"המפיל הלאומי": ראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו מסר הצהרה לתקשורת הערב (חמישי), לאחר שאתמול בלילה הצביעו חברי הכנסת ברוב של 74 מול 45 על פיזור הכנסת והליכה לבחירות חדשות, שיתקיימו ב-17 לספטמבר, לאור הכישלון במשא ומתן הקואליציוני. בנאומו התייחס לדבריו של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שתקף אותו מוקדם יותר היום במסיבת עיתונאים שכינס, ותקף אותו חזרה באופן חזיתי.



נתניהו התייחס בפתח דבריו לפגישתו עם ג'ארד קושנר וג'ייסון גרינבלט: "מה שהיה אתמול אתם יודעים, ותכף אתייחס לזה, אבל אני רוצה לספר לכם מה היה היום. היום היו לי שלוש פגישות מצוינות עם ארבעה ידידים גדולים של ישראל ושלי. תחילה, עם קושנר, יועצו של טראמפ, ועם גרינבלט, שליח ארה"ב למזרח התיכון. בהמשך נפגשתי עם ראש ועדת החוץ בקונגרס, אליוט אנגל, ולבסוף עם ידיד נוסף, מושל פלורידה. הוא הביא את הקבינט החדש שלו דווקא לכאן, לירושלים. אנחנו לא מפסיקים לעבוד, והיחסים עם ארה"ב מעולם לא היו חזקים יותר".

"אתם רוצים לדעת כמה חזק?", הוסיף נתניהו, "קושנר הביא לי את המפה המעודכנת של הבית הלבן, שכוללת את רמת הגולן בריבונות ישראל. הנשיא טראמפ חתם וכתב 'נחמד'. ואני אומר 'נחמד מאוד'. זאת אומרת, יש כאן התפתחויות מאוד חשובות, ויש עוד אחת, שאולי לא שמתם לב אליה. בסוף החודש תתקיים בישראל פסגה ביטחונית חסרת תקדים של רוסיה, ארה"ב וישראל בארץ. שתי המעצמות העולמיות וישראל ידונו כאן באתגרי הביטחון המשותפים שלנו. עבדתי על זה הרבה מאוד, וזה עוד הישג מדהים למדינת ישראל. נמשיך להביא הישגים אדירים".

"אבל בכל זאת, קרה משהו אתמול. אתמול היינו צריכים להציג ממשלת ימין חזקה ויציבה", המשיך ראש הממשלה, "2.5 מיליון אזרחים בחרו בי להנהיג את הממשלה והמדינה. אזרחי ישראל, אני מודה לכם על כך שוב, הענקתם 65 מנדטים למפלגות שהבטיחו לכם שיתמכו בי כדי להקים ממשלת ימין. בין השאר, הצבעתם להן כי הן התחייבו להקים ממשלה בראשותי, ואכן הליכוד השיג הסכמים קואליציוניים עם 60 מנדטים. רק אדם אחר, אביגדור ליברמן, סירב לממש את הבטחתו והפיל שוב ממשלת ימין. זו פעם שנייה שהוא עושה את זה".

אביגדור ליברמן. צילום :אבשלום ששוני
אביגדור ליברמן. צילום :אבשלום ששוני
 
"הוא קיבל כל מה שהוא רוצה, וקיבל גם את חוק הגיוס - את כל מה שצה"ל צריך, את כל היעדים שהוא קבע", האשים נתניהו, "אבל ליברמן הוא המפיל הלאומי, המפיל הסדרתי של ממשלות ימין".

"ב-2015 היו לנו 61 מנדטים וליברמן סירב להצטרף", תקף ראש הממשלה, "גם אז ניסיתי להכניס אותו בכל דרך, הצעתי לו הכל והוא פשוט לא רצה. הוא קיווה שאם הוא יישאר בחוץ, ממשלת הימין שהקמתי תיפול מעצמה. רק שהוא ראה שהיא לא נופלת הוא נכנס. זו הפעם השלישית שהוא פועל להפיל ממשלת ימין. למה הוא עושה את זה? הוא טוען שזה בגלל חוק הגיוס לחרדים, הוא אומר שזה בוער בו".

"ב-2016, אחרי שליברמן ראה שהממשלה מחזיקה מעמד בלעדיו - הוא הצטרף אליה. בממשלה הזו יש כבר חוק גיוס לחרדים, שהיה מאוד נוח לחרדים. אבל בהסכם הקואליציוני איתו, כשהוא נכנס לממשלה עם החוק הזה, הוא לא אומר מילה, ואפילו לא פסיק", אמר.

נתניהו המשיך לתקוף: "כשהוא רוצה להצטרף לממשלת ימין - אין עקרונות. כשהוא רוצה להפיל ממשלת ימין - פתאום יש עקרונות. פתאום הוא נגד החרדים. איזה ליברמן? ליברמן שלנו? 20 שנה הוא עושה דילים רק עם החרדים. ב-2009 הוא גדל בעמדת ש"ס להגדלת קצבאות הילדים, ב-2012 הוא תמך בכל המינויים של ש"ס לרבני הערים והיישובים. ב-2013 הוא עשה עם ש"ס דיל לקידום המועמד שלהם לתפקיד הרב הראשי. תאמינו לי, זה רק על קצה המזלג. תשאלו את החרדים".

"זה לא חוק הגיוס, זה לא החרדים, זה בטח לא העקרונות. אבל אתם חייבים לשאול - למה הוא עושה את זה? אני אענה לכם". נתניהו שלף מפה, והמשיך: "זהו גרף המנדטים של ליברמן. "מ-2009 הוא ירד מ-15 למדטים עד ל-5 מנדטים. אם ימשיך כך הוא ייעלם. הוא חייב לצאת מזה, אז מה הוא אומר? הוא מחפש פטנט, משהו שישאיר אותו מעל אחוז החסימה, ופתאום מי שעשה דילים עם החרדים הפך לאנטי-חרדים. כלומר, בשביל גחמה אישית, עקרונות משתנים הוא מוכן לקחת מדינה שלמה ולזרוק אותה למערבולת של בחירות יקרות ובזבזניות".
 
"אבל יש עוד סיבה, שבגללה הוא מוכן להפיל את הממשלה. לפני כמה ימים הוא נפגש עם אחד מראשי המפלגות שרצו להיכנס איתנו לקואליציה ושאל אותו ראש המפלגה ההיא למה הוא לא נכנס. ליברמן ענה: 'מה אני אתן לביבי להרכיב ממשלה? הוא יישאר כאן עוד 10 שנים'. כלומר, יש כאן שילוב של גחמה אישית להביא כמה מנדטים ואובססיה להפיל ממשלות ימין".

ראש הממשלה סיכם: "כשאתה מצביע לליברמן, אתה מצביע להפלת ממשלות ימין, כי אם הוא רק יכול זה מה שהוא עושה, פעם אחר פעם. ואם הוא רק יוכל, בעוד כמה חודשים, הוא יעשה זאת שוב בפעם הרביעית. אם לסכם מה למדנו? אחת - הימין לא יכול לסמוך עליו. שתיים - הוא פועל מתוך גחמות אישיות ושיכרון כוח על חשבון המדינה. שלוש - כדי שהמדינה לא תגיע שוב למצב הזה צריך להצביע ליכוד, אבל על זה נדבר פעם אחרת".

מישראל ביתנו נמסר בתגובה כי "נתניהו נכשל במלאכת הרכבת הממשלה וכרגע מחפש על מי להטיל את האשמה. אבל זה לא משנה את העובדה שהאחריות הבלעדית על בחירות חוזרות היא של הליכוד בלבד. נתניהו לחוץ ושוב מפזר דברי שקר. בניגוד אליו, ליברמן תמיד שמר על עקרונותיו כמו בממשלת ההתנתקות ממנה ליברמן התפטר ונתניהו הצביע בעד, וכמו שעזב את ממשלתו של נתניהו לאחר שהאחרון לא אפשר לו להכניע את החמאס. נתניהו לחוץ כי הוא יודע שהציבור כבר מבין מי זה הימין הלאומי האמיתי. מי רוצה להקים ממשלה ימנית ומי ניסה להקים ממשלת הלכה".

המתקפה המוקדמת של ליברמן 
 
"אני חושב שמתנהל פה דיון לא ראוי שבו האיש מקיסריה מאשים את האיש מנוקדים שהוא שמאלני", אמר ליברמן היום בצהריים. "מה שראיתי בשיח הבוקר זה השתלחויות של תומכי ראש הממשלה. אני יכול להגיד שלא מדובר בימין, אין לזה שום קשר לימין, אין לזה שום קשר לתפיסה פוליטית כלשהי. מדובר בפולחן אישיות ולא בתפיסה פוליטית, ואני מציע שבמקום לתחזק את פולחן האישיות שעושה אותו כלי תקשורת פרסונלי, הנקרא כביכול עיתון, אני מציע שנהיה בוויכוח פוליטי ענייני".

לדבריו, "ראיתי הבוקר גם את ההזיות של יריב לוין ועוד כמה אנשים, וכמה דברי סכיזופרניה מאזור המקורבים. תראו, העצה החברית שלי לאנשי מטה הליכוד היא לגייס קודם כל פסיכיאטר בעל שם ובעל ניסיון מוכח".

עוד אמר יו"ר ישראל ביתנו, כי "זה היה המשא ומתן הכי מוזר שראיתי. אני ניהלתי ב-1996 מו"מ מטעם הליכוד מול ליצמן ודרעי, והרכבנו ממשלה טובה. לאחר מכן ניהלתי משא ומתן מול הליכוד, וזה היה המשא ומתן הכי מוזר שראיתי מבחינת ההתנהלות. יש שני הסברים שאני יכול לתת. הראשון הוא שנתניהו לא רצה מלכתחילה את ישראל ביתנו בממשלה. מהיום הראשון אנשי ליכוד חיפשו לקנות אנשים במפלגות אחרות ולהביא אותם, ולהסתדר בלעדינו. הרכש הזה נמשך עד אתמול בערב".

"אני לא אכנס לכל הפרטים, אבל ניסו לקנות ח"כים במפלגת העבודה", אמר ליברמן. "גם אצלנו אין אחד שלא קיבל הצעה מפתה לעזוב את ישראל ביתנו ולעבור לליכוד. היה פה ניסיון לפרק מפלגה". "לכן, ברור שמלכתחילה לא הייתה כוונה באמת לראות בישראל ביתנו פרטנר בקואליציה עתידית. בליכוד כנראה בטוחים שבסופו של דבר נמצמץ, נישבר ונקבל את התכתיבים. לכן, מי שאשם בעובדה שמדינת ישראל הולכת לבחירות חוזרות זה אך ורק הליכוד".

לסיום אמר, כי "העובדה הנוספת שכדאי לזכור היא שהליכוד לא הגיע להסכם קואליציוני עם אף מפלגה. אין אף הסכם חתום. אני לא מבין את כל הטענות וההאשמות. יש פה מכונה אדירה שעוסקת בשטיפת מח. אני מקווה שהציבור יותר חכם. צריך להבין, הציבור הישראלי מאס בכניעה לחרדים, ובוויתור החד-צדדי של הליכוד והעומד בראשו לדרישות שלהם. זה לא בא במקרה, זה בא אחרי חוק המרכולים, חרם הצרכנים על מפעל פניציה בירוחם ואחרי גשר יהודית והניסיון להפסיק מכירת כרטיסים לגן החיות התנ"כי. הציבור הבין שיש פה מכירת חיסול מצד הליכוד לחרדים".