בדרך לאיחוד נוסף במפלגות הימין? בחירות 2019 הנוספות ייערכו בעוד קצת יותר משלושה חודשים, ובציונות הדתית מנסים למנוע מצב של אובדן קולות למפלגות שלא יעברו את אחוז החסימה. לאחר העימות המתוקשר בין נפתלי בנט למוטי יוגב, ועל רקע השאלה לאן תלך בסופו של דבר איילת שקד, הכריז אתמול אחד מבכירי הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', כי הוא מוכן לוותר על מקום ועל תפקיד כדי שהאיחוד ייצא אל הפועל.
 
בתוך כך, סקר שהוכן על ידי "מאגר מוחות" עבור התוכנית של ניסים משעל ששודר הבוקר (שישי) ב־9:00 ברדיו 103FM, מגלה כי אילו הבחירות היו נערכות היום, גוש הימין־החרדים היה זוכה ב־60 מנדטים בלבד, ללא מפלגתו של אביגדור ליברמן. על פי הסקר, הליכוד היא המפלגה הגדולה ביותר, עם 35 מנדטים, אחריה כחול לבן - 33, ישראל ביתנו ויהדות התורה - 8 מנדטים כל אחת, ש"ס – 7, תע"ל־חד"ש – 6, איחוד מפלגות הימין, הימין החדש ומרצ - 5 מנדטים כל אחת, והעבודה ובל"ד־רע"מ על סף אחוז החסימה - 4 מנדטים כל אחת. גוש הימין (ללא ישראל ביתנו) – 60 מנדטים. מרכז־שמאל – 52 מנדטים.
 

 

34% מהציבור הימני־דתי ו־39% מכלל הציבור השיבו כי בראש המחנה הציוני־דתי בבחירות הקרובות צריכה לעמוד שרת המשפטים לשעבר איילת שקד. 19% ו־11% בהתאמה השיבו כי נפתלי בנט צריך לעמוד בראש המחנה. 16% ו־8% בהתאמה השיבו כי הרב רפי פרץ צריך לעמוד בראש. 14% ו־7% בהתאמה השיבו כי סמוטריץ' צריך להוביל את המחנה. 17% מהציבור הימני־דתי ו־35% מהציבור הכללי השיבו כי אינם יודעים או ענו תשובות אחרות.

"יש לנו מטרה משותפת אדירה - שמירה על שלטון הימין", אמר סמוטריץ' בכנס לנוער שערכה תנועת הריבונות באוניברסיטת בר־אילן, "שמירה על ארץ ישראל, שמירה על הזהות היהודית של מדינת ישראל. אנחנו ציבור אידאולוגי, ובין אנשים אידאולוגיים ישנן מחלוקות ואפשר וצריך לנהל אותן בכבוד ובהנחה שאלו ואלו דברי אלוהים חיים.
 
"אני מודיע כאן שאני הראשון לוותר על המקום או התפקיד כדי שההליכה המשותפת הזו תצליח. עשיתי את זה כשוויתרתי לידידי ושותפי הרב רפי פרץ על המקום הראשון בבחירות האחרונות, כבר בפגישה הראשונה שלנו, אחרי שהוא נבחר לעמוד בראש הבית היהודי. עשיתי את זה שוב בימים האחרונים כשוויתרתי על תיק החינוך כדי לשמור על האחדות בינינו, ואף שזה תיק חשוב מאוד ושעל פי ההסכם בינינו יכולתי לבחור אותו אחרי שנתניהו נתן את תיק המשפטים למישהו אחר. אעשה זאת שוב ושוב בשמחה רבה כדי שהציונות הדתית וכל מי שנמצא מימין לליכוד ילכו ביחד, בפתק אחד".
 
גורמים בתוך הבית היהודי אמרו אמש: "השלב הראשון בדרך לאחדות עובר באחדות פנימית. לכן הצעד הראשון הוא אשרור רשימת המפלגה. מיד לאחר מכן ניכנס למשא ומתן מהיר עם האיחוד הלאומי, על בסיס ההסכם הקיים, ועם שאר הגופים בציונות הדתית, מתוך מטרה להגיע לכמה שיותר מצביעים".