חזרתו לפוליטיקה של אהוד ברק לא הפתיעה רבים, לאחר שבשבועות האחרונים פוזרו מספר רמזים על הקאמבק הצפוי. עיתונאי מעריב, בן כספית, שוחח היום (חמישי) עם חברי הקבינט של 103FM על החזרה של ראש הממשלה לשעבר, ואמר כי "אחרי שאהוד ברק גורש בפעם הראשונה מתפקידו כראש ממשלה, שאלו אותי מתי הוא מתכוון לחזור. הוא השיב, 'תראו את פרס'. היום ברק בן 77 והוא עמוס באנרגיה. אי אפשר לקחת ממנו את החדות". 



הוא לא בא להפיל את נתניהו, הוא מאמין שהוא צריך להיות ראש ממשלה כדי להציל את המדינה.
"האיש היה רמטכ"ל. תמיד יש לו תוכנית והיא תמיד בשיטת הדומינו, דבר אחד יפיל דבר אחר ותמיד אחת מקוביות הדומינו תיפול הפוך והכל ייחרב. אמש הוא הצהיר על החלטתו להקים מפלגה חדשה, שבוע לפני הפריימריז במפלגת העבודה ומרצ, לאחר מכן הוא מתכוון להתאחד עם העבודה ועם מרצ ויהיה הראשון ברשימה. לאחר מכן כולם יסתכלו על הסקרים. אם כחול לבן תרד ל-20 מנדטים והמפלגה של ברק לתעלה ל-20 מנדטים – השמיים הם הגבול".
 

אתה רואה אותו מגיע לעשרים מנדטים?
"לא. אבל הוא רואה זאת. אל תשכחו שבכחול לבן יש אגם קולות ענק".


 
השאלה אם מישהו יכול לכנס את כחול לבן ולסחוף אותה להוביל. אגם הקולות הזה בעיקר הוכיח שהוא נגד נתניהו. ברק מסוגל לסחוף את האנשים כמו שגנץ עשה באפריל?
"כשביבי קיים על המפה, הבחירות הן תמיד בעד ונגד ביבי. נכון לרגע זה הקוקפיט של כחול לבן טס לשום מקום. אתמול בשעה 16:00 הייתה מסיבת העיתונאים שקיים בני גנץ. כשאתה רואה את גנץ מדבר והעיניים מתחילות לצנוח. עד שהוא מסיים לדבר אתה כבר מנמנם בחיוך. כשאתה רואה את ברק לעומת זאת אתה רואה את הזיעה הקרה ואת הדופק המואץ של האיש".
 
איך פיצול במחנה המרכז שמאל והפיכתו לשני גושים גדולים יביאו להחלפת נתניהו?
"אני לא רואה את ברק תופס את מקומה של כחול לבן. הוא כן ירדד אותה. יש מקרים בהם השלם גדול מסך חלקיו. כחול לבן רצו להיות המפלגה הגדולה בניסיון למשוך את ביבי איתם ולאלץ אותו לעשות קניבליזציה לכל מפלגות הלווין שלו. הניתוח הזה הצליח אך החולה מת. ביבי השאיר בחוץ את פייגלין והימין החדש ולא הצליח להקים ממשלה. הבעיה הייתה שגוש המרכז שמאל לא הביא מספיק קולות ונתניהו קבר את המפה לפני שגנץ רצה להקים ממשלה. בכחול לבן שוקלים להבין את המציאות ולא ללכת על המפלגה הגדולה ביותר אלא לתת למרחב משמאלם לפרוח ולשגשג. אני חושב שזה באמת מה שהם צריכים לעשות ומעריך שבעקבות השקר של נתניהו לבוחריו כשהכריז שהוא פונה לשימוע ולא לחסינות  - יש פוטנציאל לקחת מהימין מנדטים".
 
נתניהו. "ברגע שהוא יפסיד, הוא יעזוב והליכוד יוכלו להצטרף לממשלה". צילום: הדס פרוש , פלאש 90

 
מה הסיכוי שכל הדבר הזה יחבור לגוש אחד?
"הסקרים יקבעו זאת. אם הסקרים יצביעו שהכל יחד שווה יותר מהכל לחוד, אז האופציה תהיה על השולחן. אם כחול לבן רוצים לקחת מנדטים מהימין, הם צריכים להוציא את גבי אשכנזי מהניילונים ולהשתמש בו. אם במקום גבי היה עומד ביבי – בני גנץ כבר לא היה עומד בראשות המפלגה. הוא היה תוקע לו סכין בגב ומחליף אותו. גבי מדבר ליכוניקית ויכול לעשות את השינוי שהמפלגה הזאת רוצה לייצר. ההופעות התקשורתיות הלא רבות שלו היו טובות.

"הפתרון למבוי הסתום הוא לשבור את המסגרת ולהביא 4-5 מנדטים ממצביעי הליכוד למקום אחר ואת זה אפשר לעשות. הקרקע בשלה. נתניהו עשה יותר מדי ספינים לאחרונה, כולל השקר הנוכחי של ביטול הבחירות אחרי שהכריח את כולם לצאת לבחירות. אין היום הסכם שלום על השולחן, אין עניינים של השמאל ומי שלא מפנה את חאן אל אחמר הוא נתניהו. ריקלין אמר השבוע שהמדינה תשרוד גם אחרי נתניהו – זו רעידת אדמה. רק צריך שמישהו שילך וייקח ארבעה מנדטים. ברגע שנתניהו יפסיד ומישהו אחר יקבל על עצמו את הרכבת הממשלה, נתניהו יעזוב את החיים הפוליטיים והליכוד יוכלו להצטרף לקואליציה".
 
לסיום, איך יקראו למפלגה החדשה של ברק?
"אנשים לא זוכרים אבל ברק הוא אלוף העולם בשמות. כשהוא היה ראש ממשלה כל אישיות סביבו קיבלה שם. אגב, אני כמעט בטוח גם שהרומן בינו לבין יאיר גולן ייגמר בבכי. יאיר גולן הוא איש מרשים בצורה בלתי רגילה אך הוא גם נאיבי ואין לו מושג לאן הוא נכנס. הוא עוד יתגעגע לדרום לבנון. ברק לעומת זאת הוא סכינאי. אני חושב שיאיר גולן יתפכח רק אחרי הבחירות. בינתיים השניים רוצים להחזיר לכאן את השקט".