חברי הממשלה התכנסו היום (ראשון) לישיבה מיוחדת ליד קלע ברמת הגולן במקום בו אמור לקום יישוב על שמו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, - "רמת טראמפ". ההחלטה להקים יישוב על שמו של הנשיא הגיעה לאחר שהאחרון הכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן, עם זאת, מכיוון שמדובר בממשלת מעבר, לא ברורה סמכותה להקים יישובים.

בישיבת הממשלה השתתפו נתניהו ושריו, יחד עם שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן וראש מועצת רמת הגולן חיים רוקח, והנוכחים הודו לנשיא האמריקאי על הכרתו ברמת הגולן. "אנחנו ביום היסטורי", פתח נתניהו את דבריו, "אנחנו הולכים לעשות שני דברים - דבר ראשון אנחנו עומדים להקים יישוב חדש ברמת הגולן, דבר שלא נעשה שנים רבות, אקט של התיישבות וציונות ראשון במעלה, והדבר השני הוא לכבד את ידידנו ידיד גדול מאוד של מדינת ישראל, הנשיא דונלד טראמפ, שהכיר לאחרונה בריבונות של ישראל ברמת הגולן".

"טראמפ הוא המנהיג הבינלאומי הראשון שעשה זאת, הוא פשוט קרע את המסיכה מעל כל מסך הצביעות הזה שלא מכיר במובן מאליו", המשיך נתניהו, "מנחם בגין אמר כשהעביר את חוק רמת הגולן כי לפעמים גם את המובן מאליו צריך להגיד, והנשיא טראמפ עשה את זה גם במקרה הזה, גם במקרה של העברת השגרירות לירושלים, גם ביציאה מהסכם הגרעין עם איראן, הוא עושה את זה גם כרגע בהתנגדות לתוקפנות האיראנית במפרץ עומאן, במפרץ הפרסי ובאזור כולו. אנחנו גאים שיש לנו את ההזדמנות להקים את היישוב, גם לתת כבוד לידיד גדול, ואני מאוד מודה לכולכם שבאתם הנה, אנחנו נמשיך לבנות ולפתח את רמת הגולן עבור כל תושבינו, היהודים והלא יהודים כאחד ולמען עתיד המדינה כולה".

 


אחרי נתניהו דיבר השגריר פרידמן, שהביע את חשיבות הקשר בין ישראל לארצות הברית, ואמר כי "זה כבוד גדול להיות פה", לאחר מכן הודה השגריר לנתניהו על מה שכינה כ"מחווה יוצאת דופן" לנשיא, והוסיף כי "זה מגיע לו, אבל אנחנו מעריכים זאת. אנחנו נמשיך לעבוד איתך ועם הממשלה כדי לחזק את הברית הבלתי נתנת לפירוק ביננו לבין ישראל, וכמובן שמערכת היחסים דינאמית וחיונית לשני הצדדים ואנחנו מאמינים שהיא תמשיך לגדול ולפרוח לעד".

מחוץ לישיבת הממשלה, הפגינו עשרות מתושבי עכו בגיבוי ראש העירייה שמעון לנקרי, וחברי מועצת העיר יהודים וערבים הגיעו במחאה נגד תקנת המס החדשה, שאמורה להעניק הטבת מס לתושבי העיר נהריה הסמוכה עד פי 3 שלוש מלתושבי עכו, בניגוד להטבת המס השיוויונית שהיתה בין הערים עד לפני 8 חודשים. "העיר עכו תתרוקן מנכסיה החברתיים והכלכליים, היא תחזור שלושים שנה אחורה. בבחירות הבאות ביבי נתניהו כבר לא יקבל בעכו 40 אחוזים ואנשים לא ישימו מחל בקלפי בעיניים עצומות כמו תמיד", טענו המפגינים.
 

"לא נשים מחל בעיניים עצומות", ההפגנה נגד נתניהו, צילום: דוד כהן, פלאש 90
"לא נשים מחל בעיניים עצומות", ההפגנה נגד נתניהו, צילום: דוד כהן, פלאש 90



צבי האוזר: "ישיבת ראווה נוסח סלאח שבתי"

ח"כ צבי האוזר מכחול לבן, שכיהן בעבר כמזכיר הממשלה, טען כי לפני הטקס כי מדובר בלא יותר מאחיזת עיניים. "ישיבת הממשלה היום ברמת הגולן היא ישיבת ראווה בלבד בנוסח הסרט 'סאלח שבתי'", אומר האוזר. "מי שקורא את האותיות הקטנות בהחלטה ה'היסטורית' מבין שזו החלטת דמה, משום שבהחלטת הממשלה שתאושר היום אין שום סעיף תקציבי, אין תקצוב לפעולה, אין תכנון ליישוב ואין אפילו החלטה על המיקום. רמת טראמפ יכולה לצורך העניין לקום בשכונת ברוכים בגולן, אבל גם בנגב או בקריית ענבים".

האוזר ממשיך ומאשים: "זה מקרה קלאסי בנוסח סאלח שבתי. הדבר היחידי האמיתי שיוחלט עליו היום זה שאם יוקם בסופו של דבר יישוב, הוא ייקרא רמת טראמפ. אגב, בניגוד להמלצת ועדת השרים לענייני שמות, שהציעה לקרוא ליישוב רמת הנשיא טראמפ". 
 
 
האוזר מסביר עוד כי החלטת הממשלה שתתקבל היום בגולן אינה מחייבת כלל את הממשלה הבאה שתקום. "זו החלטה על כלום ועל שום דבר", אמר. "באותה מידה אפשר להחליף את המילה יישוב ולהצהיר היום שהממשלה מחליטה להקים קו רכבת לאילת על שם טראמפ או שדה תעופה בים".
 
לדבריו, גם המראות של טרקטורים המכשירים את הקרקע ליישוב החדש הם אחיזת עיניים. "לא מדובר בהכשרת קרקע ליישוב אלא ביישור השטח לצורך הצבת כיסאות לראש הממשלה ולשרים", הוסיף.