חברי הכנסת הצביעו אמש ברוב של 74 מול 45 על פיזור הכנסת והליכה לבחירות חדשות, שיתקיימו ב-17 לספטמבר, לאור הכישלון במשא ומתן הקואליציוני עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. העיתונאי רביב דרוקר התארח היום (חמישי) בתכנית של בן כספית ופרופסור אריה אלדד ב-103FM, והתייחס למהלך של ליברמן, שלטענתו היה מתוכנן.



"אני לראשונה בחיי מצביע לאיווט (אביגדור) ליברמן. הוא עשה את זה מכל הסיבות הלא נכונות, זה לא מלבין את אלפי חטאיו, אבל אם מישהו היה שואל אותי  הייתי נותן לו שנה של חל"ת מהגיהנום רק על זה שהוא הציל את מדינת ישראל שצעדה לעבר התהום, ונתן לה צ'אנס. לא יודע אם אפשר לממש אותו, יכול להיות שנתעורר בספטמבר ויהיה יותר גרוע, אבל יש צ'אנס". 




זה מהלך מתוכנן שלו?

"זה חד משמעית מהלך מתוכנן. ליברמן לא מדבר איתי, והמקסימום שאני מגיע זה למקורביו, אבל ראית את זה יום אחרי הבחירות. ראית את הדרישות והרטוריקה. ככל שחלף הזמן הוא רק הגביה את רף הדרישות. חוץ מטיסות אל-על הוא נגע בכל נושא אפשרי".

ליברמן גייס גם את אריה דרעי כדי להרדים את נתניהו?
"ברור שנתניהו היה יכול לפתוח ערוצים לרשימת כחול-לבן ולמפלגת העבודה הרבה קודם. אבי גבאי כבר היה שם לגמרי, מי שעצר את זה הוא טל רוסו, שאני לא בטוח שהבין את כל המשמעויות של הדבר הזה. הוא הציע ליצחק (בוז'י) הרצוג, לציפי לבני ולכל מי שהוא אמר שהוא לא יישב איתו. בגלל ההתחייבויות של ביבי לבייס הוא אפילו לא העז לנסות לעשות את זה". 

מוקדם יותר היום כינס ליברמן מסיבת עיתונאים במהלכה תקף את החרדים והגיב להאשמות החריפות שהוטחו בו מצד ראש הממשלה ואנשי הליכוד: "אני גאה בסיעה, בחבריי ובמפלגה, שעמדו לצדי ונתנו את הביטחון והכוח. הדבר הראשון שאני רוצה להתייחס אליו זה המסע שהחל אתמול ונמשך מהבוקר בקצב מסחרר. שמעתי את הדברים, אני מצטער על התוכן והסגנון. אני חושב שמתנהל פה דיון לא ראוי שבו האיש מקיסריה מאשים את האיש מנוקדים שהוא שמאלני".

עוד הוסיף: "בכלל, מה שראיתי בשיח הבוקר זה השתלחויות של תומכי ראש הממשלה. אני יכול להגיד שלא מדובר בימין, אין לזה שום קשר לימין, אין לזה שום קשר לתפיסה פוליטית כלשהי. מדובר בפולחן אישיות ולא בתפיסה פוליטית, ואני מציע שבמקום לתחזק את פולחן האישיות שעושה אותו כלי תקשורת פרסונלי, הנקרא כביכול עיתון, אני מציע שנהיה בוויכוח פוליטי ענייני".

"ראיתי הבוקר גם את ההזיות של יריב לוין ועוד כמה אנשים, וכמה דברי סכיזופרניה מאזור המקורבים. תראו, העצה החברית שלי לאנשי מטה הליכוד היא לגייס קודם כל פסיכיאטר בעל שם ובעל ניסיון מוכח". "יש עוד שתי שאלות חשובות שקשורות למניע. כל הזמן חוזרים ושואלים מה מסתתר מאחורי ההחלטה של איווט וישראל ביתנו. מה הם רצו? נקמה אישית? אני חוזר שוב - אף אחד לא חייב להאמין לי", אמר ליברמן. "במקרים כאלו, וזה הניסיון שלי בחיים, הכי חשוב לקחת עובדות. יהיו פה הרבה האשמות, קחו רק את העובדות ותתייחסו רק אליהן. העובדות הן שאת עמדתנו בנושא חוק הגיוס קבענו מזמן, גם כשהבחירות לא היו באופק. המשבר התחיל כבר בפברואר 2018, בלי קשר לבחירות. במהלך הבחירות חזרנו ואמרו שאנחנו נמליץ אך ורק על נתניהו כמועמד לראשות הממשלה, וכך היה".

יריב לוין. צילום:  אסתי דזיובוב/TPS
יריב לוין. צילום: אסתי דזיובוב/TPS


"גם כשהתבקשנו לתמוך בכל מיני יוזמות בחודש וחצי האחרון, כולל שינוי חקיקה בנושא כמות השרים, גם בנושא המבקר, ואפילו בנושא התאריך לפיזור הכנסת - תמכנו בכל בקשות הליכוד. גם במהלך החודש האחרון, כשנשאלנו אם נתמוך במועמד אלטרנטיבי, אמרנו שלא נתמוך. אלו העובדות. לכן, מי שמחפש מתחת לפנס שיפנה קודם כל למציאות ולעובדות, ואחר כך לכל מיני ספקולציות". עוד אמר יו"ר ישראל ביתנו, כי "זה היה המשא ומתן הכי מוזר שראיתי. אני ניהלתי ב-1996 מו"מ מטעם הליכוד מול ליצמן ודרעי, והרכבנו ממשלה טובה. לאחר מכן ניהלתי משא ומתן מול הליכוד, וזה היה המשא ומתן הכי מוזר שראיתי מבחינת ההתנהלות. יש שני הסברים שאני יכול לתת. הראשון הוא שנתניהו לא רצה מלכתחילה את ישראל ביתנו בממשלה. מהיום הראשון אנשי ליכוד חיפשו לקנות אנשים במפלגות אחרות ולהביא אותם, ולהסתדר בלעדינו. הרכש הזה נמשך עד אתמול בערב".

"אני לא אכנס לכל הפרטים, אבל ניסו לקנות ח"כים במפלגת העבודה", אמר ליברמן. "גם אצלנו אין אחד שלא קיבל הצעה מפתה לעזוב את ישראל ביתנו ולעבור לליכוד. היה פה ניסיון לפרק מפלגה". "לכן, ברור שמלכתחילה לא הייתה כוונה באמת לראות בישראל ביתנו פרטנר בקואליציה עתידית. בליכוד כנראה בטוחים שבסופו של דבר נמצמץ, נישבר ונקבל את התכתיבים. לכן, מי שאשם בעובדה שמדינת ישראל הולכת לבחירות חוזרות זה אך ורק הליכוד".

לסיום אמר, כי "העובדה הנוספת שכדאי לזכור היא שהליכוד לא הגיע להסכם קואליציוני עם אף מפלגה. אין אף הסכם חתום. אני לא מבין את כל הטענות וההאשמות. יש פה מכונה אדירה שעוסקת בשטיפת מח. אני מקווה שהציבור יותר חכם. צריך להבין, הציבור הישראלי מאס בכניעה לחרדים, ובוויתור החד-צדדי של הליכוד והעומד בראשו לדרישות שלהם. זה לא בא במקרה, זה בא אחרי חוק המרכולים, חרם הצרכנים על מפעל פניציה בירוחם ואחרי גשר יהודית והניסיון להפסיק מכירת כרטיסים לגן החיות התנ"כי. הציבור הבין שיש פה מכירת חיסול מצד הליכוד לחרדים".