מי שמסתמן כאגוז הקשה ביותר לפיצוח במשא ומתן הקואליציוני הוא יו”ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שגם הורה לחברי מפלגתו לשמור על שתיקה בכל הנוגע להתקדמות המגעים.



עם זאת, דרישותיה של ישראל ביתנו ברורות וידועות מראש, אם כי ייתכן ששפנים ישלפו מהשרוול עם התקדמות המפגשים בין צוות הליכוד לצוות המפלגה. בראש ובראשונה דורשים בישראל ביתנו את תיק הביטחון. להבדיל מכניסתו של ליברמן לתפקיד לפני כשלוש שנים, הפעם נושא עזה צפוי לעורר מחלוקות בין שר הביטחון הצפוי לבין שר הביטחון היוצא, ראש הממשלה בנימין נתניהו.
 
“אני דוגל בהכרעה וראש הממשלה בהסדרה”, אמר ליברמן באירוע הרמת כוסית לחג הפסח של המפלגה. “המצב שהולך ומתגבש ונבנה מול עינינו זה משהו שאי אפשר להשלים איתו. אנחנו דורשים הרתעה”.

נציגי סיעת ישראל ביתנו בבית הנשיא. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

 

ליברמן מבקש שינוי בסמכויות ובאופן העבודה של שר הביטחון עם הרמטכ”ל ולמעשה מנסה למנוע מצב שקרה בקדנציה האחרונה שלו בתפקיד, כאשר נתניהו הנחה את הדרג הביצועי במידה מסוימת מעל ראשו של ליברמן, שלבסוף גם התפטר מתפקידו עקב כך.
 
מלבד העניינים הביטחוניים, ישראל ביתנו דורשת את מה שמובן מאליו מבחינתה - תיק הקליטה, שבו היא מחזיקה בעשור האחרון למעט הפסקות קצרות. גם כאן המפלגה מבקשת ללמוד מהקדנציה האחרונה ומעוניינת להבטיח בהסכמים הקואליציוניים כי הנושאים הנוגעים לעולים החדשים והישנים יקבלו מענה. 
מדובר בין השאר בתיקון חוק הפנסיות לעולים הוותיקים ובעיקר חוק הגיור, שטיוטה שלו נוסחה על ידי שר המשפטים לשעבר משה נסים ונתקלת בהתנגדות המפלגות החרדיות. וכמובן - חקיקת חוק הגיוס ככתבו וכלשונו.
 
במפלגה מקווים להצליח ללחוץ עוד קצת ואף לקבל ראשות של אחת מוועדות הכנסת, כשעל הפרק ועדת הפנים או הקליטה.
 
המאבק בין ליברמן למפלגות החרדיות צפוי להתנהל במהלך כל המשא ומתן הקואליציוני. אולם בעוד בישראל ביתנו מסמנים כי לא יוותרו על אף שעל, במפלגות החרדיות סבורים כי בסופו של דבר יגיעו הצדדים לעמק השווה וכפי שקרה בממשלות האחרונות יצליחו לגשר על הפערים.