך ללמוד באין מפריע ונעמוד על כך בתוקף”.

כמו כן, בתגובה לדבריו של יו”ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, כי לא יחשוש מפני הליכה לבחירות חדשות אם לא יתקבלו דרישותיו בנושא חוק הגיוס, הודיעו ביהדות התורה לראשי המטות של המפלגה בכל הארץ: “להישאר בכוננות מלאה, אם חס וחלילה הנושא הזה לא ייפתר. הוכחנו זאת ואין לנו שום בעיה להתמודד בבחירות חוזרות”. ח”כ יעקב אשר אמר ל”מעריב” בתום ישיבת הסיעה: “החלטנו לתאם עמדות עם ש”ס שהיא מפלגת אחות, והכוונה היא תיאום עמדות בנושאי ליבה כמו חוק הגיוס, חוק הגיור, מתווה הכותל ובנושאים נוספים”.

על דבריו של ליברמן אמר אשר: “זה מלל מיותר וניסיון להלחיץ מישהו במערכת. אם יש מישהו שמוכן תמיד לבחירות זה אנחנו”. ח”כ אורי מקלב אמר באותו עניין: “אדם שהתפטר מתפקידו כשר הביטחון וגרם להפלת הממשלה ערב מבצעים צבאיים מורכבים מאוד, בא כעת בדרישות לטפל לא באיום הביטחוני אלא בענייני דת ומדינה, שאותם הוא שם פתאום בראש דרישותיו. הצגת הדרישות הללו אינה אלא סחיטה, ליברמן מנסה להיות הטראבל מייקר כדי לקבל תיקים ללא פרופורציה לכוחו האמיתי. אם אתה רוצה להוביל את נתניהו לקואליציה אחרת, בוא ותגיד זאת בצורה ברורה”.
 
בימין פוזלים לריבונות ביו"ש
 
בתוך כך באיחוד מפלגות הימין הודיעו אתמול כי יעמדו על דרישתם לתיקי המשפטים והחינוך. ביממה האחרונה נפגשו ראשי המפלגה, ח”כ בצלאל סמוטריץ' והרב רפי פרץ, עם ראש הממשלה נתניהו והציגו את דרישותיהם. סמוטריץ’ אמר אתמול בצאתו מבית הנשיא: “בעזרת השם נקבל את תיק המשפטים, נפעל שם ללא מורא ונתקן את הדורש תיקון. עלינו לא יאיימו”. הרב פרץ אמר: “אנחנו מבקשים את תיק החינוך ואת תיק המשפטים שהיו בידינו. אנחנו שישה חברי כנסת וזה מגיע לנו על פי דין. אנחנו ממשיכים דרך מאוד רצינית של הציונות הדתית, שדיברה תמיד בשפת חינוך. אין כמו חבר כנסת בצלאל, אין כמוהו בלהיות שר משפטים. הוא יכול לעשות את העבודה הזו מצוין, גם במיומנות, גם בהיכרות וגם בקביעת סדר יום חדש בתוך המערכה המשפטית”. עוד אמר הרב פרץ כי החלת הריבונות הישראלית ביו”ש תהיה חלק מהמשא ומתן: “אני עברתי התנתקות וגירוש, אנחנו לא ניתן לדבר הזה שיקרה לעולם לעם ישראל. ראינו את הדברים הכי מזעזעים שיכולים להיות, לא ניתן שיהיו דברים כאלה. כל השאר יהיה במו”מ, כשהמגמה שלנו היא ריבונות ישראלית ביהודה ושומרון”.